Gå til innhold

Samsung PC2700 512MB minne


ironfist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-18 11:12, skrev Skallbaink:

.....

Kan ikke skjønne hvordan bygger'n fikk denn brikken stabilt på 420 MHZ med 2,9 v.

.....



 

Vi har 3 minnebrikker av samme typen som vi testet. Alle sammen fungerer knirkefritt på hastigheter over 200MHz (DDR400). Dette klarer alle sammen uten ekstra kjøling. Alle sammen er kjøpt på PCmax. Dere finner testen på denne linken

 

Det er viktig å skille mellom de forskjellige minnebrikkene.

- Dersom du har en 256MB minnebrikke, så må det være minnemoduler bare på den ene siden dersom det skal være av den typen som er god til overklokking.

- 512MB utgaven har dobblet så mange av disse modulene, og har da selvfølgelig minnemoduler på begge sidene.

 

Overklokkingspotensialet på de forskjellige minnebrikkene kan selvfølgelig variere, men overstående brikker utmerker seg som regel med svært gode resultater.

 

Det kan også være av stor betydning hvilket hovedkort du kjører brikkene på. Vi benyttet oss av et P4S533 hovedkort som har støtte for DDR400 minnebrikker (Basert på SIS645DX brikkesettet). Det hovedkortet fungerer faktisk knirkefritt med høy minnefrekvens. Corsair brikken vi testet kjørte vi stabilt på DDR480 hastighet! Det er derfor ganske rart at de nye SIS648 brikkesettene ser ut til å ha problemer med DDR400 hastighet.

 

En liten ting til: Dersom du har tenkt å benytte deg av angrefristen ved retur til databutikken, kunne det vært greit med en tilbakemelding når du har pengene på konto. For å si det slik, jeg ville ikke holdt pusten :smile:

 

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-18 12:08 ]

Lenke til kommentar

ja jeg kjører dette systemet på p4b533-v, og denne støtter vel uoffiselt 166 men ikke 200, dvs 350 er jo 175mhz på minnet. Det kan vel hende at det er hovedkortet som ikke vil. og jeg blir vel ikke å benytte meg av angrefrist formularet ...får bare kjøre den på 350 mhz.som tross alt ikke er så ille, men jeg hadde håpet å kunne kjøre minnet hardt. Takk for svar uansett

Lenke til kommentar

Etter en liten rundtur på diverse hardware-sider og forum kan jeg konstatere at det er to typer Samsung PC2700 minner, den gode( x..xC-TCB3) og den dårlige( x..xD-TCB3). Alle hardware-sider som publiserte deres gode overklokkingsresultater med Samsung minne har stort sett testet den førstenevnte minnetypen. Det er nemlig slik at Samsung først begynte med produksjon av C-type(4. generasjon) minne og alle entusiastiske overklokkere mente det var den nye kongeminne å kjøpe seg. Imidlertidig har Samsungs minnemodulene gått OEM og nå selger det stort sett kun D-type(5. generasjon) minnebrikker fra webshoppene. D-type er mindre overklokkingsvennlig enn sin forgjenger. Jeg sitter her og grubler over hvorfor samsung har tatt dette skrittet siden deres C-type minnemoduler var så populært. Minnebrikken jeg kjøpte hadde dette serialnr: K4H560838D-TCB3, så det er derfor den ikke greide TURBO på 166MHz. En annen ting som irriterer meg er den svært dårlig kvalitetskontroll av minnebrikker pr idag, for den er like fluktuerende som en harmonisk sinus-funksjon.

 

Så for dere som sikler etter samsung, vær sikker på hvilken type minnebrikke webshoppen selger, da slipper man å angre på den skuffende ytelsen. Eventulet om prisen tilsvarer ytelsen da. Personlig vil jeg aldri kjøpe noe som heter Samsung mer p.g.a deres tåpelig minne-policy.

Lenke til kommentar

Som igjenn er samme nummer som er på alle samsung minnemodulene våre. Som sagt, vi har 3 slike minnebrikker på 512MB.

 

samsung_modul.jpg

 

Alle disse kjører stabilt på mer enn 200MHz (DDR400). Jeg tror derfor ikke at løsningen er så "enkel" som å sjekke nummeret på modulen. Spørs om ikke PCB'en på brikken også er av betydning for ytelsen.

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-18 19:36 ]

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke ofte jeg har kjørt minnebrikken på 166MHz. På KR7A hovedkortet kjører jeg FSB på 166MHz, med innstillingene 2-2-2-1T, Prosessoren står på "FAST Command" eller noe i den dur. Jeg klarer faktisk ikke å kjøre mer aggressivt på dette hovedkortet (Det finnes ikke instillinger for det, alt er på maks).

 

På P4 maskinene har jeg faktisk ikke testet hvor aggressivt det er mulig å kjøre på 166MHz. Rett og slett fordi det er mye større gevinst i å kjøre høyere minnehastighet dersom dette er mulig på disse maskinene enn å kjøre på de mest aggressive instillingene. De gangene vi kjører på 166MHz hastighet, kjører vi med defaultinnstillingen på minnet "By SPD" slik at vi kan sammenligne resultatene med andre tester vi utfører.

Lenke til kommentar

Skal nå kjøpe meg en ny maskin selv, og skal i utgangspunktet ikke overklokke. Lurer på om dere har noe ekstra kjøling på minnebrikkene som dere overklokker. Vil nemlig ikke ha mer enn nødvendig med vifter i maskina, ettersom at jeg vil ha en så stille maskin som mulig.

 

Skal kjøpe samsung (512mb) fra PCmax. Kan jeg guffe denne litt opp i hastighet, uten noe ekstra av kjøling som sagt? Vil dette ha noe innvirkning på levetiden, og hva kan kalles en "trygg" overklokking uten kjøling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...