Gå til innhold

Ultimate Boot Disk - brukes til formatering

gaatil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en virusinfeksjon, som er renset bort, men det har blitt noe rot på disken. Maskina slår seg av når jeg prøver å reinstallere winxp ved booting og når jeg kjører norton antivirus. Jeg får heller ikke lastet ned fra windows update, fordi det er noen filer som er borte.

Jeg regner med at svaret er at jeg bør formatere disken før jeg installerer win xp på tom maskin.

Spørsmålet er, hva bør jeg formatere og hvordan gjør jeg det lettest, slik at jeg kan installere xp fra scratch igjen.

Egner Ultimate Boot Disk seg til det? Hvilke verktøy skal jeg i så fall bruke? Har forsøkt Partition Magic, men den klarte ikke å boote.

Takknemlig for tips! Og ja, jeg har forsøkt å søke i forumet, men har ikke funnet noen lenker som kunne hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er noe virus som kan hindre deg å boote fra en CD? I prinsippet burde man kunne boote XP Cd'en og formatere.

UBCD inneholder mange programmer som lar deg formatere. Du kan også skrive over absolutt hele disken (f.eks KillDisk) som garantert vil fjerne alt.

Hvis du ikke får til å boote fra en vanlig CD så har du kanskje et hardware problem.

Skrevet
Vet ikke om det er noe virus som kan hindre deg å boote fra en CD? I prinsippet burde man kunne boote XP Cd'en og formatere.

UBCD inneholder mange programmer som lar deg formatere. Du kan også skrive over absolutt hele disken (f.eks KillDisk) som garantert vil fjerne alt.

Hvis du ikke får til å boote fra en vanlig CD så har du kanskje et hardware problem.

5591662[/snapback]

Jeg har tenkt på hardwareproblem, men jeg har kjørt diagnostisering på hele maskinen, og får ingen feil, det eneste jeg får beskjed om som mangler, en exe-fil i hp-programvaren.

Problemet kommer som sagt når jeg forsøker virusscan eller å installere xp via booting, da stopper bare maskinen - slår seg rett av, men jeg klarer å starte normalt. Maskinen slår seg av midt i scanningen, etter å ha kjørt gjennom 100 000 filer, eller midt i installeringen, ikke med en gang.

Er det noe spesielt jeg bør tenke på før jeg formaterer, evt. kjører killdisk, eller er det bare å kjøre programmet, og så kjøre installasjonsdisk for xp? Jeg har aldri formatert før...

Takk for hjelpen!

Skrevet

Ut fra det du sier så ser jeg ingen grunn til at du trenger UBCD.

Du booter fra XP CD'en og da får du jo valg om å formatere før selve installeringen starter.

Skrevet
Ut fra det du sier så ser jeg ingen grunn til at du trenger UBCD.

Du booter fra XP CD'en og da får du jo valg om å formatere før selve installeringen starter.

5592525[/snapback]

Prøvde killdisk, men maskina slår seg av etter å ha gjort 2% av jobben, mao midt i slettingen. Det som er så merkelig, at maskina har stått på i timevis idag, og jeg har vært på nett uten trøbbel, men når jeg skal kjøre virusscan eller reinstallere eller formatere, da blir det trøbbel

Da gjør jeg noe feil. Hvis jeg skal boote fra cd, må jeg da inn i setup og gjøre endringer? Rekkefølgen for booting er floppy/cd/hd, regner med at det er rett, må jeg evt. disable noen av dem?

Jeg har norton goback, og der er booting fra cd en mulighet, kan jeg evt. bruke den til å boote fra cd?

Skrevet

Rekkefølgen for boot er riktig.

Det er noe i det du sier jeg ikke får tak i - du nevner en del ting som tyder på at du har bootet fra CD (killdisk, reinstallere) men likevel spør du " Hvis jeg skal boote fra cd"?

Kjenner ikke Norton.

Jeg vil tro det er enten hardwarefeil, dårlig kjøling, eller dårlig PSU som gjør at den bare slår seg av slik.

Skrevet (endret)

*har ikke lest alt*

har satt inn ny ram i det siste?

jeg hadde et problem: når jeg hadde reparert windows ville den ikke fortesette når den kom til den lyseblå skjermen som *instalerer* windows....den bare reboota fordi jeg hadde for mye ram (3 gb)

EDIT: hva er forskjellen fra ultimate boot disk og vanlig xp cd?

Endret av dudee
Skrevet
Rekkefølgen for boot er riktig.

Det er noe i det du sier jeg ikke får tak i - du nevner en del ting som tyder på at du har bootet fra CD (killdisk, reinstallere) men likevel spør du " Hvis jeg skal boote fra cd"?

Kjenner ikke Norton.

Jeg vil tro det er enten hardwarefeil, dårlig kjøling, eller dårlig PSU som gjør at den bare slår seg av slik.

5593419[/snapback]

Jeg har da klart å boote fra cd, jeg klarer å boote killdisk og winxp fra cd, problemet er bare at maskina slår seg rett av når den står og skal installere.

Maskina har også slått seg av når jeg har kjørt Norton Antivirus. Utover det

fungerer maskina greit, og har stått på og fungert store deler av dagen.

Uansett oppstod problemet i går, etter at jeg fikk en virusinfeksjon som disablet Norton og fylte opp med diverse moro. Jeg fikk en kjenning til å kjøre en ekstern virusscan, og det fjernet virusproblemet, men det virker som om de har etterlatt seg noen rester som fortsatt forvolder problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...