Gå til innhold

Ny skjerm. En LCD eller CRT?


bokhylle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en god LCD skjerm er definitivt den beste investeringen du kan gjøre innen PC er min mening. Jeg har brukt LCD i 1.5 år nå og jeg klarer knapt å bruke CRT uten å få hodepine nå. Jeg spiller uten problemer både World of Warcraft, Day of Defeat og far cry på skjermen min uten noen problemer.

 

Jeg kjøpte i utgangspunktet en veldig billig LCD skjerm for 1.5 år siden for å se om jeg likte det. Det gjorde jeg, og kjøpte derfor en ny samsung LCD skjerm for 1 uke siden. Jeg angrer absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Hadde nå valgt crt til spill. Men for all del kjøp en brukt. Jeg fikk min 19" crt til 300 kr og den er den beste skjermen jeg vet om å spille på. Hvis du får tak i det er vel Panasonic PanaSync SL 95 ganske bra crt. Har selv kjørt 150 Hz i 800*600. Den klarer 100 Hz opp til 1280*1024.

Lenke til kommentar

Nr 1. Har du plass ? Hvis ja - kjøp CRT! Du får mye bedre skjerma for penga.

Farger og alt er mye bedre på en "video-kanon"!

 

Nr 2. Har du liten plass kjøper du LCD.

 

Tilleggs info:

Ønsker du derimot å ha flere PC mot samme CRT/LCD skjerm - via en KVM switch, så bør du velge CRT. Jeg sliter fortsatt med å finne en god løsning til mitt oppsett, ref: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=524422

(Virker som LCD skjermene gjerne vil være koblet direkte til skjermkortet - og ikke via noen kvm :hmm: )

Lenke til kommentar

LCD, PGA skarpere farger og du slipper å få problemer med hodepine o.l. synes 1280x1024 er en grei oppløsning, kjører selv med 17" LCD, har en 20" CRT. Men bruker den bare når madammen optar LCD skjermen.

 

Når noen begynner å nevne 800*600 og 100Hz så skjønner jeg at det gjelder CS 1.6 ... Klart, hvis du må ha 100Hz og kun spiller 1.6 og elsker crappye oppløsninger, så går du for CRT.. Selv spiller jeg mange spill, 1.6 er ikke ett av dem. Ser ikke problemet med LCD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har slitt lenge med å bestemme meg for type LCD, noe du helt klart bør kjøpe. Ikke bare gir den deg et skarpere bilde men i tillegg er den lettere å bringe med seg rundt om. Har nå bestilt Syncmaster 193 Plus fra komplett.no, selv om jeg lenge vurderte en Eizo. Syncmasteren er ca 400kr billigere men har fått veldig bra reviews samtidig som den har mange av de samme spesifikasjonene som Eizo modellen jeg så på. Dette er jo i middelklassen når det gjelder pris på en god skjerm, så hvis du vil ha en billigere men fortsatt bra kan du jo hoppe ned til en 17". Jeg hører Syncmaster 730bf og 930bf er gode til spill. Har selv sett 730bf og synes den så bra ut. Problemet er betraktningsvinklen som er noe dårlig på et TN panel. 193 Plus har PVA panel som er mye bedre til dette. Uansett ville jeg gått for en mindre billedflate med høyere kvalitet enn stor billedflate med begrenset kvalitet.

Lenke til kommentar

Bare en slengkommentar for å ta det et steg videre:

 

Jeg hadde to 21" CRT skjermer for en tid tilbake. En Eizo T965 og en Hitachi xxxfallera fra rundt om 1995 en gang, +- 3 år. Begge skjermene taklet 85Hz, Hitachien var buet og shadowmask mens Eizoen var flat og aperture grill. Ideen var at dersom skjermen taklet 85Hz, så skulle saken være klar!

 

Problemet var bare det at den gamle skjermen må ha strålet mer, eller flimret mer, fordi hodepinen kom fortere på denne. Oppdaget små øyeplager etter bare en time eller to, og kvittet meg til slutt med skjermen.

 

Så det er faktisk mer enn bare Hz det går på, og har absolutt ingen problemer med å tro at dagens skjermer er langt bedre på dette enn tidligere. Det viktigste er nok likevel Hz.

 

EDIT: En annen detalj er også tilvenning. Har man først brukt en laptop eller LCD skjerm en periode, kan det bli litt småhardt å venne seg til CRT. Men det går ofte ganske greit, man ser jo f.eks. på TV og har ingen problemer der.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
De som sier at du får hodepine osv av CRT skjermer har tydeligvis ikke brukt en crt skjerm siden 1992. Dette problemet eksisterer ikke mer på nyere CRT skjermer, da du kan stille Hzen opp i skyene.

5468814[/snapback]

- Det er også en ting. Noen er også mer følsom for lavere frekvenser og strålinger av skjermer. Men ja, en brukt crt med TCO 99 godkjenning kan være ûber enda :thumbup:
Lenke til kommentar
De som sier at du får hodepine osv av CRT skjermer har tydeligvis ikke brukt en crt skjerm siden 1992. Dette problemet eksisterer ikke mer på nyere CRT skjermer, da du kan stille Hzen opp i skyene.

5468814[/snapback]

 

Bruker da vitterlig CRT skjermer enda, tilogmed helt nye CRT skjermer... kommer jeg opp på 80-100Hz så merker jeg ikke så mye til det, men, sitter jeg lenge (2t+) foran en CRT, så får jeg problemer, får bl.a tics (blinker mye med øynene) går over etter en tid borte fra skjermen, men jeg foretrekker å kunne sitte lenge foran skjermen uten å måtte ha dette. Sitter jeg enda lengre foran skjermen (si 4timer+) så får jeg en voldsom hodepine. Nei, det har ikke bare med Hz'n å gjøre, har også med det at CRT skjermer stråler en del (de nye er bedre, men merker det enda. Går bare litt lengre tid)

 

Hadde sikkert vært greit å bruke CRT, men. Etter å ha prøvd å brukt LCD en stund, så vil jeg ikke tilbake til CRT. Nyeste LCD-er kjører på 75Hz, snart kommer det vel LCD'er med 100Hz, så slutter vel folk å mase om hz'n..!

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

Hvis du er følsom for ghosting, kjøp en GOD 19'' CRT (med god mener jeg en med Apperture grille billedrør (for 100% flat bilde), da er du omtrent garantert ett bra bilde. Høy ergonomifaktor TCO99++ for å unngå problemer med blinking i øyer og annet tull. Samt en som støtter 85Hz minimum i den anbefalte oppløsningen (helst 100Hz da).

Lenke til kommentar

jeg har selv hatt Samsung Syncmaster 997MB CRT 19" i to dager nå! Det er den beste skjermen jeg noensinne har være borti! KNALLKLART bilde og man blir ikke sliten i øynene! Hvis du spiller cs er denne sinsykt bra!

 

Anbefaler denne på det sterkeste

Endret av bolli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...