Gå til innhold

Spillåret 2005 – hva husker vi best?


Anbefalte innlegg

år 2005 har ikke vært toppåret innen spill da:/

håper år 2006 tilbyr på mer frihet og mer troverdig bevegelse innen karakterer osv.

grafikkortene blir jo mer å mer råere nu og teknologi utvikles så man kan ha topp grafikk, men jeg er egentlig ingen ''grafikk hore'' så jeg fokuserer mer på lengde, fysikk, realisme(viss ikke sci fi), frihet og sist men ikke minst at det er revolusjonerende(selv om det er bare en exp til ett spill eller noe så er det ingen ting som stopper utviklerne til å lage en liten revolusjon er det vel?) ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må egentlig si meg enig om at jeg også forventet å se farenheit. Det er faktisk det eneste spillet på år jeg har rundet (jeg prøver mange spill, men spiller sjeldent igjennom).

 

Forøvrig så synest jeg faktisk at WoW har både velfortjent cover og årets onlinespill.

Jeg kjøpte, og spilte første måneden. Men jeg husker den dagen jeg stod i butikken, og hadde coverene fremfor meg. Jeg brukte en gode 3minutter på å velge cover. Og ble svært fornøyd, når jeg tilslutt valgte.

Hvilke andre spill gjør man slikt med?

 

Blizzard har laget et MMORPG for massene, dette er ikke noen underdog - det er et spill som får mange mange til å betale et månedlig beløp, som ellers aldri hadde vurdert det. Blizzard fikk til det de andre MMORPGene ikke fikk til.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er flatt, ensformig og kjedelig.

Det er jo akkurat det det ikke er!

Nesten samtlige andre spill har jo standard dvd-cover, hvorfor er ikke de platte, ensformige og kjedelige? :whistle:

5541000[/snapback]

 

Fordi designe møter øyet og trekker kunden noe et spill cover skal gjøre. Hadde jeg vært i butikken for å velge spill, og ikke vist noe serlig om WoW fra før, så hadde jeg ikke engang sett WoW coveret blant alle spillene for det er ingen ting med coveret som er spesielt.

 

Jeg synes ikke WoW har noe spesielt pent cover heller. Synes det er rotete og ensformig i fargene, bildevalget og tekst fonte på navnet.

 

F.eks Painkiller hadde et meget iøyenfallen cover, med "heavens got a hitman" under teksten. Dette er et spill jeg som kunde uten citen om spill hadde stoppet opp og sett litt ekstra på.

 

Jeg synes gamer.no kunne gjort litt mer med denne artikkelen. Dele den inn i sjangerene, og deretter dele ut slik som "beste spill". Blir feil synes jeg å sammenligne WoW med f.eks Boilingpoint da det er 2 forskjellige kategorier.

5542253[/snapback]

 

Hehe skal ikke starte en dypere diskusjon her, men nå er det jo slik at coveret har en liten finish med en "3d-effekt" som gjør at figuren på coveret "bølger ut". Er et fint norsk ord for dette, men for tiden husker jeg det ikke.

 

Edit: Heter det relieff eller noe slikt?

 

Selv har jeg CE av WoW, noe som definitivt er en av de beste eskene jeg har her hjemme. (Har en gooood del)

Endret av Rage_Hunter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

flott artikkel, og mange bra titler. Personlig spiller jeg mest Battlefield 2, og må si at det var fullfortjent et av de beste spillene 2005. Til PS2 ble God of War min største overraskelse, og etter min mening det beste konsoll spillet dette året!

 

flott å se at Darwinia fikk stor oppmerksomhet også! dette er jo et fantastisk spill som desverre for mange er altfor lett å overse, men absolutt et av årets beste spillopplevelser. kanskje det burde havnet i en egen kategori for "årets overraskelse" ellerns :)

Lenke til kommentar
Hvor er fahrenheit!?

5542769[/snapback]

Fahrenheit blir behørig nevnt på side fire, men jeg kan skjønne spørsmålet.

 

Det du må gjøre, er å se på hvilke kategorier vi har satt opp i år. Fahrenheit ble ikke vurdert til å være finslepet nok til verken å hevde seg spesielt for interaksjonsdesign, lyd eller bilde, og heller ikke i "beste spillopplevelse". Spillet gjør utrolig mye spennende, men sammenliknet med vinnerne i "beste interaksjonsdesign" og "beste spillopplevelse" er spillet ganske røft i kantene, og det blir derfor, slik vi vurderte det, galt å sette det over så finpolerte og perfeksjonerte titler som de som vant.

 

Ettersom det falt litt lite på Fahrenheit i år, har det fått spesiell oppmerksomhet på side fire. Nettopp fordi spillet, som vi også har sagt tidligere, var et av de viktigste spillene som kom i år – kanskje til og med det viktigste.

Lenke til kommentar
Hehe skal ikke starte en dypere diskusjon her, men nå er det jo slik at coveret har en liten finish med en "3d-effekt" som gjør at figuren på coveret "bølger ut". Er et fint norsk ord for dette, men for tiden husker jeg det ikke.

 

Edit: Heter det relieff eller noe slikt?

 

Selv har jeg CE av WoW, noe som definitivt er en av de beste eskene jeg har her hjemme. (Har en gooood del)

 

Hehe, ja, kunne nok sikkert had en utdypende og lang krangel om dette, men det ville nok vært en vandring Off topic, as never seen befor ;)

 

Om WoW har flere cover, synes jeg dette burde kommet frem i artikkelen i alle fall. Det coveret det er bilde av (link) er i mine øyner flatt og kjedelig. Samt at for min del ser det ut som det står " world warcraft" og man legger ikke merke til "of" som står klistra mitt i en "O".

