Gå til innhold

Hvorfor MÅ den forbanna holden komme hver gang jeg jogger?!


Clintern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pasta og ris består IKKE av "trege" karbohydrater. Riktignok "tregere" enn brød (er er usunt!!!Iallfall på den måten vi spiser det i Norge), men ikke SÅ mye. I utgangspunktet kan man si at alle produkter som inneholder mye hvetemel har høy Glykemisk Indeks (GI-indikator på hvor lang tid det tar før kroppen har "tatt opp" karbohydratene, gjort det om til glykogen). Frukt generelt inneholder karbohydrater med lav GI (de fleste tilfeller). Linser og soyabønner er bra: Lav GI og høyt proteininnhold (SVÆRT VIKTIG!!!Ellers blir du skaphomo over tid).

 

Hvis du trenger kjapp energi. Bland tre ss Multipower Formel 50 i tre del skummet melk. I løpet av noen minutter vil du føle deg veldig opplagt. Det er vanskelig å beskrive følelsen, men du føler det virkelig vel og klar for å fortsette å trene. Du får ikke hold av dette!...ikke jeg iallfall og jeg er spes. "følsom" for sånt

 

Og til det der med hold. Det er som det er skrevet tidligere i denne threaden. Hold skyldes at blodet samler seg i buken, gjerne som et resultat av at man har spist og at kroppen pumper blodet til buken for å ta opp næring. Men det kan også skyldes at man ikke er i så god form.

 

Mange opplever å få hold i skulderen. igjen skyldes det blodansamling. Rådet fra gymlæreren vår var å bevege armene litt mer. Men husk å beveg armene forover når du løper, og ikke utover. Da sparer du energi.

 

Løping handler mye om teknikk, og jeg hater å løpe

 

Tar jeg denne tråden for seriøst?

Lenke til kommentar

Pasta og ris består IKKE av "trege" karbohydrater. Riktignok "tregere" enn brød (er er usunt!!!Iallfall på den måten vi spiser det i Norge), men ikke SÅ mye. I utgangspunktet kan man si at alle produkter som inneholder mye hvetemel har høy Glykemisk Indeks (GI-indikator på hvor lang tid det tar før kroppen har "tatt opp" karbohydratene, gjort det om til glykogen). Frukt generelt inneholder karbohydrater med lav GI (de fleste tilfeller). Linser og soyabønner er bra: Lav GI og høyt proteininnhold (SVÆRT VIKTIG!!!Ellers blir du skaphomo over tid).

 

Hvis du trenger kjapp energi. Bland tre ss Multipower Formel 50 i tre del skummet melk. I løpet av noen minutter vil du føle deg veldig opplagt. Det er vanskelig å beskrive følelsen, men du føler det virkelig vel og klar for å fortsette å trene. Du får ikke hold av dette!...ikke jeg iallfall og jeg er spes. "følsom" for sånt

 

Og til det der med hold. Det er som det er skrevet tidligere i denne threaden. Hold skyldes at blodet samler seg i buken, gjerne som et resultat av at man har spist og at kroppen pumper blodet til buken for å ta opp næring. Men det kan også skyldes at man ikke er i så god form.

 

Mange opplever å få hold i skulderen. igjen skyldes det blodansamling. Rådet fra gymlæreren vår var å bevege armene litt mer. Men husk å beveg armene forover når du løper, og ikke utover. Da sparer du energi.

 

Løping handler mye om teknikk, og jeg hater å løpe

 

Tar jeg denne tråden for seriøst?

Lenke til kommentar

Angående det tipset med stein: Steinen skal være rundt (så rund du finner), og den skal helst være kjølig :smile: Er det noe i dette "kjerrig-rådet"? Det hjelper jo....tror ihvertfall det. Eller er det bare plasebo-effekten som spiller meg et puss? I donno...:smile:

 

Er det noen her som har fått sting/hold i skulderen noen gang? (får meg til å lure på teorien med milten). Får det innimellom. Det er no dritt det...må jo bevege skulderen når jeg løper. Men når jeg har sting der blir det bare auau...

 

(Vi hadde sikkert noe om sting/hold på idrettslinja jeg gikk på, men husker ikke så mye av de 3 åra. Det er litt tåkete :grin:)

Lenke til kommentar

Jeg får også vondt i skuldern og brystet noen ganger, så da er det hold det og.?..

Men av erfaring så er det kun bitte små marginer som avgjør om jeg får hold eller ikke, for meg hvertfall..

Og det teite er at jeg sjelden klarer finne ut hvorfor det oppstår, menneskekroppen ER for komplisert ja. Dessverre!

 

Men nå har jeg jo fått en del tips av dere som jeg skal teste ut. Først og fremst dette med løpeteknikk for når det gjelder kosthold så er det sjelden jeg lager middagen(eller mat i det hele tatt) selv.. Enda jeg er 21 år!! Og ja jeg bor fortsatt hjemme hos foreldra :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


smetho skrev (2002-09-13 21:52):

Er det noen her som har fått sting/hold i skulderen noen gang?


Når jeg løp Cooper Testen for en tid siden så hadde jeg så vondt i skuldern at jeg trodde jeg skulle falle om.

Man MÅ presse seg for og oppnå gode resultater.

Sånn er det iallefall for meg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-13 20:17, skrev SysError:

Pasta og ris består IKKE av "trege" karbohydrater. Riktignok "tregere" enn brød (er er usunt!!!Iallfall på den måten vi spiser det i Norge), men ikke SÅ mye. I utgangspunktet kan man si at alle produkter som inneholder mye hvetemel har høy Glykemisk Indeks (GI-indikator på hvor lang tid det tar før kroppen har "tatt opp" karbohydratene, gjort det om til glykogen). Frukt generelt inneholder karbohydrater med lav GI (de fleste tilfeller). Linser og soyabønner er bra: Lav GI og høyt proteininnhold (SVÆRT VIKTIG!!!Ellers blir du skaphomo over tid).


[...]


 

Jeg vil anbefale deg å lese denne guiden:

http://www.iform.no/kosthold/glykemiskeindex.shtml

 

Hvordan du får pasta og ris(ikke hurtigris!) til å ikke bli trege karbohydrater vet ikke jeg.

Jeg sier det igjen: Trege karbohydrater 2 timer før trening (utholdenhet), 1 time før ved styrketrening. Så kan man gjerne spe på med litt raske karbohydrater like før trening (hvitt brød, banan)

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg vil anbefale deg å lese denne guiden:



Hvordan du får pasta og ris(ikke hurtigris!) til å ikke bli trege karbohydrater vet ikke jeg.

Jeg sier det igjen: Trege karbohydrater 2 timer før trening (utholdenhet), 1 time før ved styrketrening. Så kan man gjerne spe på med litt raske karbohydrater like før trening (hvitt brød, banan)


 

Akkurat dette kommer an på hva man har som referanse. Glykemisk Indeks er alltid oppgitt etter et referanseprodukt (eks. loff på 100). Jeg vil likevel si at ris har middels GI, hurtigris (drittris - smaker vann) har høy GI. Den eneste risen (som ifølge mine referanser) som har lav GI er brunris (husker ikke hva det kalles). med det mener jeg ris som fortsatt ligner på gress og som "åpner" seg under koking.

 

Skal du virkelig fleske til er det beste å kjøpe en flaske med "Fitness protein" (altså ferdig blandet). Den inneholder hele 50g proteiner og en bra kombo av raske og trege karbohydrater. Skikkelig bombe med hele 100Kcal pr. des. , eller prøv som sagt Formel 50.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...