Gå til innhold

Switche C: til D:


Corn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å formatere i nærmeste fremdtid. Nå er situasjonen min slik:

En disk 20gb er C:

En disk 60gb har D: og E:

E og C skal formateres.

 

Det letteste ville vært om jeg kunne formatert E:, gjort denne om til C: og innstalert windows på denne, og så uten problemer formatere disken som var C:

 

Hva er letteste måte å gjøre dette på?

 

En ting til, hvis jeg har formatert E: og den blir til C:, mens den gamle C: blir til D: (eller en annen bokstav) da vil ikke pc'en boote right? selv om gamle c: har byttet til f. eks e:?

 

(var litt rotete det her ja, men takk for hjelpen :smile: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umh, å gjøre om stasjoner som inneholder c: til en annen bokstav (eller omvendt) tror jeg blir litt vanskelig, siden win alltid gjør c: av den første partisjonen på Master Channel 0 (altså den første IDE kanalen).

 

Det enkleste er vel og formatere den andre disken, gjøre den om til master (og den andre til slave) og deretter legge inn win. Da blir den 60 GB c: og den andre d:

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så vanskelig!? Hvis det er XP eller 2k du skal innstallere, så det er bare å putte i CD'en og reboote pc'n. Under innstallasjonen får du opp en meny hvor du kan slette og opprette partisjoner på hvilken disk du vil. Først sletter du den gamle C: partisjonen, så lager du en ny og fortsetter innstallasjonen. Etterpå bruker du bare diskbehandlingen i Windows eller Partition Magic til å leke litt med D: og E: :smile:

Lenke til kommentar

1. Legg alt du skal ta vare på inn på E: og 20GB'en

2. Sett 60GB-disken som master på IDE 0 og 20GB'en som slave

3. Innstaller Windows på den nye C: (pimærpartisjonen på 60GB'en)

4. 20GB'en vil nå være D: og den andre partisjonen på 60GB'en vil fortsatt være E:

 

Fordelen med dette fremfor løsningen fra forrige post er at du fint kan fjerne 20GB'en senere uten at det blir trøbbel. (Hvis du hadde gjort som over ville du fått feilmelding om at den ikke kan boote hvis ikke både 20GB'en og 60GB'en er koblet til.)

Lenke til kommentar

Hvis det var posten min du siktet til Simen så tar du feil. Det blir ikke noe problemer av det. Det er den enkleste og beste måten å gjøre det på hvis ikke han absolutt skal ha OS på 60GB disken da vel å merke. Kanskje du kunne opplyst om det Corn? :smile:

 

Edit: Jeg kan legge til at dette gjelder hvis han ikke bytter om på noe, men fortsatt bruker 20GB disken til OS hvis det var noen som ikke skjønte det...

 

_________________

XP Pro

P4 2.26 GHz

512 DDR Apacer PC2700

Asus P4S533

IBM 120GPX 60GB

WD Caviar 80GB

Quantum Fireball 20GB

Plextor 40/12/40

 

[ Denne Melding var redigert av: Mozy på 2002-09-13 15:30 ]

Lenke til kommentar

Ja, det var din post jeg siktet til Mozy.

 

Han skriver jo at han vil ha OS'et på 60GB'en. For å få til det må han enten legge inn windows på E: (logisk partition på 60GB'en) eller ommøblelere slik at han kan legge det inn på primærpartisjonen.

 

Normalt kan ikke windows starte fra en logisk partisjon på en disk. Biosen vil alltid gi kommandoen til primærpartisjonen. Dette "omgås" på et vis i Win 2000 og XP ved at OS'et legger en kommando i starten av primærpartisjonen som igjen henviser til den logiske partisjonen så OS'et likevel kan starte derfra. Problemet dukker ikke opp før man har lyst til å formatere primærpartisjonen. (Skulle jo virke mulig siden OS'et ligger på den logiske partisjonen) Under formateringen forvinner kommandoen som henviser til at OS'et ligger på den logiske partisjonen. Da vil man ikke kunne starte OS'et fordi biosen gir kommandoen til gal partisjon uten å bli linket vidre til riktig partisjon.

 

Forvirrende? Kort sagt: OS'et bør ligge på en primærpartisjon, og biosen bør kommanderes til å starte OS'et rett fra den riktige harddisken (f.eks master på IDE 0 eller HDD-0 som det står i biosen)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier om hvor OS bør ligge, men jeg forsto det sånn at han ikke måtte ha os på den store disken, derfor er det lettere om alt står som det står og innstallere OS på den lille.

 

Edit: Han sier at det enkleste hadde vært å formatert E: og gjort den om til C: men det er jo ikke det som er det enkleste i dette tilfelle. Kjør OS på den lille og bruk den store til lagring Corn! :smile:

_________________

XP Pro

P4 2.26 GHz

512 DDR Apacer PC2700

Asus P4S533

IBM 120GPX 60GB

WD Caviar 80GB

Quantum Fireball 20GB

Plextor 40/12/40

 

[ Denne Melding var redigert av: Mozy på 2002-09-13 16:20 ]

Lenke til kommentar

Okei, simen har gjettet riktig. Den store disken (60gb) min er raskere enn den lille. Nå ligger win98 på C: (20gb) og XP ligger på E: (10gb partisjon av 60gigen)

 

Ville det gått an å formatere C: og E: (E: er en partisjon), så switche litt om på IDE-kablene, sånn at D: blir til C:. Dereter merge gamle D: og E: til en (60gb) og installere XP på den, for så å partisjonere en D: (evt E:) på 50gb?

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å innstallere XP på nytt på samme partisjonen som den er nå bare at den skal bli C: så gjør du som følger: Koble fra 20 giggen så lenge. Sett 60 giggen som master på primary. Sett i XP CD'en og innstaller den på nytt. under innstallasjonen må du først slette 10 GB partisjonen og opprette ny før du fortsetter innstallasjonen

Lenke til kommentar

Uffe da, jeg er dårlig til å forklare :sad:

 

Prøve på nytt.

Kan jeg gjøre dette:

 

1. Formatere C: og E: samtidig

2. Switche Idekabler slik at 60GB blir master og 20gigan blir slave.

3. Sette i XP-cd'en og merge 60GB til en partisjon (C:)

4. Innstalere XP på C:

5. Partisjonere C: ned til 10gb og da ender jeg opp med

En partisjon (c:) på 10gb til OS

En partisjon på 50gb

Og en partisjon (hele 20gigan) på 20gb

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-13 17:50, Mozy skrev:

Hvis du har tenkt å innstallere XP på nytt på samme partisjonen som den er nå bare at den skal bli C: så gjør du som følger: Koble fra 20 giggen så lenge. Sett 60 giggen som master på primary. Sett i XP CD'en og innstaller den på nytt. under innstallasjonen må du først slette 10 GB partisjonen og opprette ny før du fortsetter innstallasjonen


 

Det hørtes genialt ut :smile:

Den bruker jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...