Gå til innhold

Hvor mye watt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velg den største og mest strømsterke forsterkeren du har råd til. Watt betyr ikke noe! Det eneste du skal tenke på når det gjelder Watt, er at du får ALDRI for mye!! Bruk bare ørene om du spiller høyt, at elementene ikke bunner, og skru ned om lyden låter forvrengt.

 

Husk at det Watt-tallet som står på et høyttalerelement bare sier noe om belastbarheten til elementet, og ikke noe om hvor høyt det spiller eller hvor bra det låter. Om du har en aldri så kraftig forsterker, yter jo denne bare dette Watt-tallet på fullt. På normalt lyttevolum (for de fleste) er det faktisk overraskende få Watt i bruk. Det du derimot vinner med en stoor forsterker, er en forsterker som har bedre kontroll over høyttaleren, og ikke mister pusten så lett.

 

PS: Noen som blir med å starte en folkeaksjon mot Watt? Mer misvisende, oppskrytt, oppljugd, unyttig tall når det gjelder lydutstyr vet jeg nesten ikke om!!

Nei til Watt!! Nei til Watt!! Nei til Watt! :cool:

Endret av Knottpøbeln
Lenke til kommentar

NEI TIL WATT

 

Støttes!!

 

På forsterkere kan de legge ved en måling av effekt med spenning og strømstyrke, målt over hele frekvensspekteret, med 0,1% forvrenging og over en last tilsvarende en høyttaler.

 

På høyttalere kan de godt oppgi effekt, men de bør ha med thiele-small parametere og resten av egenskapene. Gjerne membran/opphengsmateriale og anbefalte kassetyper for forskjellig bruk med målinger av frekvenskurver.

Lenke til kommentar
hvilken produsent er det? det er forskjell på watt på elementene så da er det ganske bra å vite hvilket element det er også

5459356[/snapback]

 

Det er en Kicker Comp 12" 8ohm

Alt jeg vet.

 

Men nå har jeg klartgjort alt, mangler bare en forsterker.

Subb'ene er i en ganske stor kasse, innebygd sub.. Altså subbene er inni kassen.

Men så er jo kassen i vacum nå, så lurer jeg på hvor stort hull burde jeg bore.

 

Vis dere venter litt kan jeg lage en slags tegning om hvordan kassen ser ut :)

Lenke til kommentar
hvilken produsent er det? det er forskjell på watt på elementene så da er det ganske bra å vite hvilket element det er også

5459356[/snapback]

 

Det er en Kicker Comp 12" 8ohm

Alt jeg vet.

 

Men nå har jeg klartgjort alt, mangler bare en forsterker.

Subb'ene er i en ganske stor kasse, innebygd sub.. Altså subbene er inni kassen.

Men så er jo kassen i vacum nå, så lurer jeg på hvor stort hull burde jeg bore.

 

Vis dere venter litt kan jeg lage en slags tegning om hvordan kassen ser ut :)

5463219[/snapback]

 

Henger meg kanskje LITT opp i bagateller her nå, men....? Kassen er i VACUM?? Hva i h....... er det du har gjort som vi andre ikke får til?

Lenke til kommentar
Henger meg kanskje LITT opp i bagateller her nå, men....? Kassen er i VACUM?? Hva i h....... er det du har gjort som vi andre ikke får til?

5463240[/snapback]

 

Jaja.. Den er ikke akkurat i vacum da, men den er er vanntett skal jeg love deg =)

Endret av KrougeR87
Lenke til kommentar

Det du har skissert kalles båndpasskasse, og er regnet for å være en av de vanskeligste kassene å få til å spille bra (eller korrekt). Finn ut hvem som importerer Kicker og spør dem. Oppgi volumet i hvert av kammerene, og spør om det er mulig å bygge en båndpasskasse som låter bra med slik det er pr. idag. Sannsynligvis vil de svare nei, men samtidig gi deg forslag til en optimal kasse. Ihvertfall dersom de vet å behandle kundene sine korrekt :)

 

Å borre noen hull i kassen du har skissert over ville jeg droppet uten å nøle, med mindre importøren (eller noen andre som har peiling) gir deg klarsignal og diameter+lengde på røret...

