Gå til innhold

Erfaring Sigma EX 30/1,4 DC HSM?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med Sigmas 30/1,4? Jeg vurderer dette som normalobjektiv til 350D. Fra før har jeg kit-objektivet og 50/1,8. Jeg har en generell oppfatning av at andre produsenters objektiver til Canon ikke har like bra autofokus som Canons egne. Stemmer dette, og hvordan er autofokus på Sigmas 30/1,4?

5465311[/snapback]

 

Her er en tråd som viser en del bilder med Sigma 30mm f1.4 (riktignok Nikon fatning):

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=16669997

 

Han virker da fornøyd.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Er det noen som har hatt Sigma inne til justering for sitt spesifikke kamera? Så at FotoVideo tilbyr det fra sitt verksted i Bergen.

5489077[/snapback]

 

Jepp (via Lømork, ikke fotovideo).

Ble veldig bra. Sigma 70-200 f2.8.

 

Håkon

5499561[/snapback]

Er ikke de en del av FotoVideo-kjeden nå, slik erverdige Ur & Foto er i Bergen? Takk for tilbakemelding, forresten. Det gjør at vi trygt kan kjøpe Sigma, og få den justert hvis nødvendig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/si...30_14/index.htm

 

"Verdict

We all know that zoom lenses are compromises regarding speed and performance but we expect fix-focals to perform better than that.

Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC may perform pretty good in absolute terms but for a fix-focal the lens disappoints a little. The center performance is exceptionally high but the borders are not all that impressive.

The other image parameters such as distortions, vignetting and CAs are Okay but nothing to rave about. So at the end of the day the only differentiator is its ultra-large aperture - it's up to you whether this is good enough compared to classic 28mm or 35mm lenses."

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har også merket en del kromatisk abberasjon men hvis jeg ikke leter etter det så er det knapt merkbart. Hvis man ikke tåler KA så burde man kjøpe et annet objektiv.

 

Objektivet er bra ut i hjørnene på lave blenderverdier men blir ikke perfekt på høye verdier. Så de som vil ta knivskarpe landskapsbilder på f/5.6 eller f/8 burde se seg om etter et annet objektiv. På f/1.4-f/2.8 er det på høyde eller bedre enn de fleste.

 

Autofokusen er ikke spesielt rask så det er ikke noe actionobjektiv. Som et lyssterkt normalobjektiv synes jeg det holder det det lover.

 

Vedlegget viser den type bilder som objektivet er suverent til.

post-13911-1155670622_thumb.jpg

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Kan også anbefale objektivet, OM du får et som spiller på lag (autofokusen).

 

For min del ble det for mange av slike bilder:

 

....

 

Om det skyldes kamer og/eller objektiv vites ikke, men jeg er definitivt ikke den første med slike resultat.

 

Mens andre ganger ble det slik:

...

 

At det må flere forsøk til for å treffe på statiske motiv er ikke holdbart for min del.

Det har nå vært hos sin nye eier en stund.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Det begynner å bli ganske vanlig at kvalitetskontrollen på objektiver er for dårlig, det er ikke bare Sigma som sliter med det.

 

Jeg må legge til at på f/1.4 så må man skjønne fokussystemet på kameraet for å greie å ta bilder som er helt skarpe. Det er ikke bare å skru objektivet på kameraet og forvente at alle bildene blir skarpe. Dybdeskarpheten er så kort at man må fortelle kameraet nøyaktig hvilket område som skal fokuseres på. Hvis man satser på full automatikk så ender man opp med rare resultater.

 

På kitobjektivene er det viktig å legge fokus på rett punkt, på f/1.4 så er det forskjellen mellom et skarpt bilde og bare tåke.

Lenke til kommentar
Er det noen som har hatt Sigma inne til justering for sitt spesifikke kamera? Så at FotoVideo tilbyr det fra sitt verksted i Bergen.

5489077[/snapback]

 

Jeg hadde mitt inne. Kjøpet det hos Fotovideo i Oslo, men de må sende det til Bergen. De er alltisd snille og greie, men det tok litt tid, sikkert fire uker. Litt kjedelig, ettersom jeg ikke hadde noe annet objektiv for hånden enn 18-55 EF-s.

 

Vet ærlig talt ikke om det hjalp noe særlig, det er veldig vanskelig å treffe på f/1.4, spes med et 350D og lite lys.

 

 

Det er ganske soft fokus på åpen blender, og det må nok blendes ned en del hakk før det begynner å bli sylskarpt. Om det er noe problem eller ikke må den enkelte avjøre. Jeg synes det er ganske sjarmerende med ISO-støy og soft focus noen ganger. Spesielt konsertbilder i b&w.

