Gå til innhold

Hvorfor kjører DU Microsoft Windows?


Anbefalte innlegg

Når alt er i pakke treet hvorfor skal jeg da google -> finde -> trykke..trykke -> laste ned trykke trykke i flere timer, fremfor apt-get install app1 app2 app3 app4 app5 app6 osv. Det er mye raskere.

 

Har ikke tid til virus, spyware og reboots.

5629836[/snapback]

 

Nå er du bare barnslig. Du vet veldig godt at det er like enkelt å innstallere noe i Windows som i Linux.

-I Windows laster du ned installasjonspakken, dobbelklikker på filen og innstallerer. Svisj... gjort på null komme niks.

-I Linux finner du pakken du vil innstallere i pakkeprogrammet, filene lastes ned og innstalleres. Svisj...gjort på null komma niks. Problemet kommer først nå programmet IKKE finnes i pakkelisten. Hva da? Laste ned, vite at alle dependencies er innstallert, prøve å kompilere, prøve på nytt, endre noen tilganger, manuelt lage noe snarveier, legge til i oppstartsconfig (eller hva det np heter)++++ Lett??

 

Angående virus og spyware i Windows så skyldes det som regel kunnskapsløse brukere, hvilket det kan virke som du er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hotstian: Hva snakker du om nå? Når jeg legger inn program slipper jeg å gjøre noen ting som helst jeg. Slipper å lage snarveier og alt det tullet. Skjønner ikke helt hva du snakker om. legge til oppstartconfig i Windows? Hæh? Nå er du på feil jord hotstian. Viser at du ikke har brukt Windows særlig mye ja.

Virkeligheten er faktisk den at, det med snarveier, tilganger og alt det der tar Windows seg av. Du slipper å gjøre noe særlig egentlig.

Eneste det kan lønne seg å gjøre en gang i blant er å sjekke hva som ligger i msconfig->oppstart innimellom.

Lenke til kommentar
kaffenils sier ting du muligens må gjøre i *nix.. Det samme gjør jeg om Windows.

5631488[/snapback]

 

Det aller meste (vil tippe 99,9999999999%) av programvare i Windows er pakket i en eller annen installer som tar seg av alt fra kopiering av filer, registrering av komponenter, registry settings, snarveier, uninstaller etc. etc. Det eneste brukeren trenger å gjøre er starte installasjonen og av og til svare på noen enkle spørsmål. Enklere kan det ikke gjøres.

 

Programvare som ligger i pakkeprogrammene til de forskjellige distribusjonene til Linux innstalleres også veldig lett. Dependencies, snarveier, avinnstallasjon håndteres altså elegant av pakkesystemet. Problemet oppstår når programmet du skal innstallere ikke finnes i pakkehåndtereren. Hvordan skal jeg kunne enkelt distribuere progamvare som jeg har laget for Linux hvis det ikke finnes i pakkehåndtereren? Hvor er det blitt av friheten (som dere maser sånn om) til å kunne velge når det å innstallerer programvare utenfor pakkehåndtereren er et sant helvete?

Lenke til kommentar

Off. det går ikke an å tippe sånn. Fanken. kaffenils og hotstian, snakk om ting dere kan noe om. Vet ikke hvor mye dere kan om Linux og Windows, men dere forvirrer mange her nå tror jeg. har som sagt ikke holdt på med Linux på lenge, så jeg husker ikke så veldig mye der, uten at jeg sitter forran en Linux maskin selv.

Det stemmer som kaffenils sier at 99.9% av alle installasjoner er pakka inn. Det ser du spesielt om du har WinRAR og høyreklikker på en installfil. Da ser du at du kan pakke dem ut, mange av dem iallefall.

Å igjen. Det går ikke an å tippe på ting du kan gjøre i Windows å Linux.

Det at du må legge til ting i oppstartconfigen til Windows når du legger inn programvare er bare tull. Har gått igjennom Windows så mange ganger og har holdt på med det siden 95 tiden, så det vet jeg faktisk endel om.

Lenke til kommentar

Det at du må legge til ting i oppstartconfigen til Windows når du legger inn programvare er bare tull. Har gått igjennom Windows så mange ganger og har holdt på med det siden 95 tiden, så det vet jeg faktisk endel om.

5632331[/snapback]

Jepp. Det har jeg aldri vært med på faktisk, ble rett og slett forvirra og lurte på hva han mente med det argumentet :p

Lenke til kommentar
Ikke fortell meg at dependencies ikke finnes til Windows, du må også legge ting til i oppstartsconfig i Windows.

5631030[/snapback]

Ikke vær dum. Jeg har installer hundrevis (tusenvis?) av ulike Windows-applikasjoner de siste 10 årene både privat og i jobbsammenheng og har ikke måttet fikle manuelt med konfigurering (utenom eventuelle installasjonsveivisere) en eneste gang.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Off. det går ikke an å tippe sånn. Fanken. kaffenils og hotstian, snakk om ting dere kan noe om.

 

Hva er det jeg tipper om?

5633267[/snapback]

 

 

Du sier no at du muligens må gjøre ting i Linux. Kan ikke gjøre det uten at du har peil på hva du prater om. Hadde du hatt litt peil på Linux hadde kanskje ikke du og hotstian vært så uenige heller :p. Et lite hint bare :p

Lenke til kommentar

Bruker kun Linux hjemme (har ikke kjøpt Windows), men man kommer jo ikke akkurat unna Windows heller :p Må bruke det på jobb og hjemme hos foreldre og en del venner, men så er det jo greit å variere :) Synd jeg ikke kjenner noen som har MAC innen rekkevidde så jeg kunne ha testa testa det ut litt mer enn i Eplehuset :)

 

BSD og Solaris bruker samme grensesnittene som man finner i Linux så det er vel ikke store forskjellen, men jeg liker taken på at Solaris kanskje skal bli gitt ut i GPL v.3 :)

Lenke til kommentar

Bruker Windows fordi det er det jeg alltid har brukt, og kommer ALLTID til å bruke det! Liker ikke Linux av disse grunner:

 

- er vanskelig/ubrukelig installasjonsmetode

- vanskelige metoder for å legge inn programmer i forhold til windows

- finns få programmer

- virker som navna på programmene bare er kasta ut i lufta

- syns det rett og slett er tungvint å bruke

 

Holder meg til Windows!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...