Donkey Kong Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Spilte som sovjeter i CoD 2. Og alle husker deres forferdelige fremtreden i Øst-Europa. 5631287[/snapback] Det er riktig at Sovjet-russerne ikke behandlet østeuropeere med silkahansker ( 1 million tyske kvinner ble voldtatt våren 1945-mer enn halvparten av russiske soldater), men likevel var dette en slags hevn for alt det onde tyskerne hadde påført Sovjetunionen. Husk at 20 millioner Sovjet-russiske sivile døde enten direkte, eller indirekte som et resultat av tyskernes fremgangsmåte under krigen. I motsetning til tyskerne, som drepte russerne på grunn av rasehensyn, hadde russerne "motiv" for gjengjeldelsess-aksjone. Derfor har ikke jeg så lyst til å spille som aksemaktene, selv om det bare dreier seg om pc-spill
Bear^ Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Sovjeterne var forferdelig, og i enkelte tilfelle værre en tyskerne. Husker noe jeg leste ang Berlin og beleiringen av Berlin. En tysk kvinne som håpet at engelskmennene skulle komme først til byen før russerne kom. Om man tenker litt var russerne alen av samme ulla som tyskerne. Det eneste som gjør at de er med i slike spill som "helter" er fordi de "reddet" europa fra akse makten. Annet enn det er russerne ikke skiten likere enn tyskerne var.
Variable Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Jeg setter en finger på Hidden and Dangerous 2 CoD er litt for straight forward. Ellers til disse siste, har dem noe dokumentar til det dere snakker om? Har Sett/Lest lite ang det temaet, kanskje en grunn?
Donkey Kong Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Om man tenker litt var russerne alen av samme ulla som tyskerne. Det eneste som gjør at de er med i slike spill som "helter" er fordi de "reddet" europa fra akse makten. Annet enn det er russerne ikke skiten likere enn tyskerne var. 5631451[/snapback] Her tar du feil. Forestillingen om Rassenkampf eller "rasekrig" gav den tyske invasjonen av Sovjetunionen et helt spesielt, groteskt preg som ikke har vært sett tidligere i historien. Mange historikere mener nazi-propagandaen så effektivt hadde umenneskeliggjort Sovjet-russerne i Wehrmachts øyne, at den var moralsk bedøvet helt fra begynnelsen av invasjonen. Den vanlig tyske soldat, som uten tvil var en kjærlig far eller sønn hjemme, henga seg til en syk krigsturisme i Russland. Det måtte sendes ut en ordre som forbød "fotografering av henrettelser". Spesielt henrettelser av jøder og partisaner i Ukraina tiltrakk seg-skal man dømme etter tilskuerne på bildene- enda flere amatørfotografer i Wehrmacht-uniform. I tillegg ble sivile i de tysk-okkuperte områdene frarøvet alt de eide av husdyr og korn. Ved enkelte anledninger ble de også kastet ut av husene sise, og etterlatt til å dø av sult og frost. En kule ville vært mindre grusomt. Til du som spør om jeg kan dokumentere dette, så kan du lese om dette i "Stalingrad" av Anthony Beevor.
Viking__ Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Jeg har prøvd mange WW2 spill som f.eks Brother in arms, Call of duty, Battlefield 1944, Silent Hunter, Day of defeat osv. Men hvilken spill serie innenfor de jeg har skrivd opp og andre er best til å gjenskape andre verdenskrig. Personelig synes jeg Brother in arms er best til dette, så Silent Hunter og til slutt Combat Flight simulator... (i hate call of duty) 5619257[/snapback] Enig. Brother in Arms er simpelten genialt. Kan bli litt masse flanking etter kvart, men det er jo også realsitisk; trur eg..
Variable Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Tror jeg spilte Brother of Arms i 10 min før jeg avslutta... Var for enkelt viss jeg ikke husker helt feil. Og ja Donkey ba ikke om referanser til det du snakka om , men om det var en form for dokumentar på f.eks discovery. Jeg har problemer med å konsentrere meg på bøker. Men kanskje jeg kjøpern en dag.
Articfare Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Tror jeg spilte Brother of Arms i 10 min før jeg avslutta... Var for enkelt viss jeg ikke husker helt feil. Du kan jo sette opp vanskelighetsgraden, da er da det blir kult å spille...
Variable Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Har det liggende kanskje jeg prøver igjen.
StarGazer Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Om man tenker litt var russerne alen av samme ulla som tyskerne. Det eneste som gjør at de er med i slike spill som "helter" er fordi de "reddet" europa fra akse makten. Annet enn det er russerne ikke skiten likere enn tyskerne var. 5631451[/snapback] Her tar du feil. Forestillingen om Rassenkampf eller "rasekrig" gav den tyske invasjonen av Sovjetunionen et helt spesielt, groteskt preg som ikke har vært sett tidligere i historien. Mange historikere mener nazi-propagandaen så effektivt hadde umenneskeliggjort Sovjet-russerne i Wehrmachts øyne, at den var moralsk bedøvet helt fra begynnelsen av invasjonen. Den vanlig tyske soldat, som uten tvil var en kjærlig far eller sønn hjemme, henga seg til en syk krigsturisme i Russland. Det måtte sendes ut en ordre som forbød "fotografering av henrettelser". Spesielt henrettelser av jøder og partisaner i Ukraina tiltrakk seg-skal man dømme etter tilskuerne på bildene- enda flere amatørfotografer i Wehrmacht-uniform. I tillegg ble sivile i de tysk-okkuperte områdene frarøvet alt de eide av husdyr og korn. Ved enkelte anledninger ble de også kastet ut av husene sise, og etterlatt til å dø av sult og frost. En kule ville vært mindre grusomt. Til du som spør om jeg kan dokumentere dette, så kan du lese om dette i "Stalingrad" av Anthony Beevor. 5632223[/snapback] viss du leser samme forfatters bok om Berlin slaget, så ser du hvilken måte russerene gikk frem på. Forskjellen på hitler og stalin er nok hvordan stalin behandlet sine egne folk på. Ellers så var de ganske like i hvordan de behandlet "fienden" OT: De fleste spill så fremstiller de tyske soldater som den store stygge nazi ulven. Selv om dette var sant i en god del tilfeller, så var nok den vanlige tyske soldaten nettop bare en soldat som var sendt ut i krigen. Både closecombat spillene og combat mission har det slik at du kan spille kampen fra begge sider
Siraricus Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 (endret) Et dødsfall er en tragedie, tre millioner dødsfall er statistikk - Josef Vissionarivitsj Stalin Sier mye om hvordan sovjetrusserne behandlet både sine egne, og sine fiender under krigen. Tror for øvrig det er helt umulig å måle grusomhet eller ondskap opp mot hverandre på denne måten. De var ganske forferdelige alle sammen - det er det som skjer med folk når det er krig. Dere glemte forresten Japan som også oppnådde et ganske høyt nivå for ondskap. Tyskerne hadde utrydningsleire, men enhver person som har lest Gulagarkipelet* vil nekte å si noe om hvem som var verst. *Les, ikke populærlitteratur, men svært informativ likevel. Endret 20. februar 2006 av Siraricus
Bear^ Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Ja, japanerne var nok like ondskapsfull som Mengele og folkene i Belzec, Sobibor og Treblinka (for ikke å snakke om de resterende i Auswitch). Men som det sies, ondskap kan ikke måles. Russerne var ond på sin måte, tyskerne på sin måte. Men mitt poeng er. Man spiller CoD spillene, og får se en russisk kampanje. Men når det blir foreslått å se fra den tyske siden, så blir det hysteri. Hvorfor? Når begge sidene var ond på sin måte, hvorfor får man en russisk kampanje, men ingen tysk? Jeg synes det er viktig å se historien fra begge sidene og ikke bare fra 1. Prøvde å samle et mod team for å lage en slik historie i HL2 hvor du ser fra et tysk perspektiv. Desverre ser det ut som neste hele MOD miljøet er over propagandafisert med standarde "tyskerne var BAD". Mye Off topic here, men måtte bare får det ut
Polar Pål Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Tror jeg spilte Brother of Arms i 10 min før jeg avslutta... Var for enkelt viss jeg ikke husker helt feil. Du kan jo sette opp vanskelighetsgraden, da er da det blir kult å spille... 5634052[/snapback] Brothers In Arms var en stor skuffelse. Terningkast 3.
Agg Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Man spiller CoD spillene, og får se en russisk kampanje. Men når det blir foreslått å se fra den tyske siden, så blir det hysteri. Hvorfor? Når begge sidene var ond på sin måte, hvorfor får man en russisk kampanje, men ingen tysk? Jeg tror nok hovedgrunnen til dette ligger i det faktum at vi her i vesten har vokst opp med historier fra besteforeldre, lærere osv. om hvor fæle tyskerene var, og at folk flest tar dette for god fisk...det virker ihvertfall som om hoveddelen av befolkningen tror at alle som kjempet på aksemaktenes side i den andre verdenskrig var følelsesløse monstre, og at alle deltok i utryddelsen av jøder. Grunnen til at det er tyskland som fremstilles som den store stygge ulven, og ikke russland er selvfølgelig fordi det var tyskland som var fienden vår, man gjør hva man kan for å sette fienden i et dårlig lys og rettferdiggjøre sine egne handlinger, det ligger mye propaganda i dette, selv 60 år etter at krigen er slutt. Personlig syns jeg nazi-tyskland er et utrolig fascinerende emne historisk sett, men det skal ikke mye til for å bli stemplet som både det ene og det andre hvis du sier at dette er et tema som fascinerer deg...sier du derimot at du syns russlands krigføring på østfronten er interessant tror jeg ingen vil reagere på det.
Donkey Kong Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 viss du leser samme forfatters bok om Berlin slaget, så ser du hvilken måte russerene gikk frem på. Forskjellen på hitler og stalin er nok hvordan stalin behandlet sine egne folk på. Ellers så var de ganske like i hvordan de behandlet "fienden" Har boken, og har lest den to ganger. Poenget mitt er at tyskernes misgjerninger mot russerne var rasistisk motivert. De så på russerne som "undermennesker", selv den vanlige tyske soldat gjorde dette. Han hadde jo så og si vokst opp med nazi-partiet. Russernes behandling av tyskerne på slutten av krigen kan ikke rettferdigjøres, men er fullt forståelig. Hvordan hadde du reagert dersom familien din ble meningsløst slaktet?
Bear^ Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Man spiller CoD spillene, og får se en russisk kampanje. Men når det blir foreslått å se fra den tyske siden, så blir det hysteri. Hvorfor? Når begge sidene var ond på sin måte, hvorfor får man en russisk kampanje, men ingen tysk? Jeg tror nok hovedgrunnen til dette ligger i det faktum at vi her i vesten har vokst opp med historier fra besteforeldre, lærere osv. om hvor fæle tyskerene var, og at folk flest tar dette for god fisk...det virker ihvertfall som om hoveddelen av befolkningen tror at alle som kjempet på aksemaktenes side i den andre verdenskrig var følelsesløse monstre, og at alle deltok i utryddelsen av jøder. Grunnen til at det er tyskland som fremstilles som den store stygge ulven, og ikke russland er selvfølgelig fordi det var tyskland som var fienden vår, man gjør hva man kan for å sette fienden i et dårlig lys og rettferdiggjøre sine egne handlinger, det ligger mye propaganda i dette, selv 60 år etter at krigen er slutt. Personlig syns jeg nazi-tyskland er et utrolig fascinerende emne historisk sett, men det skal ikke mye til for å bli stemplet som både det ene og det andre hvis du sier at dette er et tema som fascinerer deg...sier du derimot at du syns russlands krigføring på østfronten er interessant tror jeg ingen vil reagere på det. 5635598[/snapback] Du snakker sanne ord ja. Men hva skiller oss i dag da, om vi hører på den propagandane, fra den propagandaen tyskerne hørte på under krigen? Jeg synes det er synd at man ikke skal se på historien fra alle aspekter, for det er utrolig mye man kan lære av den krigen vis man er åpenhjertig og tør å se fra alle sider, dvs stille oss i et nøytralt spor. Jeg er også meget fasinert av nazi tyskland, ikke fordi jeg er nazist, men fordi det er fasinerende hvordan en østeriker kan komme til Tyskland, komme inn på NSDAP, drive frem sin egen politikk, snu fengselsstraff fra dårlig til bra, vinne det tyske folket og bli tysk statsborger for så å bli rikskansler. Kall meg nazist, men hvis ikke det er fasinerende og interesang lesing så kall meg nazist. Hitler var et genie, dog et meget ondt genie
Articfare Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Tror jeg spilte Brother of Arms i 10 min før jeg avslutta... Var for enkelt viss jeg ikke husker helt feil. Du kan jo sette opp vanskelighetsgraden, da er da det blir kult å spille... 5634052[/snapback] Brothers In Arms var en stor skuffelse. Terningkast 3. 5635550[/snapback] Kan du gi meg noen eksempler på hvorfor Brother In Arms er så dårlig? Er veldig mye off topic her ja. Prøv å hold dere litt mere til topic.
Viking__ Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Tror jeg spilte Brother of Arms i 10 min før jeg avslutta... Var for enkelt viss jeg ikke husker helt feil.5633081[/snapback] Der kjenner eg meg ikkje heilt igjen... BIA er vanskeligare enn dei fleste WW2 FPS.
Bear^ Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Det som i mine øyner gjør BiA litt dårlig er et par faktorer. Første er at du får en "rambo" følelse gjennom hele spillet. Ulikt CoD, hvor du får en viss følelse at du er 1 av mange, gir BiA en slik følelse at det er du som vet best. En annen ting som skader mye på spillet er at dør en av dine kompanjonger under kamp på et brett, er de meget i livet og med neste brett. Dette synes jeg skader spillet alt for mye. BiA er et helt OK spill, er ikke det, og det er noen timers morro med det, men det er alt i alt for kjedelig for at det skal fenge meg. Da fenger CoD mer faktisk.
Viking__ Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Det som i mine øyner gjør BiA litt dårlig er et par faktorer. Første er at du får en "rambo" følelse gjennom hele spillet. Ulikt CoD, hvor du får en viss følelse at du er 1 av mange, gir BiA en slik følelse at det er du som vet best. En annen ting som skader mye på spillet er at dør en av dine kompanjonger under kamp på et brett, er de meget i livet og med neste brett. Dette synes jeg skader spillet alt for mye. BiA er et helt OK spill, er ikke det, og det er noen timers morro med det, men det er alt i alt for kjedelig for at det skal fenge meg. Da fenger CoD mer faktisk. 5637033[/snapback] På CoD, derimot, kan dine oversatte stå kor lenge dei vil mitt i skuddlinja til tyske maskingevær uten at dei dør i det heile.... Ellers så må eg være enig i at CoD 1 og UO fenger mer enn BiA, men CoD 2 er er litt for arkade basert til at det blir så altfor gøy. Sjølv synest eg at MoH er den beste WW2 FPS serien, men realismen er kanskje ikkje på topp.
PsychoDevil98 Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 MoH:AA har jeg gode minner fra. *D-Day*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå