Gå til innhold

Sound Blaster X-Fi XtremeMusic vs ESI Juli@


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å lurer på akkurat det samme selv. Må si at jeg har mest tro på Creative kortet.

Onkyo passer nok bedre hvis du skal koble til stereoanlegget ditt (tror jeg da).

ESI kortet er jeg mest usikker på.

 

Jeg vurderer også å la være å kjøpe lydkort og heller kjøpe en slik hodetelefonforsterker.

Jeg bruker også hodetelefonene mye til spill,så jeg er usikker på hva som vil gi best resultat. :hmm:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Sitter å lurer på akkurat det samme selv.  Må si at jeg har mest tro på Creative kortet.

Onkyo passer nok bedre hvis du skal koble til stereoanlegget ditt (tror jeg da).

ESI kortet er jeg mest usikker på.

 

Jeg vurderer også å la være å kjøpe lydkort og heller kjøpe en slik hodetelefonforsterker.

Jeg bruker også hodetelefonene mye til spill,så jeg er usikker på hva som vil gi best resultat.  :hmm:

5564179[/snapback]

 

Ikke si att den rør hodetelefon forsterkeren koster 124 euro? dette kan ikke stemme! :hmm:

 

Selve signalskilden, asså lydkortet er jo den som bestemmer resten av lydkvaliteten i ett oppsett med hodetelefon så og kjøpe dyr hodetelefon forsterker og la signaler fra ett crappy lydkort passere den for og så gå til hodetelefoner så er jo det litt feil.

 

Planen min var hodetelefoner til rundt 2500kr fra Grado, Sennheiser eller Beyerdynamic. så ett bra 2kanalers lydkort som har RCA tilkoblinger som derretter går til en hodetelefon forsterker av en eller annen slags.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer også å la være å kjøpe lydkort og heller kjøpe en slik hodetelefonforsterker.

Jeg bruker også hodetelefonene mye til spill,så jeg er usikker på hva som vil gi best resultat.  :hmm:

5564179[/snapback]

Skal du bruke pc'n til spill er Creative X-FI utvilsomt beste alternativ. Det støtter EAX1-5 og har en unik mikser som gjenskaper meget bra surround i headset.

 

Om du kombinerer dette med en rørforsterker blir opp til deg, men som det er sagt i andre innlegg her så hjelper det lite hvor bra forsterker og headset du har hvis lydsignaler er crap. X-FI er per tiden sjefen på spill, brukes pc'n hovedsaklig til musikk er det muligens andre dedikert kort som yter bedre.

Lenke til kommentar

X-Fi er en lydkort-serie for spillere først og fremst. ESI Juli@ er men for hjemmestudio-bruk og har mer fokus på convertere, gode asio-drivere og balansert i/o (har juli@ og audigy2 selv, en til hvert bruk). Onkyo-kortet har jeg ikke testet men ser bra ut på papiret. Om du for det meste skal bruke lydkortet til spilling, gå for X-Fi, hvis ikke kan de andre være gode alternativer. Vær oppmerksom på at både ESI Juli@ og Onkyo PC-90 kun har linje ut slik at du trenger en form for forsterker for å drive hodetelefonenen. X-Fi og M-Audio Revolution 5.1 har utgang for hodetelefon med en primitiv men helt ok forsterkning innebygget. En dedikert hodetelefon-forsterker er somregel relativt dyr også. Revolution-kortene til M-Audio har fått mye skryt. Det støtter kun DirectSound, A3D og EAX 1 og muligens 2, men om du ikke er avhenging av EAX5 ville jeg gått for Revolution 5.1.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Creative er det som passer meg best ja. Tror jeg går for Creative Sound Blaster X-Fi Platinum.

Liker det frontpanelet som følger med platinum. :)

 

Edit: Jeg kommer med mine inntrykk av lydkortet når jeg har fått testet det på musikk og spill. Skal bli gøy å høre hvordan det er i forhold til det integrerte crappy lydkortet. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

ESI Juli@ er leverer lyd i bedre kvalitet enn X-fi. Derimot har X-fi en kul funksjon for å levere "surround"-lyd i hodetelefoner. Jeg har ikke prøvd dette selv, men det høres morsomt ut.. Til musikk er ESI best, og dessuten får du ukompliserte drivere med mye mindre sjanse for feil enn creative, som akkurat har begynt å reparere på sine x-fi-drivere.

 

Du trenger ikke hodetelefonforsterker hvis du bruker over middels følsomme hodetelefoner. Et sett på 100db/mw / 32 ohm vil spille grisehøyt (mye høyere enn ørene dine liker) plugget rett i linjeutgangen på ESI Juli@. Derimot vil det bli for svakt med strømkrevende hodetelefoner (over 100ohm er ikke å anbefale), jeg har prøvd et AKG K501 plugget rett i lydkortet, og det blir for svakt, og disse er på 115ohm hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ESI Juli@ er leverer lyd i bedre kvalitet enn X-fi. Derimot har X-fi en kul funksjon for å levere "surround"-lyd i hodetelefoner. Jeg har ikke prøvd dette selv, men det høres morsomt ut.. Til musikk er ESI best, og dessuten får du ukompliserte drivere med mye mindre sjanse for feil enn creative, som akkurat har begynt å reparere på sine x-fi-drivere.

 

Du trenger ikke hodetelefonforsterker hvis du bruker over middels følsomme hodetelefoner. Et sett på 100db/mw / 32 ohm vil spille grisehøyt (mye høyere enn ørene dine liker) plugget rett i linjeutgangen på ESI Juli@. Derimot vil det bli for svakt med strømkrevende hodetelefoner (over 100ohm er ikke å anbefale), jeg har prøvd et AKG K501 plugget rett i lydkortet, og det blir for svakt, og disse er på 115ohm hvis jeg husker rett.

5566156[/snapback]

 

Den surround-funksjonen for hodetelefoner er mildt sagt elendig!

 

Hvis valget står mellom X-Fi og Juli@, ville jeg nok valgt sistnevnte. Jeg har kortet selv, og det er laget for hjemmestudiobruk, mens X-fi er laget for spill og film, og utnytter en ganske kraftig prosessor til det formålet. Juli@ har heller fokus på gode DAC/ADC, og ikke minst sluttrinn.

Før jeg bestemte meg for Juli@, søkte jeg litt rundt på nettet etter tester osv.

Her er en link:

http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/index.html

 

Fant også ut i dag at med en ASIO-plugin til f.eks Winamp eller Foobar gir mye bedre lyd ut.

 

Jeg kjøpte lydkortet på OP Musikk (rett ved Karl Johan) på tilbud til 900kr for et par uker siden. Vet ikke om de har flere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...