Gå til innhold

Minnekort til D50 - hastighet og pris ?


Anbefalte innlegg

tittelen sier vel det meste, men hva bør man satse på til et sånt kamera ? Har tidligere bare hatt compakt kamera, og visste ikke engang at det fantes ulike overføringshastigheter på disse brikkene.

Ettersom D50`en har en "buffer" for mellomlagring av bildene, spiller kanskje ikke skrivehastigheten stor rolle, og lesehastigheten spiller iallefall ingen rolle.

 

Og hvor stort brikkesett bør jeg satse på ? 1024 mb eller holder det med 512mb brikke til å begynne med ( har et budsjett å holde.. )

 

Regner med at f.eks Kingston eller Sandisk er bra valg, og at f.eks Komplett er en bra leverandør på dette også..

 

Initium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sandisk og Lexar regnes som kvalitetsmerker for minnekort. Noen har sikkert gode erfaringer med andre også. Hastigheten du bør ha avhenger av bruken. Den har også betydning for overføring til datamaskin. Selv synes jeg 1GB er passe størrelse for en D50.

 

Komplett er sikkert en bra leverandør, men de er ikke konkurransedyktige på D50. Det har vært nevnt tilbud på Elkjøp, og seriøse fotobutikker selger dem til rett under 6000 kroner, også med bag/enkelt stativ. Se også produktguiden her på Akam.

Lenke til kommentar
Har hørt mange si at det kan være lurt å gå for flere små kort, istedet for ett stort... feks. 2 512mb da, istedet for ett 1gb.. I tilfelle uhellet skulle være ute.

Samtidig er det kjedelig å bli avbrutt midt i en heftig shoot fordi du må skifte minnebrikke. Det er ikke dumt å ha et kort i bakhånd, men et av kortene bør helst være på en GB i størrelse eller mer.

 

Nå er jeg ikke ekspert på området, men hvis kortet ryker kan du vel som regel få ut de fleste bildene i ettertid? Det er vel ikke sånn at hele kortet plutselig ryker samtidig?

Lenke til kommentar

Etter de siste prisreduksjonene får du mest for pengene når du kjøper 2GB kort. Jeg ville kjøpt et 2GB Ultra II som du får til under 1000kr flere steder nå. Med D50 vil du likevel ikke merke noen forskjell om du kjøper et Extreme III, og å måtte bytte kort "ute i felten" er en av de største risikoøvelsene med minnekort, derfor ikke lurt å satse på mange små kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...