Tafsen Skrevet 6. februar 2006 Skrevet 6. februar 2006 Eg veit at dette kanskje blir litt feilpost, men eg trur eg vil få mykje betre respons her enn i nettverks forumet. Eg treng eit Trådløst nettverkskort med GOD rekkevidde, og sjølvsagt må det fungere i GNU/Linux Nokon som kan hjelpe meg?
Mr.Elendig Skrevet 8. februar 2006 Skrevet 8. februar 2006 pcmcia, mini-pci, mini-pcie, pci eller pcie?
Tafsen Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Skrevet 9. februar 2006 Doh! Gløymte å sei at det er til ein laptop
Zerblat Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Kjøp et PCMCIA-kort med Prism(2)(GT)-brikkesett om du finner det. Såvidt jeg vet er det ingen slike som selges i Norge for øyeblikket. Ellers har man jo Atheros og Orinoco-brikkesett som fungerer ypperlig. Proxim-orinoco-kortene har MC-utgang også.
Tafsen Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Skrevet 9. februar 2006 Finnes det nokon bra kort å få kjøpt på elkjøp?
kyrsjo Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 En venn av meg har et 3com kort med prism-chip og 200mW sender - har syyyk dekning. Fra inne hos meg tar han inn folk laaangt unna - jeg tar knappast inn mitt eget nett, og synes kortet mitt er "helt OK i grunn"...
Zerblat Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Problemet er at stort sett alle de gamle kortene med Prism2 og 100mW+ har gått over til Broadcom-chipset. Umulig å få tak i Prism2 PCMCIA nytt nå. Kyrsjo, vet du hvilken modell det kortet er?
kyrsjo Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Har ikke peiling, vet bare at det måtte spesialbestilles fra USA - Norske myndigheter er ikke så glade i så sterke sendere... Prøv å kontakte ham på pm, tror det er tadam han kaller seg her på hw.
Tafsen Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Skrevet 10. februar 2006 Oki, skal prøve å kontakte han. Men er det ingen som veit om nokre kort som går an å kjøpe i Noreg? F.eks på el-kjøp?(Er el-kjøp butikk i nærhetn, og er lett og få levert det inn igjen visst det ikkje er godt nok:)
Zerblat Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Du kan nok bare glemme å finne noe sånt på elkjøp vil jeg tro. http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...kter&VareID=186 Det kortet har Atheros-brikkesett og funker med madwifi-driverene.
Tafsen Skrevet 10. februar 2006 Forfatter Skrevet 10. februar 2006 Selger el-kjøp i det heile tatt kort som vil fungere under Linux?
JonJ Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Selger el-kjøp i det heile tatt kort som vil fungere under Linux? 5581761[/snapback] Hvis det er riktig chipset så. Jeg tror ikke elkjøp leter etter Linux-kompatible kort, men om du skulle snuble over et med riktig chipset så er jo det bra. Problemet er at mange leverandører skifter chipset på kortet uten å endre navn.
kyrsjo Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Jeg kjøpte mitt (SMC2635W) på computercity, liknende butikk som elkjøp. Er 11megabit da, men det holder for mitt trådløsbruk. Gidder ikke bytte ut basestasjonen uansett for å overføre store datamengder annenhver måned. Til slikt bruker man ethernet
kyrsjo Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Tror btw. det er en oversikt (eller i allefall lenket til) over wlankort på linuxguiden.
Zerblat Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 http://linux-wless.passys.nl/ Du kan sjekke kort du finner opp mot den listen. Erbare b(11MB)-kort som har Prism2/2.5/3-brikkesettet, det beste imo. Skal du ha et ulidelig bra kort: http://www.demarctech.com/products/reliawa...cmcia-card.html
wil Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Har et Comapq 11 Mbps Trådløst nettverkskort på min laptop. Det fungerer yppelig i både Mandrake, Fedora og Red Hat. Brukte det selv på skolen for rundt 2 år siden. Jeg kan ikke huske at jeg trengte å installere noe heller. Den fant kortet selv faktisk.
kyrsjo Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 prism1-kort pleier å bli autodetecta (tror det gjelder et par andre også - så lenge du ikke trenger lukket firmware og driver er åpen og i mainline, er wlan et ikke-problem)
Zerblat Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Ubuntu, Fedora, Mandrake, SuSe etc. har autodetect på omtrent alle støttede brikkesett i linux. De fleste driverene ligger jo i kjernen også nå.
Tafsen Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Skrevet 17. mars 2006 Dette er WG511 og dette er WG511T I følge http://users.linpro.no/janl/hardware/wifi.html så står dette om dei to korta: WG511 b/g Prism54 PC-CARD no Prism54 WG511T a/g/turbo Atheros 5002G PC-CARD yes Madwifi Det eine kortet har pRism54 og the andre Atheros 5002G chipset. Kva for eit av desse korta ville dokke ha gått for?
olear Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Hvis den som støtter prism54 fungerer med driveren 100% (og du finner firmware) så ville jeg har gått for den, mest fordi den er inkludert i kernelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå