mandela Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 (endret) får opp denne feilmeldingen når jeg prøver å mounte disken i konqueror (under media). Hva er galt og hva skal jeg gjøre? Det er forresten en NTFS formatert disk, men jeg har to andre partisjoner på den disken linux ligger på som er NTFS også og de blir automatisk mountet ved boot Endret 2. februar 2006 av modellmakt
Choica Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 jeg er ikke ekspert på linux akkurat.. men jeg trodde at linux ikke *likte* NTFS og det var derfor de lagde egene partisjoner.
Sivert Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Prøv å spesifiser at det er ntfs. mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/usbdisk
mandela Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 begge kommandoene gir med den samme meldingen: root@KanotixBox:/home/mandela# mount -t ntfs /dev/sda1 Usage: mount -V : print version mount -h : print this help mount : list mounted filesystems mount -l : idem, including volume labels So far the informational part. Next the mounting. The command is `mount [-t fstype] something somewhere'. Details found in /etc/fstab may be omitted. mount -a [-t|-O] ... : mount all stuff from /etc/fstab mount device : mount device at the known place mount directory : mount known device here mount -t type dev dir : ordinary mount command Note that one does not really mount a device, one mounts a filesystem (of the given type) found on the device. One can also mount an already visible directory tree elsewhere: mount --bind olddir newdir or move a subtree: mount --move olddir newdir A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid . Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd]. For many more details, say man 8 mount .
Sivert Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det er bare en kommando mount -t ntfs /hva/du/vil/mounte /hvor/du/vil/mounte/det
mandela Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 root@KanotixBox:~# mount -t ntfs /dev/sda5 /media/sda5 mount: mount point /media/sda5 does not exist
olear Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 (endret) I følge screenshot så eksisterer ikke sda1, hjelper fint lite å mounte den da. Plugg inn disken og bruk dmesg for å se om disken faktisk blir funnet. Evt. modprobe usb-storage eller lignende. EDIT: Du kan ikke mounte til en mappe som ikke eksisterer. Endret 2. februar 2006 av olear
mandela Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 (endret) jeg er helt grønn her er screenshot fra partisjoneringsprogrammet, merk også at jeg ikke vet hvordan og hvor jeg skal finne hde (som er pcmcia kortleser med 512MB cf stående inne, lagde egen tråd om dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=532644&hl= ) hvordan går jeg fram? Endret 2. februar 2006 av modellmakt
Palme Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 root@KanotixBox:~# mount -t ntfs /dev/sda5 /media/sda5mount: mount point /media/sda5 does not exist 5541383[/snapback] Her ser det jo ut som du ikke har laget /media/sda5 mappen, eller tar jeg helt feil nå? Visst ikke, lag en mappe i /media som heter sda5 (mkdir /media/sda5) og prøv mount -t ntfs /dev/sda5 /media/sda5 igjen.
mandela Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 (endret) root@KanotixBox:~# mount -t ntfs /dev/sda5 /media/sda5mount: mount point /media/sda5 does not exist 5541383[/snapback] Her ser det jo ut som du ikke har laget /media/sda5 mappen, eller tar jeg helt feil nå? Visst ikke, lag en mappe i /media som heter sda5 (mkdir /media/sda5) og prøv mount -t ntfs /dev/sda5 /media/sda5 igjen. 5541492[/snapback] tusen takk nå fikk jeg opp også det CF kortet i pcmcia porten ved hjelp av samme metoden er det mulig å gjøre det slik at de blir mounted automatisk ved boot? Endret 2. februar 2006 av modellmakt
Palme Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 det går fint vettu. Bare åpne /etc/fstab i din favoritt editor og ligg til linjen: /dev/sda5 /media/sda5 ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
mandela Skrevet 2. februar 2006 Forfatter Skrevet 2. februar 2006 (endret) den fila ser slik ut hos meg: # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 usbfs /proc/bus/usb usbfs devmode=0666 0 0 /dev/hda3 / reiserfs defaults 0 1 /dev/hda1 /media/hda1 ntfs ro,umask=000 0 0 /dev/hda5 /media/hda5 ntfs ro,umask=000 0 0 /dev/cdrom /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/sda1 /media/sda1 vfat noauto,users,exec,noatime,umask=000 0 0 er det også mulig å legge til den CF kortleseren med det samme? skjønner dessverre ikke noe av innstillingene i de linjene over hva betyr nls=utf8,umask=0222 0 0 i forhold til de ntfs partisjonene som er listet over? finnes det også en god måte på å gi leserettigheter til den monterte ntfs-partisjonen for andre brukere enn rot? logget inn som rot via konquerer, men når jeg velger en hel mappe (musikk) og velger leserettigheter for brukere, huker av "la det gjelde for alle filer og undermapper", får jeg en feilmelding Endret 2. februar 2006 av modellmakt
meastp Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Rart. I Ubuntu tok den NTFS-disken min uten hjelp. Ble montert "på skrivebordet".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå