Gå til innhold

Stille kjøling til Geforce 4?


LemonDog

Anbefalte innlegg

Jeg synes skjermkortet mitt bråker unødvendig mye, og er derfor ute etter måter å fikse dette på.

Jeg har sett på microplex.no og 3dfxcool.no, men det virker som at den Thermaltake-kjøleren er den eneste som finnes på markedet foreløpig. Denne har et oppgitt støynivå på 29 dB, og det er for mye.

 

Jeg har derfor sett på en annen løsning:

Nemlig å sette på en Zalman passiv chipset-kjøler, og i tillegg ha en Zalman Chipsetkjøler, brakett med 92mm vifte til å blåse på den passive kjøleren.

Denne vifta har et støynivå på 20 dB ved lavest rpm.

(Begge delene finnes hos Microplex).

Dette blir en billig og støysvak løsning.

 

Spørsmålet blir om denne løsningen er bra nok. Jeg har jo ikke noe lyst til å svi G4-kortet mitt :smile:

Dersom dette betyr at jeg ikke kan overklokke skjermkortet, så driter jeg forsåvidt i det. Jeg vil heller ha en stille pc enn 1000 poeng mer i 3dmark...

 

Er det noen andre som har utført noe lignende, eller som har noen råd og tips å komme med?

Vannkjøling er for dyrt, så det er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på original kjøleren på gf4 kortene så er ikke det rare sakene, og den lille viften gjør stort sett ikke annet enn å bråke. Jeg har en sånn zalman-kjøler på en gf2mx kort, uten vifte til å blåse på. Virker helt topp. I forhold til den lille blikkbiten med 20mm vifte som var festet der opprinnelig (nesten uten kjølepasta), kjøler den mye bedre. Hvis du skal bruke den på et gf4 kort, må du ha gjennomtrekk i kabinettet, eller en vifte til å blåse på. Men hvorfor ikke koble vekk originalviften og sette en 80mm på lav hastighet til å blåse på ? Det skulle sikkert holde til normal bruk. En 80mm på 1500rpm gir mye mer luft enn de små hylerene på 6000rpm. Zalman kjøleren veier 150 gram, men jeg liker ikke den limingen. Hadde det vært skruehull hadde det vært bedre.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på den store flate kobberkjøleren fra Zalman. Den er jo diger :smile:

Tenkte mer på den svarte lille chipsettkjøleren med to festehull på sidene. Denne kan sikkert settes fast med klips eller strips.

Når man da har en 92mm vifte til å blåse ned langs kortet, altså på siden av kjøleren, burde vel det være nok.

Å sette en 80mm vifte til å blåse direkte på kortet hadde sikkert vært det beste, men hvordan skal man få festet denne?

 

Edit: skriveleif

 

_________________

P4 NW 2,0@2,6 Ghz

ASUS P4B533-V

512 MB Apacer DDR333

ASUS Geforce 4 Ti4400 128MB DDR (295/610)

WD 120 GB 8MB cache

Plextor 40/12/40

12300 poeng i 3DMark2001SE

 

[ Denne Melding var redigert av: LemonDog på 2002-09-13 09:08 ]

Lenke til kommentar

Er 29Db for mye??? Jeg har den Tt GF4 kjøleren og den bråker ikke mye. Men hver sin smak som kjent.

 

Nok om det. Den Zalman kjøleren er såvidt jeg vet stor nok til å dekke kjernen ihvertfall. Spørsmålet er hvorvidt den klarer å suge til seg nok varme fra kjernen til at den ikke overoppheter. Jeg hadde ihvertfall ikke satset på overklokking. Men strengt tatt så er det jo bare en måte å finne det ut på, prøve og feile. Hvis du kan overleve med et par pci-spor mindre og får den vifta til å blåse masse kaldluft over kjøleren så bør det vel gå.

 

Jeg har kjørt et GF4 kort i flere uker med en kjøleribbe som ikke satt ordentlig fast så det funker da uten ordentlig kjøling. Men hvor lenge er jo et annet spørsmål. Jeg fant da ihvertfall ut hvorfor jeg fikk så mange BSOD'er når jeg spilte spill. :razz:

Lenke til kommentar

Vel, 29 dB er kanskje ikke for mye i lydnivå, men små vifter lager mye styggere (høyfrekvent) lyd en store vifter på samme lydnivå.

