Gå til innhold

Overfør HDMI over nettverkskabelen


Anbefalte innlegg

Tviler også sterkt på om signlaet ikke blir "forstyrret" ?

5566578[/snapback]

HDMI er jo digitale signaler, så det tåler jo en del støy uten at det blir synlig og/eller hørbart. Det blir ikke som med lange VGA-kabler ...

5566704[/snapback]

En ofte misforstått greie med digitalt signal er nettopp det du skriver her. Et digitalt signal er absolutt ikke noe spesielt mer robust enn et analogt signal.

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg der, la oss si at man har to like måter å overføre på (altså samme kabeltype osv osv), jeg vil si digitalt er langt mer robust. For det første tåler digitalt langt større feil før man får en merkbar feil (nitfeil), for det andre så har man feilsjekkingsalgoritmer, for det tredje kan man, om situasjonen tillater det, sende opp igjen pakker om man oppdager feil. (Dette sprøs jo såklart litt hva man mener "signalet" innebafatter, men så jeg oppfatter personen du quoter, så er jeg enig med han)

 

AtW

5567470[/snapback]

Du forutsetter her et digital signal hvor alt du nevner er implentert OG at det fungerer. Saken er at det gjør det ikke alltid og skal man ha alle slike mekanismer implentert så krever det gjerne dyrer teknologi osv osv. Jeg har gitt eksempler på grensesnitt som er robust(RS485) og grensesnitt som ikke er det(RS232). Poenget mitt er at et "digitalt" signal ikke nødvendigvis er veldig robust. Ja, det kan være det, men det er et viktig MEN. Ytelsen må gå ned på beskostning av robustheten. Hvis et signal må bli sendt mange ganger(og sjekket for feil dertil mange ganger) så går ytelsen ned. Når vi snakker om den hastigheten som det er snakk for HDMI(som er rimelig stor jfr regnestykket tidligere i tråden) så er det klart at feilsjekking vil slite med å holde følge(hvis signalet er på feks 1000MHz så kreves det følgelig en prosessor av passe kapasitet for å holde følge, feilsjekking krever prosessorkraft = høyere kostnader).

Derfor vil du nok ikke se noen kobberbaserte løsninger som har ultra høy kapasitet, som er veldig robust. Hvis du tenker etter så vil du sikkert finne ut at ingen digitale løsninger basert på kobber har veldig lange lengder på kabelen. Ingen tilfeldighet det...

 

PS

Dette er faget mitt

5638315[/snapback]

 

Hvis man holder seg til samme medium, så vil jo selv et signal uten feilsjekking være sikrere da signalet kan ha en større feil før det blir feil. Et digitalt signal kan jo tåle relativt stor feil før man får bitfeil.

 

Jeg vet ikke helt hva du legger i hverken ultra-høy kapasitet, eller veldig lange lengder.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hvis man holder seg til samme medium, så vil jo selv et signal uten feilsjekking være sikrere da signalet kan ha en større feil før det blir feil. Et digitalt signal kan jo tåle relativt stor feil før man får bitfeil.

 

Jeg vet ikke helt hva du legger i hverken ultra-høy kapasitet, eller veldig lange lengder.

 

AtW

5638365[/snapback]

 

Oi hadde glemt på hvilket forum denne diskusjonen lå på :blush:

Nuvel. Vet ikke helt hva du mener med sitat over. Poenget mitt er at signalet i seg selv ikke er noe særlig robust. Digital kommunikasjon over kobber, kalt digital signal er nettopp bare det. Et signal. For å forstå hva jeg mener må man skjønne hvordan et digital signal ser ut vs. et analogt. Forskjellen er ikke stor, hvis noe. Det er utstyret i hver ende som bestemmer hva det blir ut av det.

Lenke til kommentar
Om det er 1080i det gjelder, så er vel det i praksis kun 15 hele bilder i sekundet?

5569557[/snapback]

1080i er 50 eller 60 halvbilder i sekundet.

 

Edit: For øvrig har Gefen hatt bokser til overføring av DVI/lyd en stund, disse boksene har samme rekkevidden som boksen fra Intelix, og støtter 1080p.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Modulasjons/bærebølgeteknologien som brukes i kobberledere viser jo sin avstandsbegrensning innen ADSL(2+)-distribusjon, hvor max avstand mellom sentral og terminaler (brukere) er... 5 km? Fiberoverføring er lettere å oppgradere (100 Mbit/s til private i Sverige nå) og mer stabilt (har fiberlinje hjemme og synes synd på alle ADSL-kundene som klager over all nedetiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...