Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin fryser ofte.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problem, med frysing i spill. Jeg forsøkte 2 ting. Det ene var å sette ei ny vifte på sjermkortet. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var bra å ha flere resursser på samme IRQ nummer. Jeg skiftet på dette og etter jeg gjorde det ble maskinen helt fin. Vet ikke selv hvilke av de to som egentlig var det som hjalp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vet ikke hvor relevant svaret mitt er, men jeg velger å poste det. For jeg hadde nøyaktig samme symptomer med pc'n min da den var ny (for tre år siden). Riktignok hadde jeg MSI-hovedkort. Pc'n fryste seg helt, spesielt (men ikke kun) i spill. Jeg prata med fyren som solgte meg pc'n, og fikk da et skjermkort som var tre år eldre enn alt annet. Da var pc'n stabil. Samtidig testet fyren skjermkortet på sin pc, og der funket det fint. Etterhvert ble jeg interessert i bedre grafikk, og kjøpte et nytt skjermkort. Da var det samma haraballet igjen.. Jeg spurte etter hjelp her, og fikk svar.

Og svaret var at det var i BIOS problemet lå. Jeg måtte forandre på et par instillinger (jeg _tror_ det hadde med no spenning å gjøre). Beklager å ikke kunne hjelpe deg eksakt, men det er kanskje noen som har forslag til hvilke endringer i BIOS som er nødvendige?

Lenke til kommentar
Hei. Jeg har nå hatt min (selvbygde) datamaskin i ca. 3 uker. Jeg har alltid hatt problemer med at PCen fryser i tide og utide. Dette skjer alltid Battlefield 2, Star Wars KOTOR2, (Disse spillene må vel være de mest krevende spillene jeg har) og når jeg har overklokket, men det kan også skje en sjelden gang mens jeg bare har en nettleser ol. kjørende.

 

Hver gang det fryser seg, står bare bildet på skjermen stille, og hvis jeg f.eks. har et spill med lyd kjørende når det fryser seg, kommer det en forferdelig skrapelyd fra høyttalerne.

 

Kan det være at jeg har for liten strømforsyning?

 

400 watts PSU fra Chieftec BX-03 (Edit: Har nå kjøpt ny 580W Hiper)

Abit Fatal1ty AN8 SLI

XFX GeForce 7800GTX 256MB

AMD Athlon 64 4000+

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack

Sony DVD-brenner DRU-810A

Samsung SpinPoint 250GB

Western Digital Caviar 40GB

 

Edit: Jeg har kjørt memtest86 flere ganger, det har aldri vist noen problemer.

 

Edit2: Prøvde et eldre skjermkort, det hjalp ikke.

5533410[/snapback]

 

 

Dette problemet har jeg hatt før.. Virker kanskje dumt, men funka for meg å flytte feks lydkortet litt lengre ned.. Ta ut lydkortet og se om pcen din henger seg da ;)

Lenke til kommentar
Jeg har byttet inn hovedkortet, det viste seg at det var feil i RAM-slottene.  Men PCen er fortsatt ustabil i spill. (Men maskinen fryser ikke på samme måten som den har gjort tidligere.) Bah.

5763176[/snapback]

 

Hvis du har ett eget lydkort, så ville jeg prøvd å bytte plass for det. Uansett om du har bytta hq ;) Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...