Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverksspørsmål ang vnc server


Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg paster dette i feil kategori, så jeg gjør bare et forsøk...

 

Benytter meg av vnc server hjemme og en vnc klient på skolen (gratis versjon uten kryptering, men med passord)

 

Passordet mener jeg er et godt passord som er en tilfeldig valgt mix av store og små bokstaver samt tegn (ikke et kort, men langt passord....)

 

Har brukt serveren i et par mnd uten problemer, men i går når jeg skulle logge meg på, fikk jeg ikke kontakt... Fikk melding om at jeg benyttet feil passord... :mad:

 

Hjemme oppdaget jeg at det plutselig var blitt opprettet en gjestebruker på pcen min.. Har aldri benyttet det før, så den har bare plutselig kommet.. Deaktiverte den og la inn nytt passord..

 

Det jeg er litt "redd", er at det er "noen" som har kommet seg inn på maskinen min... Trodde jeg hadde sikret me et godt nok passord... Er det noen mulighet å finne ut av om jeg har hatt "besøk"? Kjører antivirus og spyware program for å sjekke om d e blitt no kødd på pcen..

 

Er det noe mer jeg bør sjekke...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke påberope meg spisskompetanse på vnc men det er jo noen interressante muligheter her :)

 

*Noen har snappet opp passordet ditt

**Keylogger på skolemaskinen

**Nettverkssniffer på skolenettet

**Sett over skuldra di når du logger inn

**Finni den gule lappen du har skrevet passordet på.

 

*Noen har brutt seg inn på maskinen din

**Kanskje det finnes en default vnc-bruker du ikke er klar over?

**Sikkerhetshull i vnc-serveren

**Sikkerhetshull i på maskinen din, enten i OS eller programmer som kjører der.

 

Anbefalinger:

1) Patch, patch og patch. Både OS, vnc og hva ellers du måtte ha på maskinen din.

 

2) Revurder vnc-oppsettet. Kanskje du kun bør tillate ekstern innlogging til en bruker som ikke har nok rettigheter til å finne på noe bøll?

Lenke til kommentar

sikkert ikke dumt d der med å definere opp en bruker med mindre rettigheter.. Jeg har administrator konto på vnc klienten som jeg logger me på med...

 

--- og nei.. Ingen gule lapper ;)

 

Benytter meg av egen laptop på skolen... har sjekket den oxo.. finner ikke no her..

 

har lagd nytt passord nå.. 20 tegn.. om d brytes, må d vel nesten være en logger et ste som snapper opp info. Er jo ikke så vanskelig egentlig da vnc versjonen e bruker ikke har kryptering.. Kanskje kjøpe en med d..

 

Ska sjekke d der med default vnc bruker.. kan jo hende d e d, men d hadde vært skikkelig tett gjort :p

 

Takk for tips!!

Lenke til kommentar

bakela00, vurder å kjøre vnc i sshtunnel. Finnes mye bra gratis programvare for dette, f.eks PuTTY på klientmaskin (og "server"). Da minsker du muligheten for at noe kan bli sniffet opp. Passordet til vnc sendes ellers i klartekst og uansett hvor komplekst det er, kan det sniffes opp.

 

Nå vet jeg ikke hvilket os eller hvilken vnc server/klient du har, men en beskrivelse for begge på windows finnes på denne siden

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Bruker real vnc... Får prøve med putty i kveld :) Takk skal du ha!!

Trodde ikke d var så klein "sikkerhet" at passordet blir sendt i klartekst.. Virker jo litt teit syns jeg..

5608490[/snapback]

 

Er nok det! Så sshtunnel eller VPN er nesten et must for å få bedre sikkerhet. Men telnet kan kjøres kryptert, det er i realiteten det PuTTY gjør.

 

Det er kanskje det du betaler for i fullversjonen?

5608502[/snapback]

 

Kan nok stemme, selv om mange faktisk mener at uansett hvilken VNC løsning eller annen fjernstyringsløsning du bruker bør du kjøre denne enten i sshtunnel eller VPN.

 

Ellers foretrekker jeg TightVNC framfor RealVNC. Gratis, og bedre funksjonalitet enn i gratisversjonen til RealVNC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...