Gå til innhold

Stasjonsbokstaver som er når jeg starter med XP-CD


trygveaa

Anbefalte innlegg

Jeg har disse partisjonene

 

A: diskettstasjon

C: Mine Dokumenter

D: Windows

E: CD-RW

F: DVD-RW

G: Filmer

H: FAT-32 for dokumenter

I-L: Minnekortlesere

Jeg har også linux, men den vises ikke i Windows.

 

Jeg endret med Partition Magic så C: ble ledig. Jeg flyttet alle en plass nedover bortsett ifra D: Windows.

 

Dette gjorde jeg fordi jeg vil installere en til Windows XP og denne ville jeg ha på C:

 

Når jeg startet med XP-CDen var partisjonene sånn:

C: Mine dokumenter

D: Windows

(husker ikke resten)

 

Når jeg skulle lage en ny partisjon til den nye windowsen ble denne K:. Altså endringene jeg gjorde var ikke der, og noen andre jeg har endret på med diskbehandling i windows var også anderledes.

 

Hvordan kan jeg gjøre så jeg kan installere ny windows på C:? Altså hvordan kan jeg endre på stasjonsbokstavene som kommer når jeg starter med XP-CDen?

 

edit: sorry, denne skulle vært postet under Windows. kan noen flytte den?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan ha flere primære, og det er forsåvidt ingen problem å installere Windows. Men en av de eksisterende primærpartisjonene blir System partisjon, dvs den som booter. Og hvis du lager en ny partisjon til Windows så blir det en utvidet partisjon.

Da er det ingen grunn til at Windows partisjonen skal hete C. Det blir som å installere flere OS og ha multiboot, noen av dem må nødvendigvis ligge på noe annet enn C.

Så Windows selv bryr seg ikke om hvilken bokstav den ligger på, det er ingen "feil" bokstav for den. Det er bare gammel vane for oss.

 

Hvis man ønsker å ha Windows på C: og det skal være Boot og System, så er det ingen vei utenom å fjerne tilgangen til alle primærpartisjoner slik at installsjonsprogrammet kan opprette en selv.

Jeg mener dette er en svakhet med installsjonsprogrammet, det burde være mer fleksibelt. Men det er vel gjort for at det skal være enkelt å bruke for alle.

Lenke til kommentar

Partition magic har en funksjon for å convertere partisjoner fra primær til logisk og motsatt. Vil dette virke eller vil det skje noe galt?

 

(Jeg viste at Windows ikke trengte å være på C:, men jeg trodde boot partisjonen måtte det, men det må den altså ikke.)

Jeg vil ha Windows på C: og bootingen på C: for da blir det mer oversiktelig og ikke en del booting filer midt inni mine dokumenter.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Vet ikke om PM vil fungere, bruker det aldri selv. Det er jo alltid en viss risiko med PM, leser av og til om noen som har gått i baret.

Hvis det går galt med PM så mister man som regel alt, i det minste får man en skikkelig jobb med gjenoppretting. Så man bør ha full backup før man setter i gang. Men har man først full backup så er det jo liten vits i å bruke PM, da er det jo mye enklere og raskere å slette partisjonene og lage nye, og så kopiere data tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...