Gå til innhold

Kjøpe Canon EF 50mm f/1.8 II eller Sigma 18-50mm F


Anbefalte innlegg

Jeg har liten/ingen erfaring med dyerere linser enn kit-linsa til D350.

 

Jeg er i tvil om jeg skal kjøpe begge disse linsene evt. kun Sigma'n. Vil Sigma 18-50mm F2.8være såpass lysterk at jeg ikke vil komme til å bruke Canon's 50mm f1,8? Jeg er ikke så opptatt av hvor skarpe de er.

 

Hvor stor forskjell er det på 1,8 og 2,8 i praksis? Vil 2,8 være nok til å ta bilder innendørs (i lampelys) uten blitz? Tror jeg kommer til å kjøpe Sigma uansett, men er som sagt i tvil om jeg vil tillegg føle behov for Canon's 50mm f1,8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blender f2.8 er etter min mening for liten lys styrke til å kunne brukes innendørs uten blitz. Du bør ned på f 1.8 /2.0.

Canons 50mm f1.8 er er ok objektiv med fast brennvidde, men ikke veldig skarpt på f1.8.(900,-)

 

Jeg kjøpte meg det som mitt første objektiv etter kit-objektivet.

 

Etter det har jeg kjøpt meg en Sigma 30 mm f.1.4, Sinnsykt! bra hvis du får et feilfritt eksemplar...(4000,-)

 

Så kjøpte jeg et Canon 85 mm f1.8.(3300,-)

Dette er snnsykt bra for pengene. Meget skarpt selv på f.1.8!

Dette objektivet har fått meget høy poengsum av brukerne på www.fredmiranda.com

 

Etter at jeg kjøpte sigmas 30mm, har den nesten ikke vært av kameraet...

Definitivt min favoritt.

NB. bildevinkelen tilsvarer 50mm på et fullformat kamera.

 

Jeg kommer til å selge 50mm min.

Har ikke bruk for den lenger...

 

Lykke til!

 

Frank

Lenke til kommentar
Blender f2.8 er etter min mening for liten lys styrke til å kunne brukes innendørs uten blitz. Du bør ned på f 1.8 /2.0.

Canons 50mm f1.8 er er ok objektiv med fast brennvidde, men ikke veldig skarpt på f1.8.(900,-)

 

Jeg kjøpte meg det som mitt første objektiv etter kit-objektivet.

 

Etter det har jeg kjøpt meg en Sigma 30 mm f.1.4, Sinnsykt! bra hvis du får et feilfritt eksemplar...(4000,-)

 

Så kjøpte jeg et Canon 85 mm f1.8.(3300,-)

Dette er snnsykt bra for pengene. Meget skarpt selv på f.1.8!

Dette objektivet har fått meget høy poengsum av brukerne på www.fredmiranda.com

 

Etter at jeg kjøpte sigmas 30mm, har den nesten ikke vært av kameraet...

Definitivt min favoritt.

NB. bildevinkelen tilsvarer 50mm på et fullformat kamera.

 

Jeg kommer til å selge 50mm min.

Har ikke bruk for den lenger...

 

Lykke til!

 

Frank

5453757[/snapback]

 

Si fra når du selger, så kjøper jeg det :-)

send mail til [email protected]

 

mvh

 

roar

Lenke til kommentar

hvis du primært vil tage portrætter, så vælg 50 mm 1,8 - hvis du primært tager alround billeder incl. vidvinkel så tag sigmaen. 8har selv haft tamron 28-75 f2,8 som er super godt, men mangler vidvinkel)

 

disse er taget med 50 mm, og jeg tror ikke sigman kunn gøre det ligeså godt i det lys. Men de viser hvor langt væk du skal være med 50 m

Lenke til kommentar
hvis du primært vil tage portrætter, så vælg 50 mm 1,8 - hvis du primært tager alround billeder incl. vidvinkel så tag sigmaen. 8har selv haft tamron 28-75 f2,8 som er super godt, men mangler vidvinkel)

 

 

Takk for et godt svar. Tror jeg begynner med 50 mm, og ser hvordan mitt behov utvikler seg.

 

Edit:

 

Hva med Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro for Canon, som kommer snart, sammenliknet med Sigma 18-50mm F2.8 EX DC. 17-70 koster ca 3000 og 18-50 4200 kr. Hvilken av disse anbefales?

Endret av skjesp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...