Gå til innhold

Vedrørende kjøp av brukt LCD skjerm


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kom over en annonse om en brukt LCD skjerm 19" BenQ 937s til 1750.- som lå ute til salg på Bruktmarkedet, jeg slo til på den summen og sendte mail og utvekslet tlf. nr., alt ok så langt.

 

Vi avtalte at han skulle sende skjermen i oppkrav via posten på mandag, helt ok, så da betaler jeg for sendingen så han ikke skulle ha noen utgifter i det hele tatt, helt ok.

 

Dette ble avtalt i går, lørdag 28.01.06, i dag får jeg mail hvor han sier han har ombestemt seg og ikke vil selge allikevel pga. av at han har undersøkt ny prisen på den den skjermen og funnet ut at den ligger på ca 4000.- og ikke nærmere 3000.- som han trodde og da ikke vil selge den.

 

Hva har jeg for muligheter nå, kan han bare avlyse denne handelen sånn uten videre når vi var enige om alt, pris, forsendelse, ja alt.... :mad:

 

Noen som har forslag på hva som kan gjøres...

 

MVH

En veldig irritert

Stein-Ove Rud

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i teorien en mutlig kontrakt bindende, så da er han liksom bundet å selge den til deg til avtalt pris dersom det var forståelse for dette sist gang du snakket...

 

Men i praksis har du ikke noe du skulle ha sagt. Det er ingen bevis, og politiet hadde ledd deg ut om du hade prøvd å politianmelde noe sånt forhold. Dersom han evt. skulle nekte å tilbakebetale fraktpengene er jo situasjonen noe mer alvorlig, men jeg anntar dette ikke er tilfellet?

 

Be om pengene tilbake som du forhåndsbetalt for frakten og se deg om etter en annen skjerm du...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei.

 

Nei jeg har vel ikke så mye jeg skulle sagt, bare var ute for å se om det var noen som visste om en handel var bindende selvom det ikke er skrevet noe direkte salgspapirer av noe slag, men mener selv en avtale er en avtale, muntlig som skriftlig.

 

Nei, jeg har ikke lagt ut noe penger av noe slag. :nei:

 

Mvh

Stein-Ove Rud

Lenke til kommentar

I avtaleloven står det at en avtale skal holdes.

Det står også at dem skal holdes etter sitt innhold.

 

For å vurdere om avtalen er gyldig må man se på det avtalerettslige prinsippet som går ut på at det må være et tilbud og en aksept på tilbudet som er framsatt.

 

Forutsatt at avtalen ikke bryter med ærbarhet jf. Kong kristian den femtis lov er det en avtale dersom du har fått et tilbud og du har gitt en aksept på dette.

 

Dersom selgeren handler som privatperson kan du skumme igjennom Kjøpsloven (kjl.) på Lovdata. Det er denne loven du kan støtte deg på.

 

Det er viktig at du skiller mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. forbrukerkjøpsloven er for privatpersoner som handler fra næringsvirksomhet og dekker ikke denne handelen om jeg har forstått deg rett.

 

mvh.

Valentino

 

Edit: måtte bare legge til at en muntlig avtale er akkurat like bindende som en skriftlig, men noe vanskeligere å bevise dersom en av partene nekter for foholdet.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Hei og takker for svar.

 

Ikke det at jeg kommer til skumme igjennon lover og regler for å se om jeg kan gjennomføre denne handelen men synes dette er slett oppførsel av selger og at en som skal kjøpe noe burde blitt spart for slike ubehagelige opplevelser.

 

Det er min mening.... :hmm:

 

Mvh

Stein-Ove Rud

 

PS. Vurderer å danne en forening "Mot uhederlige selgere på nettet" :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...