Gå til innhold

Erfaring Sigma EX 30/1,4 DC HSM?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Sigmas 30/1,4? Jeg vurderer dette som normalobjektiv til 350D. Fra før har jeg kit-objektivet og 50/1,8. Jeg har en generell oppfatning av at andre produsenters objektiver til Canon ikke har like bra autofokus som Canons egne. Stemmer dette, og hvordan er autofokus på Sigmas 30/1,4?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bekrefter bare mine antagelser om Sigma og autofokus.

 

Jeg søkte litt rundt på nettet og fant dette på foto.no:

 

Lagt inn av: Toralf Sandåker

Dato: 5.1 kl. 13:54

D50 er et bra hus, men ikke noe bedre enn Olympus E-500. Sigma 30/1,4 har jeg ikke prøvd, men det har høstet blandet kritikk (svenske Foto skriver at det ikke holder skarpheten man forventer av et normalobjektiv).

 

Lagt inn av: audun sjøseth

Dato: 5.1 kl. 14:08

De (Foto) anbefaler å heller velge Nikon eller Canon 35/2, begge er gode objektiver, (alt etter kameramerke) enn Sigma 30/1.4.

 

Ikke særlig lovende. :no:

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Jeg ville personlig ikke brukt 35mm som normal på Canon.

5466423[/snapback]

 

Ikke jeg heller, og hvis 30/1,4 ikke er så bra som jeg håpet finnes jo Canons 28/2,8, men det er jo ikke så lyssterkt som jeg ønsker. Jeg savner igrunnen et normalobjektiv til 350D av høy kvalitet og høy lysstyrke.

Lenke til kommentar
Jeg ville personlig ikke brukt 35mm som normal på Canon.

5466423[/snapback]

 

Ikke jeg heller, og hvis 30/1,4 ikke er så bra som jeg håpet finnes jo Canons 28/2,8, men det er jo ikke så lyssterkt som jeg ønsker. Jeg savner igrunnen et normalobjektiv til 350D av høy kvalitet og høy lysstyrke.

5466812[/snapback]

Kikker hele tiden etter brukte eksemplarer. Mener det er lyssterkt nok for meg, men det kniper litt. Rimelig (1700 nytt). Har etterhvert kommet fram til at det vil være et greit normalobjektiv for meg gr. kompakt størrelse. Sigma 28/1,8 er litt stor og tung, men veldig skarp. Så var det dette med Canon/Sigma og AF, da. :hmm:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke akkurat dette objektivet, men har 28mm/f:1,8 og 8mm/f:4.

Optisk er begge meget gode, men autofokusen kan man slett ikke stole på.

5465429[/snapback]

Hei. Du har 28mmen jeg vurderer. Hvordan er den rent optisk? Og hvor mye maa du blende ned foer den blir skikkelig skarp? Har lest mye om denne, baade godt og vondt. Hva er din erfaring?

 

Har traadstarter vurdert 24mm eller 28mm til Sigma?

Lenke til kommentar
Har traadstarter vurdert 24mm eller 28mm til Sigma?

5471205[/snapback]

 

De er også aktuelle, men også på disse gjør autofokusen meg usikker. Jeg må se å få lånt meg et Sigma-objektiv for å oppleve Sigmas autofokus i praksis. Det spørs om jeg ikke ender opp med 17-40L til normalobjektivbehovet, så får 50/1,8 duge i lite lys uten blits. Håndballbildene til Kigulu med 50/1,8 er jo akseptable.

Lenke til kommentar
Ikke jeg heller, og hvis 30/1,4 ikke er så bra som jeg håpet finnes jo Canons 28/2,8, men det er jo ikke så lyssterkt som jeg ønsker. Jeg savner igrunnen et normalobjektiv til 350D av høy kvalitet og høy lysstyrke.

5466812[/snapback]

 

Jeg har Sigma sin 30mm f/1.4, og for å si det sånn: min kopi av 30mm er bedre enn kopien jeg har av Canon 50mm f/1.4. Og dersom du fremdeles føler at det blir for dårlig for deg, så kan du alltids velge Canon 35mm/L. Så spørs det jo bare om du har råd til den da...

Lenke til kommentar
Hei. Du har 28mmen jeg vurderer. Hvordan er den rent optisk?

Har ikke testet den på store blendere, men jeg konstaterer bare at den holder mål fotomessig.