Dessuten hadde jeg tidligere en Taisol CGK769 med en 60mm vifte som var oppgitt til 29-32 dB, og denne bråkte alt for mye. (60-80mm adapter og 80mm Pabst 19dB vifte fikset det problemet).

Jeg vil gjerne ha en så stillegående maskin som mulig siden den står i stua, og stort sett alltid er påslått... :smile:

Lenke til kommentar

Den er meget stillegående den Tt-kjøleren. Det er ingen høyfrekvent gnåling eller.no sånt. Den er ihvertfall ikkenoe sammenlignet med orginal kjøleren til Msi korta. hehe.

Den Zalman kjøleren er ganske høy (har en liggende hjemme på hylla) så jeg tror nok den skal takle biffen med en stor vifte som tilfører masse kaldluft. Bare vær beredt på å ofre pci spor 1 og sannsynligvis 2.

Lenke til kommentar

Jaja. Kanskje jeg skal prøve den kjøleren da. Den er jo ikke så dyr, og da er jeg jo også sikret at jeg ikke svir kortet.

Jeg kan jo egentlig kjøpe begge deler og prøve meg frem.

 

Det spørs jo bare om TT-kjøleren er stillegående i forhold til MSI-jetflyet, men ikke i forhold til ASUS-vifta :smile:

Lenke til kommentar

Kjører mitt GF4TI440 (Creative, den bråkete versjonen) med en noe spesiell løsning: Jeg har brukt en L-profil til å flytte kjøleribba ut på sida av skjermkortet (L-profil påmontert GPU, som stikker ut over kanten på kortet - der det er montert en kraftigere kjøleribbe). På den måten tar vifta i sidedøra på Chieftec kabinettet seg av den aktive delen, men jeg tror faktisk at den store ribba jeg har brukt er tilstrekkelig passivt - den blir bare såvidt lunken etter lang tids kjøring med UT.

Lenke til kommentar

Jeg har et Asus GF4 ti kort, og synes det bråker lite. Du skal støydempe resten av maskinen ganske mye for å plages av denne. Å feste en 80mm til å blåse på skjermkortet skulle ikke være så vanskelig. Lag noe alà en Zalman viftebrakett, bortsett fra at viften skal være parallell med skjermkort istedenfor 90 grader på. Det vil hvertfall kjøle mere enn originalviften.

 

Etter min mening kjøler den zalman-kjøleren bedre enn alle originalkjølere. Ulempen er at den tar opp pci-sloter.

Lenke til kommentar

En annen fordel med Tt-kjøleren er at den passer overens med hullene i GF4 kortet slik at du slipper å bruke lim el.l. for å feste den. Zalman-kjøleren passer såvidt meg bekjent ikke i hullene på skjermkorta slik at du må finne en annen måte å feste den. Det følger med både Zalman termisklim og pasta. Men veit ikke om jeg hadde brukt det på GF4 kortet mitt gitt (limet).

Lenke til kommentar

Er den noen som veit støynivået på MSI G4ti4400 i desibel? Har vurdert å kjøpe den Tt vifta på microplex.... men hadde vært kjekt å vite hvor mye det hjalp.

 

Den originale MSI vifta bråker sinnsykt i allefall.

 

Har byttet ut alle andre vifter til noe som bråker mindre. Nå er det bare G4 som er igjen.

Lenke til kommentar

argon264: GPU'en kan bli bra varm selv om kjøleribba ikke blir det. Men hvis du ikke opplever noen ustabilitet med kortet, så er det sikkert god nok kjøling.

 

xpert: Jeg har en relativt godt støydempet maskin, og det er utvilsomt vifta på skjermkortet som bråker mest. Kanskje jeg skulle kjøpt en Zalman viftebrakett med 92mm vifte og så bare vridd denne i posisjon til å blåse på kjøleren som er montert på kortet, og så dra ut kontakten på originalvifta?

 

Ash: Du har rett. Det er nok ikke noe særlig gunstig å begynne å lime stæsj på GPU'en...

Lenke til kommentar

Har et G4 Ti 4400 fra MSI. Orginal kjøleren bråker endel på dette kortet, men å skifte til Thermaltake kjøleren hjalp ikke så veldig mye på støyen. Løsningen på dette er å bruke en spenningsregulator, 39 kroner fra Microplex. Har justert denne til laveste og kortet er nesten helt lydløst. kortet kjører også helt stabilt uten noe overklokking vel å merke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...