Gå til innhold

hjemmeserver for mail og filer


namla

Anbefalte innlegg

Kunne tenke meg å sette opp en server hjemme, der jeg kan legge filer og mail.

 

Her er prosjektet:

Jeg har tre stasjonære pc'er i nett, alle med win xp pro. Der er flere brukere av pc'ene. Slik det fungerer i dag, så ligger mail i Outlook ekspress til hver bruker på en pc (pc1), det samme med personlige filer. Filene kan greit nåes fra hvilken som helst pc i nettet så lenge pc1 står på.

 

Det jeg kunne tenkt meg er tilgang til mail fra outlook (ekspress) på alle pc'ene, først å fremst lokalt. Kunne også ønske å legge alle personlige filer på den nye serveren slik at de kan nåes både lokalt og eksternt.

 

Har en PIII 930Mhz, 256Mb ram, som jeg vil bruke. Harddisk må jeg kjøpe ny.

 

Når det gjelder OS, leser jeg på forum at linux er bra. Jeg har ingen erfaring med linux, og har ikke lyst å bruke veldig mye tid på dette. Bør jeg da gå for Win server 2003?

 

Noen som har noen lure ideer om hvordan dette kan løses på en best mulig måte? Er det grei maskinvare? OS? Harddiskanbefaling? Raid? E-post løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lese en mail går vel mest ut på mail-klienten (outlook), det greieste vil jeg tro er å bare krysse av på "leave message on server" (elns.), slik at klienten ikke sletter mailen fra serveren etter at den er lastet ned, og dermed kan også andre maskiner laste ned den samme mailen.

En annen mulighet er å bruke webmail-funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg kjører windows 2003 adv server på en p3 800. Helt uten problemer, så om du velger 2000 eller 2003 har forsåvidt ikke så enormt å si.

 

Angående mail, hadde det sikkert vært bedre å brukt vanlig outlook, da den har et enkelt oppsett på shared mail. Evt bare koble alle 3 pcene opp til samme outlook pst fila.

Lenke til kommentar
Angående mail, hadde det sikkert vært bedre å brukt vanlig outlook, da den har et enkelt oppsett på shared mail. Evt bare koble alle 3 pcene opp til samme outlook pst fila.

5594688[/snapback]

Kan bruke vanlig outlook. Jeg tror jeg finner ut av hvoran man kan kobler til samme pst fil, men shared mail i outlook har jeg ikke hørt om før??

-Går det å gjøre det samme med andre "documents and settings". Tenker da på skrivebord, favoritter osv.? Kunne vært greit siden det er snakk om flere brukere på de ulike pcene. Hver bruker kunne da fått et brukernavn å logge på med, og uansett hvilken av de tre pcene man logger på vil man kunne få opp skrivebordet sitt, mailen sin osv. Er det mulig, evt hvordan?

Lenke til kommentar
Akkurat det du beskriver her er det et nettverksdomene er ment for, da trenger du en domeneserver  :)

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_domain

5595508[/snapback]

Hvordan sertter jeg opp en domeneserver? Trenger jeg en spesiell versjon av win server? Krever en domeneserver mer ressurser, eller holder det med den jeg har? NB! Jeg har lite peiling på servere.....

Lenke til kommentar

Det greieste er å bruke den integrerte walktroughen i windows, se mer info her.

Active Directory er inkludert i alle versoner av win server fra win server 2000.

Maskinvaren din holder nok helt fint til det, men tror jeg fremdeles vil anbefale deg å bruke win 2000, har selv prøvd server 2003 på et svært likt oppset som du har, gikk ok, men merket at det var merkbart tregere enn 2000.

Lenke til kommentar
Det greieste er å bruke den integrerte walktroughen i windows, se mer info her.

Active Directory er inkludert i alle versoner av win server fra win server 2000.

Maskinvaren din holder nok helt fint til det, men tror jeg fremdeles vil anbefale deg å bruke win 2000, har selv prøvd server 2003 på et svært likt oppset som du har, gikk ok, men merket at det var merkbart tregere enn 2000.

5599548[/snapback]

Ok, prøver win server 2000. Når jeg får installert det, skal jeg prøve å følge denne oppskriften du linker til her.

Har som sagt tildligere har jeg fått tak i en PIII 930Mhz, men mangler harddisk. Det er jo bare IDE på HK, så jeg lurer på om det er lurt å kjøpe et s-ata kort og en s-ata disk. De har tilbud på netshop, 250GB. Er det lurt?

 

-Uansett må jeg si at jeg blir imponert over hvor mye kunnskap som finnes her på forumet!!

Lenke til kommentar

Har et forslag til harddisk:

Jeg kjøper Seagate 250GB S-ATA II hos netshop. (ukens tilbud) Men siden serveren min ikke støtter S-ATA må jeg ha et kontrollerkort. Hva skal jeg kjøpe? Må være PCI. HDD støtter S-ATA 300. Bør jeg da velge et som støtter S-ATA 300, eller greier ikke resten av serveren å henge med på det, så det holder lenge med et S-ATA 150 kort? Evt bare skaffe en IDE-disk? Blir noen stor ytelsesforskjell?

Lenke til kommentar
Om det bare er til hjemmebruk er det helt ok å bruke Windows-server, men jeg tror nok heller du burde satse på Windows server 2000 med den maskinvaren, 2003 går nok, men vil ikke anbefale det.

Selv kjører jeg Win server 2000 adv og Merak email server.

5592559[/snapback]

Tull. Jeg kjører en 2003-server på en 500mhz med 384 mb sdram, uten problem.

Endret av Izte
Lenke til kommentar

Ser absolutt ingen grunn til at du skal gå for 2000 når 2003 eksisterer? Bedre oppdatert, sikrere, og flere funksjoner - uten at den er nevneverdig mer ressurskrevende (900mhz CPU er jo uansett mer enn nok).

 

2003 fungerte utmerket på min P3 600mhz - mer enn raskt nok. Men uansett om du velger 2000 eller 2003, så burde du kjøpe mer RAM. Med en 512MB brikke til vil maskinvaren være topp, og i aller høyeste grad tilstrekkelig til å kjøre Windows server 2003.

 

Ang harddisk, så ville jeg kjøpt en Raptor disk, f.eks på 74GB, hvor du setter opp en partisjon til windows (ca 15GB) og resten til lagring av filer. Hvis ikke 50GB er nok til filene, kan du jo alltids sette i en annen disk også til fildeling.

Lenke til kommentar

Har fått tak i en gammel harddisk (mer ram er underveis) og tenker å få installert win server 2003. Bare for å teste litt, til jeg for kjøpt en ny disk. Men hvilken windows ver. skal jeg gå for? Oversikt her. Vil tro det holder med standard?

Og om noen hadde lyst til å forklare hva/hvordan disse fungerer/settes opp eller legge en link:

-Active Directory

-Outlook exchange server

-Nettverksdomene

-Domeneserver

-Dns og (dyndns.com)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...