Gå til innhold

Bruke DVD som tuner til Projektor.. MEN!


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å btuke min dvd-opptaker som tuner til Projektoren min..

 

Og må da bruke RCA kabel. Med gul som går inn i projekoren, og en Scart-tilkobling til dvd-opptaker.

 

Men det virker ikke!!

 

Har prøvd dette på TVen min..

 

Men når jeg bruker en Scart-tilkobling i hver ende på TV og DVD så fungerer det...

 

Hvorfor er det slik?? :ermm:

Endret av w0d00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i menyene på DVD-spilleren, og se hvilket signal den sender ut. Tviler på at den står på "video" (kompositt/rca) som default, sikkert heller s-video eller RGB. Da vil du ikke få noe signal ut med en rca.kabel :) Har prosjektøren din mulighet for å bruke noe annet, så gjør heller det. Kompositt (rca-kabel) gir desidert verst bilde av alt.

Lenke til kommentar

Scart er en kontakt som kan formidle flere typer signaler, bl.a. kompositt ("video"), s-video og rgb. Du får kjøpt forskjellige typer scart-omformere du kan koble til ulike kabler med :)

 

Tror forresten ikke det er rgb prosjektøren din har (svært uvanlig), men heller komponent. Hvis du har en god dvd-spiller, har den eget uttak for det på baksiden (rød, grønn og blå rca-kontakt).

Lenke til kommentar

RCA er ikke et signal, men en plugg.

 

Hvis du har en og den er gul, er det kompositt (verste bildet). DU trenger en komposittkabel (1 RCA i hver ende, gule kontakter).

 

Hvis du har tre og de er rød, grønn og blå, er det komponent (skikkelig bra bilde). Du trenger en komponentkabel (3*RCA som henger sammen) fra dvd-spilleren og opp til prosjektøren. Begge enhetene må altså ha 3 RCA-kontaker i rød, grønn og blå.

Lenke til kommentar

Både prosjektøren og dvd-spilleren har iallfall s-video, som er mye bedre enn kompositt.

 

Prosjektøren har IKKE komponent-inngang. Den har inngang for kompositt (gul RCA) og stereo-lyd (rød og hvit RCA).

 

Så da er nok s-video den enkleste løsningen for deg.

 

 

Redigert: quote fra den siste linken (mangel på komponent-inngang)

Connection panel. Located on the rear of the unit. Inputs include one M1-DA port that takes computer RGB, DVI, HDTV and component 480p; one S-video port; one composite video jack. In addition there is one set of stereo RCA audio inputs.
Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Hvis bildet hopper/flimrer som du sier, så kan det virke som et sync-problem. Kan du se i menyen til prosjektøren og du har et valg som heter "sync on G" e.l.? Slike adaptere skaper ofte problemer for prosjektører (som ofte bare takler en type komponent-signaler).

 

Er det en avansert boks (med mulighet for innstillinger) du bruker som adapter, eller bare en passiv koblingsboks?

 

Jeg ser også i brukeromtaler av X2 at den sliter litt når den bytter mellom signaltyper. Min 3M-prosjektør bruker opptil 10 sekunder (med flimring) når den bytter mellom PAL og NTSC, bare for å nevne et eksempel.

Lenke til kommentar
one M1-DA port that takes computer RGB, DVI, HDTV and component 480p

Den skal jo ta komponent uten problemer den der *klø i hodet*

 

Du kan jo prøve å mate den med RGB i stedet for komponent da, og se om den liker det bedre. Fra den pluggen du ser der, videre til en rgb-i-scart-adapter og inn i dvd-spilleren. Så må du stille inn dvd-spilleren til å sende RGB ut på scart (hvis den står på s-video eller video fra før).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...