Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ble oppringt av PC World hvor en får med wlan rout


Anbefalte innlegg

Jeg kan også være med på en slik klage, men jeg har ikke motatt hverken faktura,blad(digital world) eller ruter. Slik at jeg har egentlig ikke noe å klage over enda... Så jeg veit ikke om jeg burde sitte på gjerde litt først å se ting ann... De sa tross alt at det kunne gå borti en 3 uker før faktura kom, så ville blad og ruter komme etterhvert. Føler at det blir litt teit å klage på noe jeg "ikke veit noe om" enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, mitt navn er Kurt Lekanger, og jeg er ansvarlig redaktør i IDG Magazines, med ansvaret for publikasjonene PC World Norge, Digital World, IT-bransjen og Nettverk & Kommunikasjon. Jeg skal forsøke å oppklare litt rundt det som har skjedd i den saken som diskuteres i dette forumet.

 

IDG Norge inngikk for en tid tilbake en avtale med firmaet JustIP v/Frode van der Laak. Avtalen gikk ut på at man ved å abonnere på ett av IDGs tidsskrifter, ville få tilsendt en ruter fra JustIP. Dette var en ruter som også skulle kunne brukes i forbindelse med IP-telefoni, og JustIP skulle ha muligheten til å tilby våre abonnenter et uforpliktende tilbud på IP-telefoni. Vi har skriftlig fra JustIP at IDGs abonnenter på ingen måte skulle bindes til noe som helst. Abonnentene skulle få et tilbud sammen med ruteren, som de kunne takke nei til – og likevel få beholde ruteren.

 

I ettertid viser det seg at JustIP ikke er i stand til å levere det de har lovet, og nå er selskapet blitt overtatt av Telio. IPTech skylder på at en av de største eierne i IPTech, TV2, har valgt å inngå en avtale med Telio, som gjør at IPTech ikke lenger har anledning til å selge IP-telefoniadaptere (de ruterne det er snakk om her). Ifølge en e-post vi har fått fra John Kolsvik, en av aksjonærene i IPTech (eieren av JustIP), "har ikke IPTech anledning til å levere til de kunder som er rekruttert gjennom IPTech/IDG avtalen da dette strider mot avtalen som er inngått!".

 

IPTech/JustIP har altså inngått avtaler med flere parter, avtaler som er i konflikt med hverandre. De har altså brutt avtalen de hadde med oss.

 

Vi gjør nå alt for å unngå at våre abonnenter blir skadelidende. Vi kommer derfor til å ringe alle som har bestilt abonnement med ruter, og tilby å doble lengden på abonnementet, uten tillegg i prisen (dvs. har man bestilt ett år, får man ett år ekstra gratis). Alternativt kan man velge å heve kjøpet.

 

På grunn av grovt avtalebrudd, har vi gitt JustIP ordre om å slette alle adresselister de har mottatt fra oss. Hvis noen likevel skulle motta salgshenvendelser fra selskapet, vil jeg gjerne høre om dette. Min e-postadresse er [email protected].

 

Vi beklager på det sterkeste de ulemper dette har medført for våre abonnenter. Jeg kan forsikre om at IDG i fremtiden kommer til å unngå denne typen samarbeid med eksterne partnere, som vi ikke med 100 % sikkerhet vet er seriøse.

 

Med vennlig hilsen

Kurt Lekanger

Ansvarlig redaktør,

IDG Magazines Norge

Lenke til kommentar
................I ettertid viser det seg at JustIP ikke er i stand til å levere det de har lovet, og nå er selskapet blitt overtatt av Telio. ......

 

En bitteliten korrigering: Telio har IKKE overtatt justip.

Telio har ikke kjøpt JustIP. IPtech som står bak JustIP har valgt å avvikle tjenesten. Det er ikke helt samme sak.

 

Men Telio har overtatt noen av eiendelene til JustIP, samt at Telio gir de av kundene som ønsker det et godt åpningstilbud slik at de ikke skal ha en negativ opplevelse av IPtelefoni.

Det er ikke en overtakelse av kundeforhold som Telio gjør. Vi gir kun de som ønsker det ett godt tilbud for overgang til oss i forbindelse med at JustIP/2phone avikler sine tjenester.

 

De som velger å gå over til oss blir overført i sitt fulle til Telio's løsning som vil si de som en vanlig "ny" kunde vil få tilsendt ett SPA2100 adapter.

 

Du kan med andre ord ikke fortsette å bruke utstyr/tjenester fra JustIP om du benytter deg av tilbudet om å bli Telio kunde.

http://port-www-01.telio.no/forum/messages...html?1138641703
Lenke til kommentar

Vi beklager på det sterkeste de ulemper dette har medført for våre abonnenter. Jeg kan forsikre om at IDG i fremtiden kommer til å unngå denne typen samarbeid med eksterne partnere, som vi ikke med 100 % sikkerhet vet er seriøse.