 

Hadde det vært andre cover skulle dette kommet frem og link til de forskjellige coverene skulle vært lagt med for da kunne jeg kanskje skjønt begrunnelsen bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd/spillt alle Civ spillene, men skjønner ennå ikke hvorfor folk synes det er no bra.  Men det sier vel sitt om året som gikk at et spill som ikke eier en eneste nyvinning skal komme på ei slik liste..

5543642[/snapback]

 

Hehe, jeg skal ikke engang starte en rant om hvorfor du tar feil :), eller synes jeg spillåret har vært OK, mest pga civ4 egentlig, hva kom ut i 2004 som var gøy? Ikke så mye synes jeg (med forbehold om kort hukommelse). I år kom det ihvertfall noen skikkelig bra titler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, 2004 ja... gode greier da:

 

Half-Life 2 (Bra, men altfor oppskrytt synes jeg).

UT2004

Rome: Total War

Warhammer 40k

Far Cry

Doom 3

Thief: Deadly Shadows

Sid Meiers Pirates!

Star Wars: Battlefront

 

... og så videre. Klart, jeg synes ikke nødvendigvis alle spillene jeg har nevnt er superbra, men de er ialtfall de som fikk mest PR/skryt/omtale. Bruker jo fremdeles noen av de i disse dager for å "måle bench'er" for skjermkort osv., men igjen, de er ikke nødvendigvis gode spill for det. ;)

Lenke til kommentar
Hehe, 2004 ja... gode greier da:

 

Half-Life 2 (Bra, men altfor oppskrytt synes jeg).

UT2004

Rome: Total War

Warhammer 40k

Far Cry

Doom 3

Thief: Deadly Shadows

Sid Meiers Pirates!

Star Wars: Battlefront

 

... og så videre. Klart, jeg synes ikke nødvendigvis alle spillene jeg har nevnt er superbra, men de er ialtfall de som fikk mest PR/skryt/omtale. Bruker jo fremdeles noen av de i disse dager for å "måle bench'er" for skjermkort osv., men igjen, de er ikke nødvendigvis gode spill for det.  ;)

5546678[/snapback]

 

Jeg må innrømme at alle "stor-tilene" innen FPS skuffet meg, synes ikke noen av de var noe særlig, aknskje derfor jeg husker året som dårlig...

 

AtW

Lenke til kommentar

Føler for å kritisere litt.

 

Hvorfor i huleste ble ikke Call of Duty 2 nevnt? fortjener virkelig en plass under "Beste lyddesign". la meg klippe litt fra testen av CoD2;

 

"Lyden er toppen av kransekaken i Call of Duty 2, den er simpelthen uovertruffen. På et greit surround-anlegg er spillet en nytelse for øret. Hvinende prosjektiler, rystende eksplosjoner, skrålende hærmenn og knatrende mitraljøser. Lydbildet smeltes sammen med det visuelle, og skaper en mektig spillopplevelse for deg som fotsoldat. Selv den språkrike stemmegivningen er av det solide slaget, både ved briefinger og under kamp."

 

bedre spillstemning i ett krigsspill skal man lete lenge etter.

men egentlig er jo dette bare min egen mening, så det er nok litt unødvendig kritisering av meg. :)

Endret av nord
Lenke til kommentar

Som forventa var dette ein god artikkel. Syns dykk har fått med det meste. Det vil sjølvsagt alltid vere nokon som er misfornøyde med at ikkje deira yndling nådde heilt opp.

 

Personleg så syns eg 2005 var eit noko skuffande år. Det var ikkje så mange spel eg virkeleg likte. Fear, Cod2 og Darwinia er nok mine favoritter.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste ble ikke Call of Duty 2 nevnt? fortjener virkelig en plass under "Beste lyddesign". la meg klippe litt fra testen av CoD2;

5547092[/snapback]

Vi har bare tre plasseringer i hver kategori, vet du. :) Call of Duty 2 ble vurdert i kategorien beste lyddesign, men nådde ikke helt opp i vår interne avstemning.

Lenke til kommentar
Hvorfor i huleste ble ikke Call of Duty 2 nevnt? fortjener virkelig en plass under "Beste lyddesign". la meg klippe litt fra testen av CoD2;

5547092[/snapback]

Vi har bare tre plasseringer i hver kategori, vet du. :) Call of Duty 2 ble vurdert i kategorien beste lyddesign, men nådde ikke helt opp i vår interne avstemning.

5547288[/snapback]

Men du leverte like bra som vanlig, Oerhört!

Lenke til kommentar
Hehe syns også de kategoriene var litt rare. De "spesielle" var sikkert inspirert av GameSpot sin best of '05 artikkel :)

5540015[/snapback]

 

Det vel ikke så merkelig. Flere av omtalene opp gjennom åra har hatt likheter med omtaler på engelske review-sites. Jeg synes heller ikke akkurat denne artikkelen var spesielt god, bl.a. av grunner nevnt av andre, men som sagt, det blir da hva man har tid til å legge ned i det.

 

edit: presisering

Endret av substeve
Lenke til kommentar
Bare for å drepe all mistanke: Nei, jeg leste ikke GameSpot sin 2005-artikkel før jeg skrev vår. Når jeg ser på den nå er den dessuten temmelig langt unna, så helt hvor man fikk denne ideen fra er det vanskelig å se. :)

5558125[/snapback]

 

Hehe tenkte på mangfoldigheten av forskjellige typer kategorier. Jeg som sagt, digget denne kjappe gjennomganger av året, med bare mangelen av å sett litt mer til Fahrenhet ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...