Gå til innhold

maskonvareoppgradering, verdt det?


Ticon

Anbefalte innlegg

Vil bare høre synspunkter om det er noen vits å oppgradere pcen min istedenfor å bygge ny.

Pcen er over 3 år gammel, og det eneste jeg har gjort med den etter bygging er: ekstra hd, ekstra minne, lydkort og byttet DVD spiller med brenner.

 

Pc er nå med:

Hovedkort MSI KT3Ultra2

Prosessor Athlon XP 2000(@1667) Socket A

Grafikk MSI Geforce 4200 Ti 64MB

Minne Apacer 512 + Crucial 512 PC2100

HD 80(ATA 100)+200(ATA 133) GB harddisker 7200

 

Den begynner å henge rimelig mye etter spillene nå.

Spilte COD2 på 800X600 med litt lagg. Gikk greit, men burde vært litt mer flyt.

 

Det er vel lite jeg kan gjøre med den uten at det koster masse penger? Det greieste vil vel være å bygge ny?

 

Satt å sjekket litt, og kom opp med disse komponentene til å bygge ny:

 

 

hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313874&s=sc

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309484&s=sc

Grafikk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310260&s=sc

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314836&s=sc

 

Skulle tro det blir mer lønnsomt enn å oppgradere pc sånn som den er nå?

 

Synspunkter og erfaringer mottas med stor takk :)

 

Glemte å legge til at pcen skal oppgraderes til å kunne spille med. Derfor jeg lurte på om nytt skjermkort vil hjelpe ;)

 

Sånn. Nå skulle det bli rett. :)

Endret av Ticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg syns det nye oppsettet ditt ser veldig greit ut :)

5504977[/snapback]

 

Joda den er rask nok til alt annet enn de nyeste spillene, og det er der jeg sliter. Liker å spille litt raske skytespill ol.

Ellers har den vært superstabil. Kan faktisk ikke huske at den har låst seg på noen måte annet enn en gang CPU gikk varmere enn jeg hadde satt grensen til. Var bare å pusse litt støv av viften og vaske kjøleribben, så var temp akkurat der den lå som ny. :)

Lenke til kommentar
Du har en fin PC, ligner litt på min gamle. Har du penger er det greit å bygge nytt.

Sliter du med det ( som de fleste gjør ) ville PC`en din yte bedre med et nytt

skjermkort.

5505025[/snapback]

 

Jeg sliter litt mellom å bruke en del penger nå, eller å bruke litt til lettere oppgradering.

Har forsåvidt ingen pengeproblemer, eller problemer med å betale "ny pc". Vi venter barn i august hvis alt går bra. Vet ikke hvor "lov" jeg får til å bruke penger på pc etter det. Er kanskje like greit å oppgradere nå da?

 

Hvilket grafikkort vil dere anbefale hvis jeg ikke oppgraderer?

Lenke til kommentar
Et 6600GT kort som dette vil hjelpe betraktelig. Til ca 1200 kr, er det en oppgradering som du vil merke på spillfronten.

5505065[/snapback]

 

 

Er du sikker på at jeg vil få så mye utbytte av et slikt kort med min lille CPU?

 

Er helt med på det med å oppgradere pcen min, men da må jeg vite at det faktisk lønner seg.

Lenke til kommentar

At du vil merke stor forandring er jeg ikke i tvil om. Om CPU`en henger med ?

Den er ikke av de kraftigste, følg med på Bruktmarkedet, kan være en mulighet.

Har en XP 2500 Barton i denne maskinen og kommer meg igjennom de spillene

jeg har på en, for meg, god nok måte. eks. Far Cry, HL2, F.E.A.R.

Lenke til kommentar

Hvis ram`en din henger med kan du jo overklokke litt, men PC2100 lover ikke godt. Men et 6600GT vil gjøre god forskjell i spill. Så kan du jo se hvor langt du kommer med klokkingen. Om du bare greier f.eks. 10% overklokk kan faktisk det være nok til å få et spill over grensa fra hakk til ok flyt. Eller du kan investere i et skikkelig sett med rambrikker nå samt et 6600GT. Deretter griseklokker du alt, og bytter til S939 like før AMD går over til DDR2. Da kan du ta med deg de nye brikkene over på det nye systemet, og 6600GT-kortet er med på å gjøre det gamle _litt_ mer attraktivt når du skal selge.