 

Med vennlig hilsen

Kurt Lekanger

Ansvarlig redaktør,

IDG Magazines Norge

5526784[/snapback]

 

Så dette betyr at dere viste at denne eksterne partneren ikke var 100% seriøs? I såfall så er dette deres problem, og ikke oss som kunder sitt problem. Jeg ble aldri på noen måte informert om deres bakenforliggende avtaler, og det er heller ikke mitt problem på hvilken måte dere har skaffet dere disse ruterene og hvilke avtaler dere der har inngått. Dette er ene og alene deres avtaler, og dere må selv bære konsekvensen av at dere inngår avtaler med firma som ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser.

 

Dere har gått aktivt ut å markedsført dette tilbudet ( og ikke informert kundene om att ip telefoni vile bli pushet i samme momang), og når forventer jeg at dere står ved den avtalen vi har ingått. Ruteren er fortsatt tilgjengelig på markedet, og det er ikke noe problem for dere å stå ved den avtalen som er ingått. Dette handler om seriøsitet, og da forventer jeg at dere ikke velter konsekvensene av deres heller tvilsomme avtaler over på kundene deres.

 

Og det tilbudet om kompensasjon som dere kommer med blir jo helt latterlig, det står ikke i rimelig forhold til det tapet og merutgifter som dere påfører kundene. Så her må dere finne på noe lurere!

Lenke til kommentar

Så dette betyr at dere viste at denne eksterne partneren ikke var 100% seriøs? I såfall så er dette deres problem, og ikke oss som kunder sitt problem. Jeg ble aldri på noen måte informert om deres bakenforliggende avtaler, og det er heller ikke mitt problem på hvilken måte dere har skaffet dere disse ruterene og hvilke avtaler dere der har inngått. Dette er ene og alene deres avtaler, og dere må selv bære konsekvensen av at dere inngår avtaler med firma som ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser.

 

 

Hei, nå snur du om på ting. Vi hadde ingen grunn til å tro at JustIP ikke opererte seriøst, og at de ikke kom til å innfri sin del av avtalen.

 

Vi jobber nå internt hos oss med å forsøke å løse opp i disse problemene. IDG har alltid vært opptatt av at våre kunder skal være fornøyde, og derfor er denne saken svært beklagelig.

 

Med vennlig hilsen

Kurt Lekanger

Lenke til kommentar
Så dette betyr at dere viste at denne eksterne partneren ikke var 100% seriøs? I såfall så er dette deres problem, og ikke oss som kunder sitt problem. Jeg ble aldri på noen måte informert om deres bakenforliggende avtaler, og det er heller ikke mitt problem på hvilken måte dere har skaffet dere disse ruterene og hvilke avtaler dere der har inngått. Dette er ene og alene deres avtaler, og dere må selv bære konsekvensen av at dere inngår avtaler med firma som ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser.

 

Dere har gått aktivt ut å markedsført dette tilbudet ( og ikke informert kundene om att ip telefoni vile bli pushet i samme momang), og når forventer jeg at dere står ved den avtalen vi har ingått. Ruteren er fortsatt tilgjengelig på markedet, og det er ikke noe problem for dere å stå ved den avtalen som er ingått. Dette handler om seriøsitet, og da forventer jeg at dere ikke velter konsekvensene av deres heller tvilsomme avtaler over på kundene deres.

 

Og det tilbudet om kompensasjon som dere kommer med blir jo helt latterlig, det står ikke i rimelig forhold til det tapet og merutgifter som dere påfører kundene. Så her må dere finne på noe lurere!

5526905[/snapback]

Det er vel ingen her som har blitt pusha på noe som helst. Det er snakk om en henvendelse fra JustIP. Og hva slags tap og merutgifter er det du snakker om?? PCWorld er under ingen omstendigheter pliktig til å kjøpe inn denne ruteren eksternt og gi den til deg. Du bør være fornøyd med at du får et ekstra års abn. fra dem. Og om ikke så får du heve kjøpet.

 

Tror det er noen her som bør telle til 10..

 

Jeg skal banne på at redaksjonen til IDG er ganske så fortvila nå for dette er ikke bra reklame for et firma som ellers fremstår som ganske seriøst.

Lenke til kommentar
Så dette betyr at dere viste at denne eksterne partneren ikke var 100% seriøs? I såfall så er dette deres problem, og ikke oss som kunder sitt problem. Jeg ble aldri på noen måte informert om deres bakenforliggende avtaler, og det er heller ikke mitt problem på hvilken måte dere har skaffet dere disse ruterene og hvilke avtaler dere der har inngått. Dette er ene og alene deres avtaler, og dere må selv bære konsekvensen av at dere inngår avtaler med firma som ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser.

