Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde åpent og stort K/N filter på min 740 turbo.

Med original res ventil,den hører du meget godt over 1 bars ladetrykk.

Beste lyden  får du med den originale.

 

Min personlige mening.

5594646[/snapback]

 

Takk! Det jeg har hørt folk har sagt! :)

5595016[/snapback]

 

 

Hvem har du hørt sagt det!? :whistle:

Endret av Hardflip
Lenke til kommentar
Hadde åpent og stort K/N filter på min 740 turbo.

Med original res ventil,den hører du meget godt over 1 bars ladetrykk.

Beste lyden  får du med den originale.

 

Min personlige mening.

5594646[/snapback]

 

Takk! Det jeg har hørt folk har sagt! :)

5595016[/snapback]

 

 

Hvem har du hørt sagt det!? :whistle:

5595035[/snapback]

 

Petter Solberg

Lenke til kommentar

Av egen erfaring: Vil du ha mest mulig porr lyd uten å bry deg om turboen, monterer du åpent luftfilter og kjører uten dump. Du tar vekk original resirk og blender hullene.

 

Dette VIL gi større slitasje på turboen og har du luftmassemåler er det ikke sunt for den heller, men det kvittrer som en hel flokk vårkåte stær...

Lenke til kommentar
Av egen erfaring: Vil du ha mest mulig porr lyd uten å bry deg om turboen, monterer du åpent luftfilter og kjører uten dump. Du tar vekk original resirk og blender hullene.

 

Dette VIL gi større slitasje på turboen og har du luftmassemåler er det ikke sunt for den heller, men det kvittrer som en hel flokk vårkåte stær...

5599701[/snapback]

 

Kjekt å vite:)

Lenke til kommentar

Lyden du hører da er kompressor-stalling. Full gass, full luftflow, max turtall på turboen. Så bråslipper du gassen for å gire (gasspjeldet stenger for luftflowen), turboen snurrer likevel en stund og bygger opp et voldsomt trykk mellom turboen og gasspjeldet. I løpet av kanskje et tiendedels sekund er trykket høyere enn turboen kan mate og trykket slår tilbake gjennom turboen, og ut av turboens kompressor. Dette skjer støtvis og høres som kvittring. (chatter) En turbo KAN godt leve lenge sånn, men sunt er det ikke, spesiellt om du kjører med høyt ladetrykk.

 

I andre sammenhenger er kompressor-stalling hakket før salat. En gjerne fler-stegs sentrifugalkompressor som staller vil øke noe vanvittig i turtall og om den ikke stanses vil den mest sannsynlig rive seg selv i filler. Så ille er det ikke i bil. I bil har du nemmelig tatt bort energikilden som spinner turboen - eksosen. Uten nevneverdig eksosflow vil ikke turboen akselerere til farlige turtall, men de fysiske pulsene gjennom kompressoren er en belastning. På en stor turbo og veldig mange gamp vil likevel stalling kunne ødelegge impelleren i kompressoren.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Lyden du hører da er kompressor-stalling. Full gass, full luftflow, max turtall på turboen. Så bråslipper du gassen for å gire (gasspjeldet stenger for luftflowen), turboen snurrer likevel en stund og bygger opp et voldsomt trykk mellom turboen og gasspjeldet. I løpet av kanskje et tiendedels sekund er trykket høyere enn turboen kan mate og trykket slår tilbake gjennom turboen, og ut av turboens kompressor. Dette skjer støtvis og høres som kvittring. (chatter) En turbo KAN godt leve lenge sånn, men sunt er det ikke, spesiellt om du kjører med høyt ladetrykk.

 

I andre sammenhenger er kompressor-stalling hakket før salat. En gjerne fler-stegs sentrifugalkompressor som staller vil øke noe vanvittig i turtall og om den ikke stanses vil den mest sannsynlig rive seg selv i filler. Så ille er det ikke i bil. I bil har du nemmelig tatt bort energikilden som spinner turboen - eksosen. Uten nevneverdig eksosflow vil ikke turboen akselerere til farlige turtall, men de fysiske pulsene gjennom kompressoren er en belastning. På en stor turbo og veldig mange gamp vil likevel stalling kunne ødelegge impelleren i kompressoren.

5600679[/snapback]

 

Okei. Skjønner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...