Gå til innhold

Bygger pc bak veggen, for kaldt?


Anbefalte innlegg

Hei til alle sammen.

 

Long time lurker, first time poster (på lenge ihvertfall, glemte at jeg hadde konto her).

 

Jeg ble lei av at bråket fra min gamle PIII-600 og dens gode kompis q-tec 500w psu begynte å overdøve musikken min, og har derfor bestemt at den skal bortvises bak veggen. Det er et fint kryploft rett bak der jeg har pcen nå, så det passer ypperlig å lage en kasse og føre ledninger gjennom veggen i et rør. Men jeg har noen betenkeligheter ved det hele, som jeg gjerne ville spørre om deres råd om:

 

1) Temperatur vinterstid.

Loftet er ikke isolert, og det blir temmelig kaldt her om vinteren. (Noen stakkars ølflasker så sine siste dager en kaldt vinternatt her i fjor). Er dette egentlig noe jeg burde bry meg så mye om? Pcen blir bygd inn i en kasse av 1cm sponplater som isolerer, og den gamle hardwaren genererer en del varme.

Hvis jeg skal isolere, hva vil dere foreslå som materiale? Jeg har vurdert støydempingsmatter fra bilspectra, eller kanskje bare to-tre lag med papp innvendig.

 

2) Temperatur sommerstid.

Problemet blir motsatt på sommeren (spesielt hvis jeg velger å isolere), da det kan bli litt varmt det inne også. Jeg vil helst ha det helt lydtett inn til stua. En kamerat foreslo at jeg lagde et viftehull med lokk, som jeg kunne åpne om sommeren, samt slå på en vifte.

 

3) Fukt?

Jeg fuger hele kassa, og lager tetningslister på lokket. Dette burde vel holde?

Blir dette et problem hvis jeg lager luftehull?

 

4) Mus

Ikke datamus, men spissmus på mitt kjære loft.

Tror jeg bør lage solide gitter foran viftene... :laugh:

 

Det var spørsmålene, inntill videre.

 

Hittil har jeg satt sammen ramma, lagt plater på tre sider, samt montert all hardware. Installerer SUSE 10.0 i skrivende stund.

Videre planer er å gjøre ferdig kassa, lage en bra løsning for lokket, bore hull i veggen, lage en pynteplate foran hullet, lage kontrollpanel med power og hdd leds samt brytere for å slå av/på pcen og eventuelle vifter.

Men jeg har enda større planer videre framover! Legge telefonkabel inn på loftet, sette inn router og ny 8port gigabit switch i kassa, og lage 6 nettverksinntak inne i stua. Det hadde gjort laningen hos meg utrolig mye enklere.

 

Tror dere mus er glade i utp-cat5? De rakk å spise opp ledningen på tastaturet mitt, samt en hel pakke tyggegummi i skrivebordsskuffa før jeg fikk jaga dem fra stua. :D Burde jeg bruke k-rør i tillegg?

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tror dere mus er glade i utp-cat5? De rakk å spise opp ledningen på tastaturet mitt, samt en hel pakke tyggegummi i skrivebordsskuffa før jeg fikk jaga dem fra stua.  :D  Burde jeg bruke k-rør i tillegg?

 

Ha en fin dag!

5502162[/snapback]

 

Bruk kabelrør som brukes til å strekke strøm gjennom i husene ;)

(Brukes også på utp-cat5 og vanlig telefonledning i hus)

Lenke til kommentar

spyro: Hehe, musene får leve sitt liv, så lenge de ikke plager meg. Grensa går på boarealet og da i høyeste grad kjøkkenet. Mus og mat er en dårlig kombinasjon, da ofrer jeg helst musene :-)

 

Glisevask: Skal bruke en bit avløpsrør til kablene inn i stua, den greier dem ikke biter over. Hadde på pcen i går for å legge inn SUSE, fikk nesten fnatt av bråket, så det skal bli greit å bli kvitt det.

 

Bartman2k: Har tenkt på å bruke kabelrør ja. Hvis jeg strekker kablene langs taket tror jeg det holder med en havlmeter k-rør nederst der ledningene går gjennom veggen til stikkene. På den annen side har jeg jo hatt en del kabel liggende der uten at de er blitt rørt... Rart at de var så glade i tastaturledningen min.

