bufodill Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Heisann. Har et problem, og håper noen kan hjelpe. Temmelig grønn på bil selv. Problemet er at når jeg nå vrir om nøkkelen, prøver ikke starteren å starte motoren, og jeg får en feilmelding om gearkassen (Getriebeprogram, betyr visst transmission fail safe). Bilen er en 525ia 91-modell, den typen med rekkesekser på 192 hester. Da jeg parkerte bilen sist, mistenkte jeg at jeg kanskje ikke kom meg opp fra parkeringsplassen igjen pga is, og fikk bekreftet denne mistanken før jeg forlot bilen. For å prøve å få den løs, satte jeg auotmatgearet i vinterprogram, slik at den manuelt stiller seg i det gearet jeg velger. Prøvde både med 2. og 3. gear, men ble bare stående å spinne. Slo så av bilen og gikk inn for å legge meg. Neste gang jeg skulle kjøre, fikk jeg altså bare feilmelding, og den nekter å starte. Mistenkte at det bare var elektronikken, så jeg koblet fra batteriet for å nullstille, men problemet vedvarte dessverre. Nå aner jeg altså ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Håper ikke det er noe alvorlig, siden jeg hadde den på type 2 service sist uke. Har naturligvis prøvd å sette den i park, flere ganger, slik at det ikke skal være problemet... På forhånd takk for innspill
nordemoniac Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Heisann. Har et problem, og håper noen kan hjelpe. Temmelig grønn på bil selv. Problemet er at når jeg nå vrir om nøkkelen, prøver ikke starteren å starte motoren, og jeg får en feilmelding om gearkassen (Getriebeprogram, betyr visst transmission fail safe). Bilen er en 525ia 91-modell, den typen med rekkesekser på 192 hester. Da jeg parkerte bilen sist, mistenkte jeg at jeg kanskje ikke kom meg opp fra parkeringsplassen igjen pga is, og fikk bekreftet denne mistanken før jeg forlot bilen. For å prøve å få den løs, satte jeg auotmatgearet i vinterprogram, slik at den manuelt stiller seg i det gearet jeg velger. Prøvde både med 2. og 3. gear, men ble bare stående å spinne. Slo så av bilen og gikk inn for å legge meg. Neste gang jeg skulle kjøre, fikk jeg altså bare feilmelding, og den nekter å starte. Mistenkte at det bare var elektronikken, så jeg koblet fra batteriet for å nullstille, men problemet vedvarte dessverre. Nå aner jeg altså ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Håper ikke det er noe alvorlig, siden jeg hadde den på type 2 service sist uke. Har naturligvis prøvd å sette den i park, flere ganger, slik at det ikke skal være problemet... På forhånd takk for innspill 5637439[/snapback] Om det har noe med elektronikken å gjøre, så må den kanskje installeres på nytt.. Det gjøres ikke bare ved å koble fra batteriet. Dra innom service sted for å sjekke hva det er.
bufodill Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 "dra innom service sted" er jo ikke bare bare når bilen står.. Vil det fungere å taue bilen, eller må jeg ha redningsbil fra Naf ellerno?
M.B. Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Feilmeldingen du nevner står den skrevet med bokstaver.Hvis den gjør det så kan det være noe så enkelt som vann i den runde kontakten som går inn i kassa.
bufodill Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Den står med bokstaver ja, bilen min er ikke så fancy at den snakker til meg eller noe Kan vann komme i den runde kontakten komme dit fordi den står i bakke med fronten høyest?
M.B. Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Den står med bokstaver ja, bilen min er ikke så fancy at den snakker til meg eller noe Kan vann komme i den runde kontakten komme dit fordi den står i bakke med fronten høyest? 5637754[/snapback] Nei,men det er kjent problem med fuktighet i kontakten.Du har vel ikke en Defa alarm el lignene som lager krøll.
bufodill Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Hmm, har en alarm, men aner ikke særlig mer. Må vel få tatt den med på verksted for en sjekk da Vil det fungere å taue den?
M.B. Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Alle produsenter har sin egen verdi på hvor langt og fort du kan taue en automatgiret bil som ikke sviver.Mange mente 50km i max 50km/t var max,men har ikke hørt om noen kasser som har gått i stykker.Hvor langt må du?
bufodill Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 er vel en 5-6 km tror jeg, så det høres ikke ut som noe problem. Og ikke over 50km/h, bare gjennom sentrum av Trondheim
EinarEriksen Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 1 - Koble fra batteriet, sett spaken i et annet gir enn utgangspunktet, og bruk strøm på alle mulige måter mens batteriet er frakoblet (for eksempel ved hjelp av tenningen og varmeapparat ++). Dette er for å lade ut alle kondensatorene. Gjerne la batteriet være frakoblet i noen minutter, timer eller over natten (for å være helt sikker). 2 - Koble til batteriet igjen. 3 - Start bilen og kjør. Eventuelt kan du få noen til å dytte, strø grus foran bakhjulene, eller kjøre forsiktig framover på vinterføre uten å spinne, slik en ekte nordlending gjør
bufodill Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 men kjære einar, hvorfor tror du jeg prøvde å sette gearet i slikt vinterprogram? jo, for å få et annet moment og unngå å spinne. jeg klarer jo å unngå det med manuelt, men det er ikke like greit med automat uten esp eller slike fancy ting...