Lenke til kommentar

Hvis du liker å spille de nyeste spillene og helst flytende med god grafikk, så må du nok kjøpe ny. Eneste du kan oppgradere er jo grafikkortet. Skal du oppgradere CPU så må du jo oppgradere hovedkort også, og da også RAM. Og når du likevel oppgraderer hovedkort kan det jo være lurt å tenke fremover å kjøpe et som støtter PCI express, og da trenger du jo nytt skjermkort også....og da har du jo nesten en helt ny maskin.

 

Så...eneste du kan oppgradere uten å måtte kjøpe alt nytt er skjermkort. Som nevnt før i tråden er 6600GT et bra alternativ for en billig penge, og du vil nok komme greit gjennom de fleste nye spill, men ikke mer enn greit. Jeg vet ikke hvor mye CPUkraft har å si i HL2 f.eks...

Personlig ville jeg ha kjøpt ny maskin, men det er pengene som rår, så den avgjørelsen må nok du og madammen ta i felleskap.

Lenke til kommentar

Skulle nok ha vært litt mer forutseende jeg også.... Etter barn ble det stopp på ny PC eller særlige oppgraderinger. Blir jo litt viktigere å ha en bil som fungker, barnesete, bleier.... :D

 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg tatt den helt ut. Skal ikke si at du havner i min situasjon, men da er du i hvertfall sikker på at du har en "grei" PC en stund.

 

Og foresten, de gamle diskene kan jo også bli et problem videre frem over med SATA osv.

 

Uansett, lykke til med både det ene og det andre! :)

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at jeg kan oppgradere til en Barton 3000 hvis jeg oppgraderer bios, men er det verdt å gjøre det? Tipper nei.

 

Hvis det er sånn at jeg kommer unna med å bare kjøpe ett 6600gt-kort for å få grei nok grafikk, så blir jeg nok å gjøre det. :D

 

Må bare spørre her for å få erfaringer og andre tips.

 

Takker for all innput til nå ;)

Lenke til kommentar
Om noen år er det på tide at avkommet "må" ha tilgang til PC og da

snakker vi om ny PC. Men har du klart deg til nå med den du har, klarer du deg

litt til med nytt skjermkort.  :D

5506052[/snapback]

 

Regner med det tar lang nok tid til at jeg kan kjøpe ny pc på nytt til da ;)

 

Virker som at flere mener jeg kan oppgradere skjermkort, og få bedre flyt på spill.

Er i så fall 6600 GT noe jeg burde gå for? Får jeg utnyttet det med resten av oppsettet?

 

Er veldig greit hvis jeg kan bruke pcen i si ett år til med bedre skjermkort. Da får jeg slitt litt mer på pcen min, og mer for pengene ved oppgradering enn jeg får nå. Vil vel få litt mindre for delene jeg har, hvis det er noen som vil ha de da.

 

Oppfordrer til flere tips og erfaringer, takk :D

Lenke til kommentar
Vil bare høre synspunkter om det er noen vits å oppgradere pcen min istedenfor å bygge ny.

Pcen er over 3 år gammel, og det eneste jeg har gjort med den etter bygging er: ekstra hd, ekstra minne, lydkort og byttet DVD spiller med brenner.

 

Pc er nå med:

Hovedkort MSI KT3Ultra2

Prosessor Athlon XP 2000(@1667) Socket A

Grafikk MSI Geforce 4200 Ti 64MB

Minne Apacer 512 + Crucial 512 PC2100

HD 80(ATA 100)+200(ATA 133) GB harddisker 7200

 

Den begynner å henge rimelig mye etter spillene nå.

Spilte COD2 på 800X600 med litt lagg. Gikk greit, men burde vært litt mer flyt.

 

Det er vel lite jeg kan gjøre med den uten at det koster masse penger? Det greieste vil vel være å bygge ny?

 

Satt å sjekket litt, og kom opp med disse komponentene til å bygge ny:

 

 

hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313874&s=sc

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309484&s=sc

Grafikk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310260&s=sc

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314836&s=sc

 

Skulle tro det blir mer lønnsomt enn å oppgradere pc sånn som den er nå?

 

Synspunkter og erfaringer mottas med stor takk  :)

 

Glemte å legge til at pcen skal oppgraderes til å kunne spille med. Derfor jeg lurte på om nytt skjermkort vil hjelpe  ;)

 

Sånn. Nå skulle det bli rett.  :)

5504958[/snapback]

 

ganske likt det jeg nettopp har fått tak i det der! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...