 

Kom forresten over en noe interessang test her om dagen. Vær obs på at noen av bildene du trykker på ikke blir store nok før du trykker på noen av alternativene under bildet.

 

Her er den.

Lenke til kommentar
Har du vurdert Canon EF28/1.8? Det er prismessig litt over Sigma 30/1.4, men det ligger et brukt på Foto.no i dag til 2600 kr.

5479337[/snapback]

 

Ja, men uttalelser fra Fred Mirandas sider som denne:

 

This is a good lens for what it does, but for this price I'd expect the performance to be better. My sample was soft at f/1.8 and didn't become better till f/3.5. The 28/2.8 which is smaller and cheaper than this lens beat the 28/1.8 at all apertures. I'd get this lens only if I had to shoot at f/1.8.

 

gjør meg usikker.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Jeg har Sigma sin 30mm f/1.4, og for å si det sånn: min kopi av 30mm er bedre enn kopien jeg har av Canon 50mm f/1.4. Og dersom du fremdeles føler at det blir for dårlig for deg, så kan du alltids velge Canon 35mm/L. Så spørs det jo bare om du har råd til den da...

5479648[/snapback]

 

Stemmer dine erfaringer med disse:

 

http://www.pbase.com/fstopjojo/50v30

 

Hva med autofokus, hvordan fungerer den sammenlignet med 50/1,4 eller andre Canon-objektiv du har prøvd?

 

Hvordan fungerer autofokus i dårlig lys?

 

Hvordan fungerer autofokus av ting i bevegelse under ulike lysforhold?

 

Canon 35L blir for dyr og smal for meg. Jeg er ute etter et normalobjektiv som skal "bo" på kameraet og takler innendørs uten blits og "action".

Lenke til kommentar

Stemmer dine erfaringer med disse:

 

http://www.pbase.com/fstopjojo/50v30

 

Hva med autofokus, hvordan fungerer den sammenlignet med 50/1,4 eller andre Canon-objektiv du har prøvd?

 

Hvordan fungerer autofokus i dårlig lys?

 

Hvordan fungerer autofokus av ting i bevegelse under ulike lysforhold?

 

Canon 35L blir for dyr og smal for meg. Jeg er ute etter et normalobjektiv som skal "bo" på kameraet og takler innendørs uten blits og "action".

5488929[/snapback]

 

Ja, jeg vil si meg ganske enig i de erfaringene du viser til. Autofokus fungerer like bra/dårlig på begge objektivene. Jeg vil vel si at begge har en tendens til å "jobbe" litt dersom det er svært mørke omgivelser, med det mener jeg at du gjerne må prøve en gang eller to før det sitter.

 

Bilder av ting og mennesker i bevegelse kommer jo *veldig* an på lysforholdene. Dersom det er dårlig lys så vil det jo bli dårlig nesten uansett, med tanke på at lukkeren må stilles på et relativt lavt nivå. Denne typen av bilder tar jeg utelukkende i tilfredsstillende lyssituasjoner.

 

Dersom du snakker om forhold som bildene til Kigulu så skal det ikke være noe problem – dette er jo ikke spesielt mørke omgivelser (nå snakker jeg om håndballbildene). Da kommer det nesten like mye an på om du har et kamera som fungerer godt på høye ISO-verdier.

 

Hvilken av objektivene som evt. passer best for deg er det jo litt vanskelig å si, det kommer an på hva du mener med ”innendørs”. Dersom det er idrettshaller, så er jo både 30 og 50mm litt kort i de fleste tilfeller, mens dersom det er innendørs som i ”juleselskap” så vil jeg tro at 30mm er å foretrekke. Da blir 50mm egentlig bare en mellomting – for lang til gruppebilder og for kort for intime portrett.

Lenke til kommentar
Bilder av ting og mennesker i bevegelse kommer jo *veldig* an på lysforholdene. Dersom det er dårlig lys så vil det jo bli dårlig nesten uansett, med tanke på at lukkeren må stilles på et relativt lavt nivå. Denne typen av bilder tar jeg utelukkende i tilfredsstillende lyssituasjoner.

 

Takk for kjapt svar.

 

Sett at lyset er akurat tilfredstillende. Hvordan fungerer autokus i forhold til bevegelse ved ulike blendere?

 

Hvilken av objektivene som evt. passer best for deg er det jo litt vanskelig å si, det kommer an på hva du mener med ”innendørs”. Dersom det er idrettshaller, så er jo både 30 og 50mm litt kort i de fleste tilfeller, mens dersom det er innendørs som i ”juleselskap” så vil jeg tro at 30mm er å foretrekke. Da blir 50mm egentlig bare en mellomting – for lang til gruppebilder og for kort for intime portrett.

 

Med innendørs mener jeg normale rom. Til større rom som idrettshaller ol har jeg tenkt Canon 85/1,8 etter hvert, i mellomtiden får 50/1,8 gjøre nytten. Men først vil jeg ha et lyssterkt normalobjektiv. Og valget ser ut til å stå mellom Canon 28/1,8, Sigma 28/1,8 og Sigma 30/1,4. Alternativt Canon 28/2,8 og Sigma 24/1,8. Jeg tar gjerne mot anbefalinger basert på det jeg har skrevet om mine behov.

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar.

 

Sett at lyset er akurat tilfredstillende. Hvordan fungerer autokus i forhold til bevegelse ved ulike blendere?

 

For å si det sånn, i den grad jeg tar denne type bilder så er det ikke et problem. Men nå driver jeg ikke sportsfotografering heller. Men dersom du ser for deg å ta idrettsbilder med en blender på f/1.4 så vil DOF være svært liten. Det beste jeg kan si er at jeg prøvde både Canon 28mm f/1.8 og Sigma 30mm f/1.4 - har aldri angret på at jeg valgte slik jeg gjorde. Egentlig så er det du nevner her en av de viktigste årsakene til at jeg kvitter meg med digitalutstyret mitt: Jeg foretrekker manuell fokus, men ikke fa*n om jeg klarer å gjøre dette med den lille søkeren på Canon 300D... De som har prøvd en Leica M3 vet hva jeg mener...

 

Med innendørs mener jeg normale rom. Til større rom som idrettshaller ol har jeg tenkt Canon 85/1,8 etter hvert, i mellomtiden får 50/1,8 gjøre nytten. Men først vil jeg ha et lyssterkt normalobjektiv. Og valget ser ut til å stå mellom Canon 28/1,8, Sigma 28/1,8 og Sigma 30/1,4. Alternativt Canon 28/2,8 og Sigma 24/1,8. Jeg tar gjerne mot anbefalinger basert på det jeg har skrevet om mine behov.

5490175[/snapback]

 

Et alternativ er Canon sitt 35mm f/2. Som med 50mm f/1.8 --> mye for pengene. Forutsetter selvsagt at du kan leve uten det ekstra stoppet på blenderen. Og forresten: 85mm f/1.8 er fantastisk!

Lenke til kommentar
Et alternativ er Canon sitt 35mm f/2. Som med 50mm f/1.8 --> mye for pengene. Forutsetter selvsagt at du kan leve uten det ekstra stoppet på blenderen. Og forresten: 85mm f/1.8 er fantastisk!

5494138[/snapback]

 

I produktguiden er det linket til en sammenligningstest av 30/1,4 og 35/2:

 

http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&...1&c=1&tb=1&pb=1

 

Her er 30/1,4 rangert foran 35/2 på skarphet og autofokus anses likeverdig. Da jeg foretrekker 30mm fremfor 35mm, og har fått tilbud på 30/1,4 til 3599 er det vel bare å slå til. Neste objektiv blir sikkert 85/1,8 og planene om å kjøpe 17-40L blir nok skrinlagt, da jeg er litt for glad i å fotogafere uten blits i lite lys.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg sjekket prisen var Elite Foto noen hundrelapper billigere enn FotoVideo. Det jeg lurer litt på, er om de tilbyr kundene sine å justere objektivet til den aktuelle kameramodellen på et lokalt verksted, slik FotoVideo gjør i Bergen? Det burde ta hånd om evt kompabilitetsproblemer. Det skulle jo ikke være noe problem å justere objektivet til ikke å bakfokusere.

Lenke til kommentar
Sist gang jeg sjekket prisen var Elite Foto noen hundrelapper billigere enn FotoVideo.

5496946[/snapback]

 

Prisen jeg referer til er over disk fra lokal Elite Foto-butikk. Jeg spurte hvorfor de ikke hadde Sigma-objektivene i nett-butikken og fikk til svar at de hadde tekniske problemer med nettsiden. Hva var prisen hos Elite Foto sist du sjekket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...