EinarEriksen Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 OK, på punkt tre kan du gjøre hva du vil for min del Å koble ut og inn batteriet er sannsynligvis ikke en reset. Når du kobler ut batteriet har du fortsatt kondensatorbatterier rundt om i bilen, som ikke lades ut de første sekundene eller minuttene (her er jeg litt usikker). Dermed har ikke spenningen vært helt borte, og data på hurtigminnet (typisk CMOS) har heller ikke blitt slettet. For å slette hurtigminnet bør du prøve å bruke opp den lille energien som er i kondensatorene, ved å bruke strømtrengende funksjoner i bilen med utkoblet batteri samt vente en periode. Det med å sette bilen i et annet gir er bare for sikkerhets skyld, da jeg (uvisst hvorfor) syntes det hørtes ut som en god idé. Det er verdt et forsøk, selv om jeg ikke er sikker på at dette er løsningen. Betale et verksted for dens kompetanse er bare tull, da de sjeldent har så mye kompetanse som de utgir seg for å ha. Tror de har en slags forhandlersupporttelefon for hver produsent, og skrur med én hånd på telefonrøret for ekstra lav effektivitet
M.B. Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 OK, på punkt tre kan du gjøre hva du vil for min del Å koble ut og inn batteriet er sannsynligvis ikke en reset. Når du kobler ut batteriet har du fortsatt kondensatorbatterier rundt om i bilen, som ikke lades ut de første sekundene eller minuttene (her er jeg litt usikker). Dermed har ikke spenningen vært helt borte, og data på hurtigminnet (typisk CMOS) har heller ikke blitt slettet. For å slette hurtigminnet bør du prøve å bruke opp den lille energien som er i kondensatorene, ved å bruke strømtrengende funksjoner i bilen med utkoblet batteri samt vente en periode. Det med å sette bilen i et annet gir er bare for sikkerhets skyld, da jeg (uvisst hvorfor) syntes det hørtes ut som en god idé. Det er verdt et forsøk, selv om jeg ikke er sikker på at dette er løsningen. Betale et verksted for dens kompetanse er bare tull, da de sjeldent har så mye kompetanse som de utgir seg for å ha. Tror de har en slags forhandlersupporttelefon for hver produsent, og skrur med én hånd på telefonrøret for ekstra lav effektivitet 5639263[/snapback] Gjør ikke dette stuntet på e nyere tysk bil.Dette vil koste deg dyrt.Første og viktigste regel ved avkoblet batteri er:ALDRI vri på tenning.Gjør du det så må du på verksted etterpå.Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang.
b0berg Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang. 5639349[/snapback] Hvorfor? Er det sånn med alle BMWer?
leif666 Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Er du medlem i Naf? Hvis du er det kan de sannsynligvis nulstille denne feilmeldingen via diagnosekontakten. Hvis ikke kan du få en som jobber som bilmekaniker, og som har tilgang til diagnose/nulstillingsverktøy til å komme på et lite besøk. Hvis det er problem å få den til verksted er dette verd et forsøk.
leif666 Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang. 5639349[/snapback] Hvorfor? Er det sånn med alle BMWer? 5639504[/snapback] Det er slik på noen få BMW`er som har en spesiell startsperre. Men jeg har ikke hørt om at det er umulig å få gang på den igjen. Somregel er det bare en liten omprogramering som skal til. Renault har også noen modeller med dette problemet.
bufodill Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Skrevet 21. februar 2006 Jeg hadde koblet fra batteriet og latt den stått uten batteri i et kvarters tid. Kanskje ingen restart, men den nullstiller i alle fall klokke og tripteller osv... Kjenner liksom ingen som eier en slik diagnose-dings fra BMW da. Må vel bite i det sure eplet og slepe på et verksted.
M.B. Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Når vi først snakker om BMW å tapping av strøm,lar du tenningen stå på til batteriet er tomt vil ikke bilen starte mer med den nøkkelen noen gang. 5639349[/snapback] Hvorfor? Er det sånn med alle BMWer? 5639504[/snapback] Det er slik på noen få BMW`er som har en spesiell startsperre. Men jeg har ikke hørt om at det er umulig å få gang på den igjen. Somregel er det bare en liten omprogramering som skal til. Renault har også noen modeller med dette problemet. 5639638[/snapback] Selfølgelig får man start på den i men problemet er når nøklene mister minnet sitt så kan den ikke kodes igjen.Da må en ha ny nøkkel,men det er bare hvis en lar tenningen stå på f.eks over natten ved forglemmelse.Det er noe som er mere normalt på et verksted enn at en gjør det selv.Når det gjelder nyere f.eks Mercedes eller BMW så er det veldig få som har mulighet til å nullstille systemene.NAF kan f.eks ikke gjøre det.
leif666 Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 (endret) Stemmer sikkert det, men dette er en god gammel 1991mod. Endret 21. februar 2006 av leif666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå