Gå til innhold

Logitech Z-5500, oppskryt eller sant?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om høytalerene er bedre enn minianlegget du har nå, kommer vel hovedsaklig ann på anlegget ditt. Ikke kjøp disse høytalerene og forvent hi-fi lyd, akkurat... De er ok verdi for pengene til ca 2500kr, men ikke noe mer. Bassen er bra til spill- /filmbruk, men mellomtonen låter ganske "kunstig", og faller gjennom på bruk til vokalbasert musikk f.eks. Der vil du nok få bedre lyd med et minianlegg til 5 - 6000,-

 

Du skriver også at du har en 300w sub på minianlegget ditt, og da har du etter min mening fjernet Z-5500s store fordel. Mitt råd er at du hører på høytalersystemet før du kjøper det, da det avhenger en del av anlegget du har nå om du vil få en økning i lydkvaliteten. Dersom du ønsker å benytte minianlegget, og bare skal ha et surroundsystem å bruke til lyd på spill o.l., så er Z-5500 et godt valg.

 

PS: Du får ikke bedre lyd ved bruk av en optisk kabel, det kommer ann på kvaliteten på d/a omformeren. Dersom denne er best i Z-5500, så får du en forbedring i lydkvalitet, dersom denne er best i lydkortet, så vil du faktisk få dårligere lyd. Digitale kabler er dessutet mindre påvirket av støy fra f.eks. strømkabler o.l.

Lenke til kommentar
Når dere snakker om Optisk kabel, er dette TOSLINK?

Brukes SPDIF utgang til optisk kabel?

 

Jeg har bare vanlige minijack utganger på mitt x-fi xtrememusic, hvordan benytter jeg en optisk kabel der?

 

Og hvis man bruker hovedkortets utgang vil det si at man sender _data_ til settet og ikke "ferdig" lyd som i minijackutganger? Da koder logitech settet selv om signalene til lyd den spiller?

6396943[/snapback]

Vil tro det er toslink som benttes ved optisk overføring.

S/PDIF står for Sony/Philips Digital Interface Format som er en digital overføringsteknikk over metalkabel (ikke optisk altså). Over denne typen tilkobling kan man bl.a sende lyd digitalt som 2-kanals PCM-bølge (stereo), DTS, Dolby Digital/DD Live, etc.

Det er kun 2-kanals PCM-bølger som er ukomrimert av disse formatene. Alle de digitale 5.1-formatene har lossy komprimering av varierende grad.

 

S/PDIF kan kun brukes dersom du ser film som er forhåndsenkodet i et lydformat forsterkeren/reciveren din støtter, slik som DTS eller Dolby Digital Live. DVD-filmer og DivX/XviD-filmer med f.eks AC3-spor kan brukes med S/PDIF AC3-passthrough.

Du kan dermed ikke bruke digital S/PDIF i spill o.l. som ikke kan enkode i nevnte formatene i sanntid.

Men lydkort med intergrerte DTS og Dolby Digital Live-enkodere til relativt billig penge eksiterer! :)

Ta en titt her.

Med dette kortet vil alt av lyd som vanligvis sendes analogt over vanlig lydkabel bli enkodetet i opptil 7.1 digital lyd, og sendt over S/PDIF.

6432023[/snapback]

 

 

Det er ingen forskjell på optisk- (Toshlink) og coax- (s/pdif), da forskjellen kun er måten lyden overføres på. Begge benytter s/pdif standarden for hvordan digitalsignalet behandles. Digitallyd er et rent datasignal, og s/pdif kan best sammenlignes med en nettverksstandard.

 

Ang. hvilken av disse som gir best lyd, så kommer svaret på dette ann på utstyret rundt. Billige toshlink kabler og kontakter er gjerne plaget av en del pakketap, da de optiske komponentene er av lav kvalitet (urenhet og mikroskopiske bobler i plasten), men s/pdif standarden har en feilkorreksjon som som oftest fikser dette.

 

Coax signalet kan i prinsipp overføres på en kabel av hvor dårlig kvalitet som helst, bare den har riktig motstand (ohm), men den kan være mer utsatt for å plukke opp støy. Dette er uansett ikke noe problem for digitalsignaler, da dette består av kun 0 og 1 pulser, og det skal svært mye støy til for å deformere dette signalet nok til at i dac'en kan omsette dette til korrekt analog lyd.

 

Se forøverig http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

 

PS: sorry for hijacking av tråden, men følte at en del ting trengte en liten oppklaring, da det dessverre er svært mye feilaktig informasjon ang. dette.

Lenke til kommentar

Som så mange har sagt før meg så er det nok dette anlegget som gir mest for pengene i prisklassen under 5 lapper. Investerer du mer enn dette får du nok også bedre lyd. Når det er sagt så duger det noe helt sinnsykt til spill og film! Til musikk blir det som mange har nevnt litt plastikk (til trance og topp20 legger du ikke merke til det), men det er allikevel dette jeg bruker på fester siden det spiller høyere enn det ordinære stueanlegget mitt (som kostet 20 lapper :cry:).

Løp & Kjøp!

Lenke til kommentar
Når dere snakker om Optisk kabel, er dette TOSLINK?

Brukes SPDIF utgang til optisk kabel?

 

Jeg har bare vanlige minijack utganger på mitt x-fi xtrememusic, hvordan benytter jeg en optisk kabel der?

 

Og hvis man bruker hovedkortets utgang vil det si at man sender _data_ til settet og ikke "ferdig" lyd som i minijackutganger? Da koder logitech settet selv om signalene til lyd den spiller?

6396943[/snapback]

Vil tro det er toslink som benttes ved optisk overføring.

S/PDIF står for Sony/Philips Digital Interface Format som er en digital overføringsteknikk over metalkabel (ikke optisk altså). Over denne typen tilkobling kan man bl.a sende lyd digitalt som 2-kanals PCM-bølge (stereo), DTS, Dolby Digital/DD Live, etc.

Det er kun 2-kanals PCM-bølger som er ukomrimert av disse formatene. Alle de digitale 5.1-formatene har lossy komprimering av varierende grad.

 

S/PDIF kan kun brukes dersom du ser film som er forhåndsenkodet i et lydformat forsterkeren/reciveren din støtter, slik som DTS eller Dolby Digital Live. DVD-filmer og DivX/XviD-filmer med f.eks AC3-spor kan brukes med S/PDIF AC3-passthrough.

Du kan dermed ikke bruke digital S/PDIF i spill o.l. som ikke kan enkode i nevnte formatene i sanntid.

Men lydkort med intergrerte DTS og Dolby Digital Live-enkodere til relativt billig penge eksiterer! :)

Ta en titt her.

Med dette kortet vil alt av lyd som vanligvis sendes analogt over vanlig lydkabel bli enkodetet i opptil 7.1 digital lyd, og sendt over S/PDIF.

6432023[/snapback]

 

 

Det er ingen forskjell på optisk- (Toshlink) og coax- (s/pdif), da forskjellen kun er måten lyden overføres på. Begge benytter s/pdif standarden for hvordan digitalsignalet behandles. Digitallyd er et rent datasignal, og s/pdif kan best sammenlignes med en nettverksstandard.

 

Ang. hvilken av disse som gir best lyd, så kommer svaret på dette ann på utstyret rundt. Billige toshlink kabler og kontakter er gjerne plaget av en del pakketap, da de optiske komponentene er av lav kvalitet (urenhet og mikroskopiske bobler i plasten), men s/pdif standarden har en feilkorreksjon som som oftest fikser dette.

 

Coax signalet kan i prinsipp overføres på en kabel av hvor dårlig kvalitet som helst, bare den har riktig motstand (ohm), men den kan være mer utsatt for å plukke opp støy. Dette er uansett ikke noe problem for digitalsignaler, da dette består av kun 0 og 1 pulser, og det skal svært mye støy til for å deformere dette signalet nok til at i dac'en kan omsette dette til korrekt analog lyd.

 

Se forøverig http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

 

PS: sorry for hijacking av tråden, men følte at en del ting trengte en liten oppklaring, da det dessverre er svært mye feilaktig informasjon ang. dette.

7202115[/snapback]

 

 

over korte avstander er coax best, over lange overfører optisk med mindre tap og bedre lydkvalitet

Lenke til kommentar
Det anlegget er faktisk bare på 207 ekte watt, og suben er på 75 ekte watt, så er nok litt oppskrytt hehe.

7184629[/snapback]

Dette har da ingenting med om det er oppskrytt eller ei.

Antall watt du kan belaste en høyttaler med forteller jo bare hvor stor effekt du kan belaste høytaleren med før kobberspolene går i stykker.

Forøvrig har man jo også sensitivitet på høytalere oppgitt ved hvor mange dB den spiller ved 1 watt målt 1 meter unna. Lettdrevne høytalere ligger over 90 dB/w/m, og kan spille øredøvende høyt selv ved 25 watt effekt.

 

Men ingenting av dette sier jo noe om lydkvaliteten, men er kun kvantitativ informasjon.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
PS: sorry for hijacking av tråden, men følte at en del ting trengte en liten oppklaring, da det dessverre er svært mye feilaktig informasjon ang. dette.

7202115[/snapback]

Jeg ikke se at du retter på noe av hva jeg skrev, men bare utdyper det.

Du sier "forskjellen kun er måten lyden overføres på", mener du da at forskjellen ligger i optisk og elektrisk overføring (medium)? :)

Lenke til kommentar

Har hatt dette anlegget i vel 1 år. Før det hadde jeg z680 som var forløperen, dette anlegget spiller både høyere og mer korrekt enn det gamle. Og for ca 2500 kr så er det som mange sier mye "bang for the bucks". Men det spiller på ingen måte korrekt, mangler for mye detaljer i mellomtonen og diskanten. Dette gjør at musikk høres veldig "plastikkaktig" ut, men spill og film er ganske godkjent. Men selv mitt 11 år gamle cv anlegg spiller penere og ikke minst vanvittig mye høyere på alle områder. Så til pc og hjemmekino i et vanlig rom/liten stue er det evig nok for de fleste. Hører også fint lite forskjell på optisk, coaxial eller jack plugger når man tenker lydkvalitet. Men bruker man et crappy onboard lydkort så vil digital overføring fjerne støy som går fra vifter, hardisker etc over de analoge signalbanen og skaper støy. På lange overføringer så er det selvfølgelig langt mindre tap når man kjører digital kontra analogt(men så lange kabler tviler jeg på at dere har råd til eller finner). Uansett som med alt annet av lyd og bilde, er du fornøyd så er det viktigst. At noen andre som har svidd 10-20 ganger mer penger har bedre lyd og gjerne vil påpeke dette er naturlig. Noe må man jo si til seg selv for å få bedre samvittighet. Selv bruker jeg heller headsett til musikk.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Vel, tatt i betraktning at den største andelen mennesker ikke er i stand til å høre forskjell på 128 kbit/s og 192 kbit/s mp3, så tror jeg det er i hovedsak de som kan høre slike forskjeller (eller, som vet hva de skal høre etter; er bevist på den variable og surklete diskanten i 128 kbit/s mp3-lyd) som kjøper anlegg som er i klassen over slike anlegg som f.eks Z-5500. Man lytter altså til musikk på en helt annen måte på anlegg til over 5 000 - 10 000,-.

 

Jeg vil tro at for mannen i gata er Z-5500 et særdeles godt anlegg til den prisen. Høy bang for the buck.

Er ingen tvil at utviklingen innen lyd-verdenen har skjedd hurtig de siste 15-årene, som gir slike anlegg som f.eks Z-5500 :)

Men dersom man sammenligner Z-5500 opp mot et anlegg som koster 5 ganger mer vil man såklart høre svakhetene ved Z-5500.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...