Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin fryser ofte.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå hatt min (selvbygde) datamaskin i ca. 3 uker. Jeg har alltid hatt problemer med at PCen fryser i tide og utide. Dette skjer alltid Battlefield 2, Star Wars KOTOR2, (Disse spillene må vel være de mest krevende spillene jeg har) og når jeg har overklokket, men det kan også skje en sjelden gang mens jeg bare har en nettleser ol. kjørende.

 

Hver gang det fryser seg, står bare bildet på skjermen stille, og hvis jeg f.eks. har et spill med lyd kjørende når det fryser seg, kommer det en forferdelig skrapelyd fra høyttalerne.

 

Kan det være at jeg har for liten strømforsyning?

 

400 watts PSU fra Chieftec BX-03 (Edit: Har nå kjøpt ny 580W Hiper)

Abit Fatal1ty AN8 SLI

XFX GeForce 7800GTX 256MB

AMD Athlon 64 4000+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack

Sony DVD-brenner DRU-810A

Samsung SpinPoint 250GB

Western Digital Caviar 40GB

 

Edit: Jeg har kjørt memtest86 flere ganger, det har aldri vist noen problemer.

 

Edit2: Prøvde et eldre skjermkort, det hjalp ikke.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har nå hatt min (selvbygde) datamaskin i ca. 3 uker. Jeg har alltid hatt problemer med at PCen fryser i tide og utide. Dette skjer alltid Battlefield 2, Star Wars KOTOR2, (Disse spillene må vel være de mest krevende spillene jeg har) og når jeg har overklokket, men det kan også skje en sjelden gang mens jeg bare har en nettleser ol. kjørende.

 

Hver gang det fryser seg, står bare bildet på skjermen stille, og hvis jeg f.eks. har et spill med lyd kjørende når det fryser seg, kommer det en forferdelig skrapelyd fra høyttalerne.

 

Kan det være at jeg har for liten strømforsyning?

 

400 watts PSU fra Chieftec BX-03

Abit Fatal1ty AN8 SLI

XFX GeForce 7800GTX 256MB

AMD Athlon 64 4000+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack

Sony DVD-brenner DRU-810A

Samsung SpinPoint 250GB

Western Digital Caviar 40GB

5533410[/snapback]

hadde det samme problemet.

kanskje noen av strømmledningene er løse.

sjekk strømkontakten bak på psu´n

Lenke til kommentar
Sjekk temperaturen på komponentene dine. Dersom de blir for varme, kan det være problemet. (hybelkaniner i kjøleribbene holder godt på varmen)

5533734[/snapback]

Nei, alle komponentene har ganske lave temperaturer, faktisk.

 

hadde det samme problemet.

kanskje noen av strømmledningene er løse.

sjekk strømkontakten  bak på psu´n

5533838[/snapback]

Tok ut og inn alle strømledninger, har fortsatt samme problemet.

 

 

Den strømforsyningen er i svakeste laget. Prøv med ei som er kraftigere.

5537759[/snapback]

Javel. Da skal jeg skaffe meg en ny über strømforsyning så fort jeg får lønn. Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Problemet sitter nok i at du har XFX - kort. Jeg har akkurat samme problem med mitt XFX 7800GT, og tar du deg en tur på deres forum ser du tonnevis med andre med samme problem. Hos meg fryser det 15-20 min inne i spilletiden med WoW og Battlefield 2. Nå har jeg personlig fått nok av XFX, sender det tilbake til komplett og forhåpentligvis får jeg et annet merke.

Lenke til kommentar
Problemet sitter nok i at du har XFX - kort. Jeg har akkurat samme problem med mitt XFX 7800GT, og tar du deg en tur på deres forum ser du tonnevis med andre med samme problem. Hos meg fryser det 15-20 min inne i spilletiden med WoW og Battlefield 2. Nå har jeg personlig fått nok av XFX, sender det tilbake til komplett og forhåpentligvis får jeg et annet merke.

5588468[/snapback]

:D Takk, da skal jeg se å sende det tilbake.

 

Edti: Tror du ikke det vil funke med et nytt XFX-kort?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Problemet sitter nok i at du har XFX - kort. Jeg har akkurat samme problem med mitt XFX 7800GT, og tar du deg en tur på deres forum ser du tonnevis med andre med samme problem. Hos meg fryser det 15-20 min inne i spilletiden med WoW og Battlefield 2. Nå har jeg personlig fått nok av XFX, sender det tilbake til komplett og forhåpentligvis får jeg et annet merke.

5588468[/snapback]

:D Takk, da skal jeg se å sende det tilbake.

 

Edti: Tror du ikke det vil funke med et nytt XFX-kort?

5589160[/snapback]

Om det er tilfelle, så tror jeg at det er snakk om produksjonsfeil og ikke snakk om alle XFX-kort. Det er tross alt mange som har slike kort og ikke har slike problem.
Lenke til kommentar

Dette problemet kan ha noe med skjermkortet å gjøre, men det tror ikke jeg i dette tilfellet. Det virker som et minne-problem og da har du 2 muligheter etter som du kjører et 939-system: 1. Ram-brikker. 2. CPU. Jeg har hatt 2 tilfeller på kort tid der det har vært noe galt med minnekontrolleren i prosessoren. Dette gjelder en x2 3800+ og en 3700+ CPU. Se om du får kjørt gjennom en memtest86 før du mistenker andre komponenter for å vær kilden av problemet. Dersom testen feiler, vet du at det er stor sannsynlighet for minne-feil. Har du sjekket / testet med andre ram-brikker ?

Lenke til kommentar

Kan være defekt hovedkort....

 

Har hatt samme symptomene ved di 3 siste oppgraderingene (hk/cpu/ram)

... ja alle 3.

 

i 2 av tilfellene var det hk som var feil å i det verste så var det både hk og cpu.

 

Det enkleste siden det er nytt er å sende inn på RMA.

 

Hvis du har testet bios oppdatering/driver oppdateringer og ingenting hjalp-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...