Gå til innhold

Hva er AutoCAD


xanonymx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

AutoCAD og fastCAD er to programmer for CAD (Computer Assistert Design).

Begge fungerer omtrent likt, og brukes til design av alt fra interiør til industriprodukter.

Grensesnittet er relativt enkelt og greit forklart, men man får god hjelp av å kjøpe en lærebok for autoCAD.

 

Fordelene med disse programmene, er at man kan tegne etter mål slik at man f.eks ved å klikke på mellom og på punkter får eksakt mål, areal, volum osv uten å tenke selv.

Man kan også relativt enkelt tegne buer og...ja... speilvende tegninger, flytte på gjenstander, og man har også såkalte layers, det vil si at hvis man skal tegne et hus innvendig kan røropplegget være på et lag, elektrodelen på ett lag, telesystemet på ett lag, varslingsanlegg på ett osv og så kan man etter ønske legge hvor mange man vil av disse oppå hverandre for å fjerne eller legge til det informasjonsnivået man ønsker å vise.

 

En stund siden jeg har brukt det nå, men husker at det det manglet var såkalt flymodus hvor man kan gli rundt i en 3D miljø av tegningen for å få et 3D intrykk av for eksempel en etasje.

 

Filformatet heter .dwg (drawing) og støttes av endel bildeprogrammer (bl.a xnview).

Det finnes også endel freeware programmer som gjør mye av det samme, i praksis mer en nok til privat bruk.

 

 

Forøvrig er det som nevnt sinnsyke priser på programmet.

Lenke til kommentar

Forsøkte meg i AutoCad for noen år tilbake men fikk helt noia av grensesnittet. Mulig det har blitt mer grafisk etterhvert, men etter at jeg fikk en gratis demo av Solid Edge har det liksom aldri vært noe annet alternativ.

 

Etter relativt kort tid (Gjennomgang av de medfølgende tutorials) virket selv 3d modeller enkelt, og alt kan gjøres med musen bortsett fra å taste inn dimensjoner, byggematerialenes egenvekt og ev. priser om man vil ha kostnadene for konstruksjonen ferdig utregnet.

 

Tror de fremdeles tilbyr demo av fullversjonen samt gratisutgave av 2d versjonen.

 

Anbefales på det varmeste, men er nok ikke billigere enn AutoCad uten at jeg vet dagens priser.

Lenke til kommentar

Vil si meg enig med oysfaerg, om at om du ikke engang vet hva AutoCad er, så er dette definitivt ikke programmet å utforske for moro skyld.

 

Om du er interessert i 2D-DAK, finnes det flere gode programmer som er kompatible (i filformatet) med AutoCad. Noen av disse er svært mye billigere enn AutoCad.

 

Om du er interessert i 3D-DAK, er det ofte parametriske 3D-systemer som SolidWorks, og Solid Edge som er interessant. Men dette er programmer som typisk er enda mer kostbar enn AutoCad, og som gjerne krever at du har supportavtale i tillegg. Med andre ord disse programmene kjøper du ikke om du lurer på hva AutoCad er for noe. For øvrig er AutoCad HÅPLØST på 3D! Joda, jeg har lang erfaring med AutoCad, har brukt programmet siden midten av 80-tallet.

 

Om du er interessert i 3D design (industridesign/produktutvikling), kan jeg på det varmeste anbefale Rhinoceros, som er et program brukt av industridesignere over hele verden. Jeg har selv brukt programmet siden 2001, og er en meget fornøyd kunde. Bare support-delen i seg selv er helt noe helt utenom det vanlige. Utviklerne er ekstremt lydhøre, og gjør seg tilgjengelige for å svare direkte på newsgruppene - raskt!!

 

En av fordelene med dette programmet i forhold til rene 2D/3D-DAK programmer, er at det dekker en stor del av funksjonaliteten til begge verdener, til en svært gunstig pris. Men den egentlige grunnen til å anskaffe seg dette programmet, er at det er en såkalt 'Free form modeler', matematisk basert på NURBS. Dette innebærer at du jobber med DAK-programmers nøyaktighet (modellene kan sendes rett til CNC-maskiner etc), men uten de begrensinger i form som 3D-DAK sliter med.

 

Uansett hva du velger å gå for, bør du iallefall vite hva du vil med programmet!! Lykke til!

Lenke til kommentar

I det programmet jeg nevnte kan du nettopp det. Du tegner grunnrisset først, setter inn vegger, dører, vinduer, trapper etc. etter behov... Også møbler, belysning, WWS osv.... Deretter spaserer du igjennom i 3D og finner ut hva du har glemt :)

 

Edit: Du kan laste ned en demo her.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...