Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lyse og trådløst nett


Anbefalte innlegg

Fant ut jeg skulle hive opp noe trådløse saker i heimen, men har litt problemer. Instruksjonene er greie nok: pakk ut, plugg i ruter, plugg i strøm - fiks sikkerhet vha. medfølgende cd m/wizard.

Problemet er at wizarden hevder at det ikke finnes noe linksys wap54g aksesspunkt i nærheten, selv om windows viser "connected to: linksys signal strength: excellent". Litt mystisk?

Oppsettet er: Lyse fiberkabel til "home access gateway", den gamle sorten (skal støtte DHCP trodde jeg). Denne har 3 RJ45 porter som kan brukes enten til dekoder eller pc. For tiden brukes en port til tv-dekoder, en port til min pc og en port brukes av aksesspunktet. Hvis jeg prøver å skrive ipconfig /renew på pcen med trådløse saker, får jeg beskjed om at det var problem å kontakte dhcp server.

På min egen stasjonære pc har jeg statisk ip fra lyse, knottet inn på nettverkskortets egenskaper. Påvirker den DHCP-funksjonen i gatewayen på noe vis?

 

Forøvrig kan det kanskje være interessant at jeg testet samme aksesspunkt hos paps. Han har NGT. Jeg plugget aksesspunktet inn i ruteren - og noen sekunder etterpå var jeg på nett med laptopen. Usikret, men det funket gull.

 

Litt usikker på hva som må til her, hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde du bare fikk en IP fra Lyse?

 

Forsøkt å koble fra din PC, og koble denne inn i routeren istedet for direkte i "modemet"?

 

Tror også lyse har forandret sine hjemmesentraler, slik at det er en port til TV, og en til nettverk, samt sikkert en til telefon. Nye sentraler er slik, de gamle er jeg mer usikker på (dette pr. Haugaland kraft, som leverer samme greiene som lyse)

Lenke til kommentar

hei på du :)

 

hvis eg forstår deg rett så har du fast-ip fra Lyse.

då må du fyst se ka hjemmasentral du har. har du den gamle grå så må du legga fast-ip'en inn i routeren og tildele kver pc sin egen interne ip. evt. kjøra dhcp.

har du den gamle hjemmasentralen så ska du ha fått et skriv fra Lyse med info om ip, DNS osv.

 

har du den nye svarte boksen får du tildelt fast-ip'en av dhcp fra lyse og då e det bare plug & play.

 

den gamle hjemmasentralen har 3 porta som kan brugas te ka du vil. TV/internett.

den nye har som sagt kun 1 port dedikert te internett.

Endret av beddda
Lenke til kommentar

Jeg har den gamle hjemmesentralen, fikk lyse tidlig i 2004. Fant ut at hvis jeg kobler ut pcen som står med kabel i sentralen og kun kjører trådløst, så får jeg faktisk ip av routeren. Likevel, siden jeg sitter like ved hjemmesentralen har jeg tenkt å beholde kabelen slik den er, mens det trådløse skal gå til resten av huset.

Det er tydeligvis vanskelig å få til å kjøre TV i port 1, pc (kabel) i port 2 og trådløst aksesspunkt i port 3 på hjemmesentralen og få det hele til å funke. Men, siden jeg har 2 nettverkskort i min pc, kan jeg ikke da koble aksesspunktet til min pc og så gi andre folk trådløst nett via den? Hvordan gjør jeg det såfall? :blush: Må kabelen fra nettverkskort #2 på pcen til aksesspunktet være krysset?

 

Men en ting jeg synes er litt rart: når folk har vært på besøk her med laptops, enten det er øystein med sin acer ferrari eller min søsters powerbook, så er det ikke verre for dem enn å plugge i port 3 på hjemmesentralen. Et sekund eller to etterpå så har de nett, og da har jeg vært på nett med min pc også (slik at vi kunne game litt). Hvordan kan det ha seg at laptopene får ip og alt funker som det skal, men aksesspunktet nekter å samarbeide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...