Lenke til kommentar
Håper du har hull i kassa, i kammeret i midten el. noe?

 

Dette skal brukes innendørs ikkesant?

5468579[/snapback]

 

Denne kassen har ingen hull, den er helt tett...

Kassen skal være i bilen.

 

 

 

Det du har skissert kalles båndpasskasse, og er regnet for å være en av de vanskeligste kassene å få til å spille bra (eller korrekt). Finn ut hvem som importerer Kicker og spør dem. Oppgi volumet i hvert av kammerene, og spør om det er mulig å bygge en båndpasskasse som låter bra med slik det er pr. idag. Sannsynligvis vil de svare nei, men samtidig gi deg forslag til en optimal kasse. Ihvertfall dersom de vet å behandle kundene sine korrekt smile.gif

 

Å borre noen hull i kassen du har skissert over ville jeg droppet uten å nøle, med mindre importøren (eller noen andre som har peiling) gir deg klarsignal og diameter+lengde på røret...

 

Jeg fikk forslag å bore hull, øverst ytterst i kassen, 1 på hver side. Eller jeg kan bore 2 hull i midten av kassen.

Han anbefalte ca 2,5"-3" på hullene, rør har jeg ikke, så det får vente.

 

Hvorfor ikke bore hull i kassen?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg mente ikke at du skulle beholde kassen slik den er nå. Om du forstod det slik har jeg nok bare ordlagt meg dårlig :)

 

Det jeg mente var at båndpasskasser er uhyre kritiske på å bli korrekt avstemt, og sjansene for å kun få en "one-note-bass" er overhengende. Bose benytter seg av en båndpassvariant, og mange (inkl. meg selv) vil påstå at bassmodulene deres har denne "one-note"-klangen.

 

Jeg personlig tror du vil få langt (LANGT) mer igjen for pengene du har brukt ved å bygge nye kasser, enten bassrefleks eller lukket. Men prøv ihvertfall først med løsningen du ble forklart. Synes du det spiller bra, skal jeg holde helt kjeft :)

Lenke til kommentar
Håper du har hull i kassa, i kammeret i midten el. noe?

 

Dette skal brukes innendørs ikkesant?

5468579[/snapback]

 

Denne kassen har ingen hull, den er helt tett...

Kassen skal være i bilen.

 

 

Er kassen HELT tett? Hvordan i helv... vil du få lyd ut av den da. Du MÅ jo ha bassrefleksrør i kassa.

Da i midtkammeret.

Lenke til kommentar
Håper du har hull i kassa, i kammeret i midten el. noe?

 

Dette skal brukes innendørs ikkesant?

5468579[/snapback]

 

Denne kassen har ingen hull, den er helt tett...

Kassen skal være i bilen.

 

 

Er kassen HELT tett? Hvordan i helv... vil du få lyd ut av den da. Du MÅ jo ha bassrefleksrør i kassa.

Da i midtkammeret.

5471524[/snapback]

 

Hehe... Det er sånn hemmelig sub! Skal hverken sees eller høres! :!:

 

Spøk til side... Det er vel litt vanskelig å si hvor store hull du trenger, hvor lange rør og i hvilket kammer, om man ikke vet hvor store kammerene er? Du sier jo bare at de står i en "ganske stor kasse". Da vil jeg si at du trenger "passe store hull"

Lenke til kommentar
Har en JBL båndpasskasse, og den spiller helt fint, uten særlig egensvingning.

Fordelen med en båndpasskasse er at den ikke er særlig påvirket av omgivelsene, og passer godt i for eksempel en stasjonsvogn.

5471880[/snapback]

 

Den tar nesten hele baksetet i bilen min, så lang er den...

 

Men beslutningen er tatt, jeg har boret ca 6" hull i midten.

Vis den ikke blir bra, lager 2 nye kasser =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...