 

Cultofluna: Det er fukt jeg er mest bekymret for ja. Særlig på grunn av at den store forskjellen på temperatur sommer og vinter gjør at jeg kanskje trenger lufting bare på en årstid.

Jeg har tenkt litt, og kommet fram til at jeg kanskje går for en løsning som ligner litt på dette: En rask skisse Hva tror dere?

 

Kanskje jeg skulle lagd et system med to vifter, der den ene starter hvis det blir for kaldt, og blåser varm luft inn, og en annen som starter hvis det blir for varmt og blåser kaldt luft inn. Men da trenger jeg en "omvendt" temperatursensor, hvor lett er det å få tak i det til 12v?

 

Vel, jeg har sagd og skrudd litt i dag, og er stort sett ferdig med å bygge kassa, mangler bare lokket, samt å bestemme meg for løsningen med gjennomføringen av veggen.

 

Ai.. e klokka så mye? Vel.. takk for alle svar og forslag!

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det kommer det vel uansett til å ta litt tid før maskinen stryker med av enten varme eller kulde.

 

Og når det skjer er det vel ikke det verste som kunne skje... Bytte ut Pentium 3'en din med ett billig passivt kjølt mini-ITX kort fra VIA... Koster bare en liten tusenlapp og gir deg omtrent samme ytelse som 600 pentiumen skulle jeg tro

 

PSU'en overlever sikkert det meste (min erfaring ihvertfall), så den kan du bare bruke videre :)

 

Lykke til, og skaff oss bilder av oppsettet, og døde mus,.

Lenke til kommentar

Bra poeng, jeg setter den opp og smetter inn en temperatursensor så jeg kan følge med litt ihvertfall. Våren er her jo snart uansprett!

Om qtecen min hadde tatt kvelden hadde jeg faktisk blitt glad. Maken til bråk skal en lete lenge etter. 500w er også litt overkill i forhold til strømforbruket på utstyret, så mulig jeg bytter ut denne med en 250w en gang.

Lykke til, og skaff oss bilder av oppsettet, og døde mus,.

Takker, skal se om jeg får huka tak i et kamera, har ikke noe brukbart for hånden akkurat nå.

Kanskje jeg skal sette opp noen feller rundt pcen, i tilfelle musene ypper seg :-)

 

Er forøvrig ferdig med å bygge kassa, så nå mangler det bare litt lodding og forlenging av kabler til kontrollpanelet, samt å måle opp hvor jeg skal ha hullet i veggen.

 

Grunnet plassering har dette prosjektet hermed blitt døpt "Veggis", og har fått navnet sitt sprayet i store bokstaver på siden. Rart det der... Kunne ikke dy meg å modde og lakke og fikse litt småting, selv om den bare blir stående bak en vegg og ingen ser den.. Jaja.. It's a curse :)

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt, dette her!

 

1. Modde start\reset\viftekontroll inn i en lysbryter.

 

2. Forlenge ledninger og legge til en knapp på skrivebordet\hvor du ellers vil ha den.

Takk, og gode forslag, det er akkurat det jeg har tenkt å gjøre. Jeg har noen hyller over skrivebordet som det kunne blitt fint å lage et lite kontrollpanel under. Planen er å bruke en liten flippbryter fra elfa til powerknapp, og sette inn vanlig power og hdd lys ved siden av.

Vi får se hva som gjør seg best som panel, en liten frostet plexiglassbit, eller kanskje en liten bit fin parkett?

Men nå starter en ny uke, spørs hvordan det blir med tid til modding.

Lenke til kommentar
Eg har gjort det samme, plassert ein PC på usiolert loft. Hadde den der i 2 år, og fekk aldri problemer med fukt. På sommaren måtte eg ta den ut fordi det vart alt for varmt, men ingen problem om vinteren.

Flott, kjekt å vite.

Har mange planer og skisser om mer eller mindre avanserte vifteløsninger, men ærlig talt tror jeg ikke det er noen vits i å bruke tid og penger på det. Dette kommer nok til å gå veldig bra uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...