Lenke til kommentar

skulle nesten tro at viss en kjøpte Sigma 30mm f1.4 så var det for å utnytte den høye blenderen dette objektivet gir. Fotografere uten blitz etc. Viss en "må" ha sylskarpe bilder hele tiden og må blende ned til f8 for å få det, så synes jeg ikke det er vits å bruke dette objektivet. Da kan en like greit bruke et kit objektiv til en billigere penge.

Nei, skal en ha dette objektivet så bør en ha et annet også. Dette objektivet leverer utrolig bra bilder på lave blender verdier. Det skal være ganske mørkt før en ikke kan bruke dette objektivet. Ved ISO 800 / 1000 og blender f1.8 / f2.0 så kan en ta bilder lenge etter mørkets frembrudd. Og da slipper en blitz som dreper hele stemningen.

Så kan en heller bruke et annet objektiv til landskapsbilder og liknende.

Lenke til kommentar
Jeg har fått tatt noen få testbilder med 30/1,4, og de var dessverre ikke fri for kromatisk abberasjon. Skuffende :cry:

 

post-65206-1143276965_thumb.jpg

5808187[/snapback]

 

 

Hvilket kamera bruker du og hvor mange MP har den?

6686778[/snapback]

Korrekt som Kristallo sier med unntak av lukkertid som er 1/1600s og ikke 1/600s. Det var overskyet da bildet ble tatt. Kameraet var innstilt på blenderprioritet og dessverre ISO 1600. Jeg glemte å sjekke ISO før jeg tok bildene (ISO verdien vises som kjent ikke i displayet på 350D, dessverre). Eksemplet jeg har lagt ut er et utsnitt (burde nok ha kommentert at det var et utsnitt). Legger ved hele bildet.

post-65206-1155757749_thumb.jpg

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Er det noen som har hatt Sigma inne til justering for sitt spesifikke kamera? Så at FotoVideo tilbyr det fra sitt verksted i Bergen.

5489077[/snapback]

 

Jeg hadde mitt inne. Kjøpet det hos Fotovideo i Oslo, men de må sende det til Bergen. De er alltisd snille og greie, men det tok litt tid, sikkert fire uker. Litt kjedelig, ettersom jeg ikke hadde noe annet objektiv for hånden enn 18-55 EF-s.

 

Vet ærlig talt ikke om det hjalp noe særlig, det er veldig vanskelig å treffe på f/1.4, spes med et 350D og lite lys.

 

 

Det er ganske soft fokus på åpen blender, og det må nok blendes ned en del hakk før det begynner å bli sylskarpt. Om det er noe problem eller ikke må den enkelte avjøre. Jeg synes det er ganske sjarmerende med ISO-støy og soft focus noen ganger. Spesielt konsertbilder i b&w.

6685254[/snapback]

 

Du skal være klar over at 350D ikke har all verdens autofokus under f/2.8. I så fall må du opp til 20D eller 30D.

Lenke til kommentar
Skyldes ikke den kromatiske aberasjonen høy ISO?
Nei, de røde og grønne flekkene du ser midt i bildet er typisk ISO støy. Ute i hjørnene på bildet ser du røde, grønne og lilla kanter rundt objekter med høy kontrast. Det er kromatisk abberasjon.

 

Jeg har hatt objektiver med værre kromatisk abberasjon uten å ha vært plaget med det. På de bildene jeg tar er det nesten aldri et problem, jeg kan bare huske et bilde hvor det ble et problem. Hvis man tar mange bilder under sånne forhold som bildet ovenfor og man er veldig opptatt av at alt skal være perfekt så må man nok finne et annet objektiv.

Lenke til kommentar
Skyldes ikke den kromatiske aberasjonen høy ISO?
Nei, de røde og grønne flekkene du ser midt i bildet er typisk ISO støy. Ute i hjørnene på bildet ser du røde, grønne og lilla kanter rundt objekter med høy kontrast. Det er kromatisk abberasjon.

 

Jeg har hatt objektiver med værre kromatisk abberasjon uten å ha vært plaget med det. På de bildene jeg tar er det nesten aldri et problem, jeg kan bare huske et bilde hvor det ble et problem. Hvis man tar mange bilder under sånne forhold som bildet ovenfor og man er veldig opptatt av at alt skal være perfekt så må man nok finne et annet objektiv.

6689523[/snapback]

 

Tenkte faktisk de røde skjæret/flekkene i midten. De ut i periferien ser jeg faktisk ikke, mulig en må ta et utsnitt og forstørre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...