Gå til innhold

Hvordan tolke Graf på kamera og i Photoshop


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er ganske fersk i gamet. Og har noen spm.

På mitt Canon 350D, kan jeg se ved siden av bildene mine en hvit graf, men hvordan bruker jeg denne. eller hvordan bør den se ut for att bildet er riktig tatt? :blush:

 

Det samme kan man jo se hvis man se på ett RAW bilde i Photoshop. Men her ser man i tillegg røde og grønne grafer vedsiden av den hvite. (på samme grafen). Hvordan bør den se ut, for att bildet er riktig sammensatt av farger og eksponering? Regner nesten med att det har noe med dette å gjøre. :whistle:

 

Hvis noen hadde giddi å forklart dette nøye, så hadde jeg vært veldig taknemmelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra nybegynner til nybegynner:

 

Den grafen du referer til kalles for histogram. På kameraet (i alle fall på min D70) vises den bare i hvitt. Det den forteller deg er hvordan lyset hvor mye av bildet som er mørkt og hvor mye som er lyst. Om du ser på grafen, så vil helt til venstre være helt svart og det til høyre vil være helt hvitt. I mellom finner du overgangen.

 

Dersom du tar et helt svart bilde, så vil det være en graftopp helt til venstre og resten er flatt (helt nederst). Om du tar et mørkt bilde, så vil store deler av grafen ligge mot venstre (og motsatt for et lyst bilde).

 

Det dette man justerer når man bruker levels-funksjonen i photoshop. Da får du opp dette histogrammet, og kan justere på dette. Om grafen din ikke rører ved noen av sidene, vil du ikke ha helt svarte eller helt hvite (utbrente) felter i bildet ditt. Men om du justerer levels slik at grafen rører på begge sidene, så vil du få deg. Prøv deg fram.. synes det er litt vanskelig å forklare i farten.

 

Tilbake til kameraet. Etter å ha tatt et bildet, så kan du bruke histogrammet til å se om det ble bra eksponert, se om enkelte felter er utbrent etc. Prøv deg fram her også.

 

Om du lurer på mer, så spør i vei.. Jeg skal svare så godt jeg kan, og det finns flere der ute som sikkert kan svare bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

Lærte mye her jeg også!

 

Men under siste linken står det att man bør redigere bildene i 48bit farger. Når jeg åpner mine bilder fra Canon 350D, så får jeg kun valg om 8 og 16 bit.

 

Ett annet spørsmål. Lønner det seg å ta forandringene i det første vinduet som åpner seg når man åpner RAW, eller velge åpne, og redigere via Levels? Ser at i disse linkene forklarer de kun bruk av Levels.

Lenke til kommentar

Som sagt så blir ett 3mb Jpeg bilde til 8mb hvis man har redigert noe som helst, og vil beholde kvaliteten. Hvorfor blir fila nesten 3 ganer så stor, når informasjonskapslene ikke kan bli så mange flere? :hmm:

 

Ser når jeg zoomer inn så må man lagre på 12 på skalaen, for å få like mye detaljer som på kildebildet.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...