Gå til innhold

Kabinettvifter.....hva skal man velge ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg leser mye om Papst og Enermax vifter (80mm). Har ikke erfaring med Papst, men synes Zalman viften er myye bedre enn Enermax. Enermaxen har en irriterende suselyd på full fart, samt ofte små ulyder fra motor/lager. Zalman viften min lager lite suselyd selv på full fart, den er faktisk stillere enn 92mm Zalman.

Papst viftene er dyrere, men hvilken skal jeg velge som tilsvarer Zalman sin ? Og hvordan kan en Papst flytte mere luft og bråke mindre enn en Zalman ? 12dB og 30cfm ?? Neppe....

Noen som har erfaringer med Zalman viftene, levetid og sånn.....?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

> Zalman viften min lager lite suselyd selv

> på full fart, den er faktisk stillere enn

> 92mm Zalman.

 

Ved samme turtall bråker vanligvis store vifter

mer enn små, men flytter også mer luft.

 

> Papst viftene er dyrere, men hvilken skal

> jeg velge som tilsvarer Zalman sin ? Og

> hvordan kan en Papst flytte mere luft og

> bråke mindre enn en Zalman ? 12dB og 30cfm ??

> Neppe....

 

I følge Microplex sin side flytter Papst 12dB-viften 33 kubikkmeter per time. Det blir ca. 19,4 kubikkfot per minutt. Papst 26dB-viften er oppgitt til 58 kubikkmeter per time, som tilsvarer ca. 34,1 kubikkfot per minutt.

Lenke til kommentar

Jeg har begge typer. Papst 12dB er meget stille (stilleste jeg har hørt?) og den roterer på 1600rpm. har en på cpu og en i front av kabinettet.

 

Enermax sine er også ganske stille på lavest turtall, men har en liten bzzz lyd... fordelen er jo at du kan sette opp hastigheten om det skulle trenges.

 

Papst skal jo være kvalitet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de bruker glidelager som suger... dårligere levetid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-24 22:08, skrev Buzz76:


Papst skal jo være kvalitet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de bruker glidelager som suger... dårligere levetid.


Jeg har også stusset litt over dette, ifølge vifteguiden til Hondaen kom jo glidelager-vifter relativt dårlig ut, og jeg har derfor lurt på hvorfor Microplex m.fl. ikke selger Papst med kulelager, for de lager jo begge deler.

 

Papst har ganske bra utvalg, her er f.eks 80mm DC viftene deres:

 

http://www.papst.de/pdf_dat_e/S17gb.pdf

 

Blant de svakeste viftene bråker glidelager mye mer enn kulelager, men det jevner seg ut når viftene blir kraftigere og flytter mer luft.

 

Ifølge deres tabell står det faktisk at varigheten på kule- og glidelager er like bra, så det er kanskje bare hos "drittmerker" at man bør styre unna glidelager. Hvem vet, jeg er ikke noen vifte-ekspert, men jeg syntes likevel det var litt rart at alle selger papst med glidelager. Er de billigere?

Lenke til kommentar

Quote:


Papst skal jo være kvalitet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de bruker glidelager som suger... dårligere levetid.


 

Jeg har lest at skal man ha en stillegående vifte så er ikke levetiden så veldig forskjellig. Kulelager begynner å bråke mer etterhvert som de blir eldre. Glidelager bråker lite inntil oljen er borte, og det er ikke gjort på 1-2-3. Dessuten tåler glidelager støt mye bedre enn kulelager (som lett begynner å lage betydelig mer lyd etter uforsiktig behandling).

 

Har en Papst 12db(A) som er undervoltet. Hører ikke mye lyd fra den :smile: Så om den begynner å bråke mye mer en liten stund før den dør, så er det bare fint...

Lenke til kommentar

angående kabinett vifter, jeg har et Chitech Matrix 360w kabinett. Å her fulgte det med en kabinettvifte i døra som bråker altfor mye spør du meg. jeg hadde tenkt å bytte denne ut med f.eks enermax.

Men når jeg skulle bytte den ut så så jeg noen rare skruer eller hva nå enn det er. Åssen er det jeg får av denne vifta uten å måtte knekke saken? Noen tips?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 23:10, skrev Baldiman:

Lurer faktisk på det samme som deg, da jeg skal ha en ny psu som ikke støyer for mye.


 

Jeg kjøpte meg nylig en 520watt Black Strength Lepont PSU fra microplex, den syns jeg er ganske stillegående...

Men den opererer med termostat styrt viftekontroll, kabinettet mitt er vanvittig godt avkjølt så den behøver ikke larme så veldig :wink:

 

Uansett.. prima vare.. :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Quote:


Den 2002-10-06 03:46, skrev BanAnus:

angående kabinett vifter, jeg har et Chitech Matrix 360w kabinett. Å her fulgte det med en kabinettvifte i døra som bråker altfor mye spør du meg. jeg hadde tenkt å bytte denne ut med f.eks enermax.

Men når jeg skulle bytte den ut så så jeg noen rare skruer eller hva nå enn det er. Åssen er det jeg får av denne vifta uten å måtte knekke saken? Noen tips?


 

 

Jeg har et chieftec kabinett jeg også, og antakeligvis samme løsningen som deg. For det første, når du skal ta den av så dytt på de små tappene i midten av de svarte boltene på innsiden, da popper skruene ut av døra på yttersida. så er det bare å fjerne hele saken. Det at den bråker har nok litt med at den sitter i døra og derfor blir det mer vibrasjoner. gjør som jeg, flytta den til harddisk brønnen jeg, og dermed får diskene godt med kjøling og man hører ikke vifta i det hele tatt!

Lenke til kommentar

jeg har to papst 120 i et maxi tower en i døren og en der du kan sette strømforsyning nummer 2 dette for at lufta skal dekke mest mulig av kabinettet vis du har viftene blir det bare kortsluttning mellom viftene dvs at lufte går bare rett ut uten å ta med seg varme. bare se på ventilasjonen i et rom der skal tilluft og avtrekk være minst 2m fra hverandre aller helst i vært sitt hjørne av rommet

Lenke til kommentar

Quote:


Kjetil Lura skrev (2002-09-25 01:13):

Quote:


Buzz76 skrev (2002-09-24 22:08):


Enermax sine er også ganske stille på lavest turtall, men har en liten bzzz lyd... fordelen er jo at du kan sette opp hastigheten om det skulle trenges.



Har to 80mm enermax kabinett vifter som eg har på ca 1000rpm og eg hører dem ikke. Suse lyden som du nevner er det på max.
:grin:

 

Jo eldre man blir jo lavere Frekvensområde for man.

Og dårligere hørsel så siden Lura er litt eldre en de fleste her (Ikke alle) så kan man ikke ta det han skriver seriøst.. :smile:

Var kanskje litt useriøs nå ,men jeg har hatt 4Zalman vifter,2enermax og 2papst. Alle 80mm.

Zalman viftene er billige og helt ok ,men jeg synes de bråker litt mer en en Papst 19db..

Faktisk en god del..

 

Så jeg ville ha gått for Papst..

Lenke til kommentar

Lav volt er tingen.

 

har 5 x 80mm billige vifter (Titan/coolermaster til ca 30-40,- stk)

 

ro i front

en på cpu (blåser mot cpu blokka istedet for montert på blokka)

en exhaust

en i psu

 

alle kjører på 5 volt og er lydløse. kabinettet holder ca 3 grader mer enn romtemp (målt midt inne i kabinettet)

 

CPU Idle ca 10 grader over romtemp

CPU Load ca 18-20 grader over romtemp.

 

NB! bruker MagicFleece + 10mm alu-belagt skumgummi

 

Det som lager lyd nå er grafikk-kort og harddisker (jobber med saken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...