Gå til innhold

Vannkjøling - nybegynner trenger veiledning


Anbefalte innlegg

Etter litt tenkning har jeg kommet fram til at jeg godt kunne tenkt meg å teste ut vannkjøling. I mitt nåværende kabinett, Lian Li PC6077B, har jeg montert stillegående mistvifter, en 500Watt Mist PSU og Zalman CPU Vifte 7700-CU på CPU. Et relativt stillegående system, som jeg godt kunne tenkt å få enda stillere. Når jeg samtidig liker å klokke blir jo vannkjøling å slå to fluer i en smekk.

 

Jeg har sett på noen byggesett:

 

Zalman Vannkjølingsett Reserator1 Plus

WaterChill CPU/VGA/Chip Power Kit

MIST Tsunami vannkjølingssett

 

Jeg er jo inneforstått med at som nybegynner er dette ok å starte med. Men hvordan er ytelsen til disse VS om jeg får noen av dere pro-vannkjølings-karer til å sette opp et egetplukket sett? Hvordan er vanskelighetsgraden å sette opp et eget-plukket sett framfor å bygge et ferdiglaget?

 

I og med at jeg er helt færsk dette lurte jeg på om noen ville satt opp et par forslag til oppsett. Budsjett på 2000-3000, vannavkjøle GPU, CPU og NB (harddisk?). Jeg trenger altså en oversikt over ALLE komponenter fra slanger til nipler og jeg vet ikke hva alt heter engang ^^

 

Jeg vurderer også å gå over fra midi til fulltower slik at jeg får god plass.

 

Om noen kan hjelpe meg så blir jeg meget glad :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også gått over til vannkjøling, og kan anbefale det på det varmeste(kjøligste?). Var en utrolig forskjell i støy og temperaturer :) . Nå er det bare harddiskene som høres. Og jeg som trodde mine Seagate disker var helt stille :hmm:

 

Er litt arbeid å montere, men det var bare gøy. Da jeg er ganske fersk på dette området, skal jeg ikke anbefale deg noe. Men jeg kjøpte et "et eget-plukket" sett.

Endret av Cola-boks
Lenke til kommentar

Kjøp et Waterchill sett. Veldig bra for nybegynner god kvalitet, og du får med alt du trenger.

 

Overklokking.no har testet waterchill[

Du kan også justere pumpe og viftehastighet (Slik at du kan velge mellom max ytelse eller lydløs)

 

WC_xtreme_screen.jpg

 

 

tn_03_L_1212_10mm.jpg

 

Jeg vil kjøp det settet på bilde LINK

 

Da får du en god pumpe (1020l i timen), Radiator med to stk 120 x 120mm vifter.

 

Anbefaler på det sterkeste

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar

Hvor mye støyer viften? Jeg har noen 15DB mist-vifter og jeg kan ikke annet en klage å si at de høres ^^ Jeg kan uansett skifte radiator-viftene med noen SilentX-vifter om det blir ille.

 

Så vi har altså noen ferdig-sett som kan anbefales. Jeg prøver å tenke litt i forhold til ferdig-pc og monter-pc-selv, uten at jeg vet om det egentlig er helt rett. Jeg ser for meg at jeg kan få bedre kvalitet for mindre eller tilsvarende penger om jeg selv plukker ut anbefalte vannkjølingskomponenter? Kan noen avkrefte eller bekrefte dette? Samt komme opp med et godt selvplukkings-sett ette eget hode, dersom vedkommede skulle kjøpt inn til seg selv f.eks?

 

Takk for respons :w00t:

Lenke til kommentar

Siden ingen har kunnet komme opp med noe gjør jeg det selv, i håp om at noen kan rettlede meg ut fra det.

 

Etter hva jeg forstår trenger jeg:

 

Radiator

Black Ice Xtreme 2 Radiator, Dual 240x120mm

 

Vannpumpe

AlphaCool, Vannpumpe, AP1500

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe

Eheim 1250

 

Vannblokk:

 

GPU

Swiftech GPU-vannblokk

 

CPU

AlphaCool, Kjøleblokk, NexXxos XP, AMD64

Swiftech CPU-vannblokk

 

Chipset

AlphaCool, Nordbro kjøler, NexXxoS NBX-N

 

Tank

AlphaCool, Vanntank, 5 1/4" Slot inn

AC vanntank, "aquatube", Titan

 

Angående slanger og nipler er det vel her jeg trenger mest hjelp til ikke å velge feil. Hvor mange slanger, hvor lange og hvilken type? Nippler - hvilke :hmm:

 

ANNET??

 

Dersom jeg velger de dyreste alternativene her og regner med slanger og nippler blir vel prisen noe bortimot 3500+. Hvordan vil ytelsen og kvaliteten av disse komponentene være mot ferdige sett, f.eks de som jeg har nevnt i første post?Håper noen har tid å svare på dette. Ser at det er endel poster her i vannkjølings-forumet som bare dør ut med spørsmål hengende i luften :whistle:

Lenke til kommentar

Du er interessert i et stillegående system og klager på 15dB vifter, da kan jeg ikke annet enn å advare deg mot de pumpene der! Har ikke personligerfaring med noen av pumpene, men tror de bråker for mye for en som er så kresen på lyden som deg.

 

Ville gått for 3/8"ID - 1/2"OD slangedimensjon, helst i silikon men det er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Eneste pumpe som jeg vet er stille nok for dine krav er Cooltek sin pumpe med vanntank, men om denne er kraftig nok? HAH, si det du!

5543826[/snapback]

 

Nånå, rett skal være rett - jeg har aldri stilt noe absolutt krav. Dog jeg ville prøvd å orientere meg mot et stillere system (per nå 19DB av Mist 120MM) Men siden jeg rett og slett nå bare søker informasjon om ulike komponenter kan det hende at jeg går for en justerbar, kraftigere pumpe som kanskje vil gi mer lyd men og mer bang for the bucks.

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...