 

Dere har gått aktivt ut å markedsført dette tilbudet ( og ikke informert kundene om att ip telefoni vile bli pushet i samme momang), og når forventer jeg at dere står ved den avtalen vi har ingått. Ruteren er fortsatt tilgjengelig på markedet, og det er ikke noe problem for dere å stå ved den avtalen som er ingått. Dette handler om seriøsitet, og da forventer jeg at dere ikke velter konsekvensene av deres heller tvilsomme avtaler over på kundene deres.

 

Og det tilbudet om kompensasjon som dere kommer med blir jo helt latterlig, det står ikke i rimelig forhold til det tapet og merutgifter som dere påfører kundene. Så her må dere finne på noe lurere!

5526905[/snapback]

Det er vel ingen her som har blitt pusha på noe som helst. Det er snakk om en henvendelse fra JustIP. Og hva slags tap og merutgifter er det du snakker om?? PCWorld er under ingen omstendigheter pliktig til å kjøpe inn denne ruteren eksternt og gi den til deg. Du bør være fornøyd med at du får et ekstra års abn. fra dem. Og om ikke så får du heve kjøpet.

 

Tror det er noen her som bør telle til 10..

 

Jeg skal banne på at redaksjonen til IDG er ganske så fortvila nå for dette er ikke bra reklame for et firma som ellers fremstår som ganske seriøst.

5527050[/snapback]

 

Er helt enig, vi må bare akseptere av og til at shit happens, sånn er livet... ;)

 

ps. jeg for min del sier opp ab. men no bad feelings anyway....

Lenke til kommentar

Den 16/01-2006 var jeg i kontakt med PC world, de kunne da bekrefte at ruterene var tilgjengelige.

 

For han jeg pratet med gikk og fant en frem en router for å bekrefte riktig merke og modell.

 

Han ringte til meg den 17/01-2006 for å høre om jeg forsatt var interesert.

 

Men jeg hadde allerede tegnet abonnement med han som har telefon nummer 22053105..

 

Spørsmål; Hvem er ansvarlig for hva.....

Lenke til kommentar

IDG/Pcworld:

Ringer og lover router + abb til kjempe priser, dere navnte aldri noe om JustIP på telefonen.

Helt ærlig så får dere ikke noe sympati fra meg om dere taper mange tusen på denne saken, dere bør dere være 100% sikre på at dere faktisk kan levere det deres pågående selgere pusher på. TA REGNINGA.

 

Når jeg snakker med selger sier jeg tydelig at jeg kvitter meg med gammel router for å slå til på tilbudet, selger sier da at routeren er kjempe bra og har vunnet flere priser og at jeg ikke vil bli skuffet.

Ikke skuffet nei: Sitter nå uten noen router i det hele tatt, selfølgelig kan jeg ikke skylde på pcworld for at jeg kvittet meg med den gamle, men hadde de ikke ringt hadde jeg heller ikke "byttet".

 

Og det er helt UAKTUELT å doble mengden blader fra pcworld for å dekke for routeren.

Endret av Royal
Lenke til kommentar

Vi gjør nå alt for å unngå at våre abonnenter blir skadelidende. Vi kommer derfor til å ringe alle som har bestilt abonnement med ruter, og tilby å doble lengden på abonnementet, uten tillegg i prisen (dvs. har man bestilt ett år, får man ett år ekstra gratis). Alternativt kan man velge å heve kjøpet.

 

Med vennlig hilsen

Kurt Lekanger

Ansvarlig redaktør,

IDG Magazines Norge

5526784[/snapback]

 

Kjære Kurt Lekanger.

 

§ 21. Rett til oppfyllelse

 

      Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

 

      Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

 

      Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

5526784[/snapback]

 

Med respekt å melde....

Kan ikke se at ulempen for dere ved å måtte levere veier tyngre enn vår interesse for å få levert varen.... Jeg har ikke fått noen privat henvendelse fra dere om at dere ikke kan levere enda, men lover at jeg ikke kommer til å godta det forslaget du skisserer her. Å gi oss et ekstra år med bladet medfører ikke noen reell kostnad for dere i den store sammenhengen, så det blir for lettvint. Det var heller ikke derfor jeg takket ja til tilbudet. Bladet deres kan jeg lese gratis på nett.

Mvh, Tommkarl

Lenke til kommentar
Men JustIP legger jo ned. Og alle eksisterende kunder vil få tilbud om å fortsette hos Telio.

 

Så enten er hele kampanjen en fiasko, eller så er det et stunt fra JustIP sin side for å prøve å redde noe, eventuellt tjene noen ekstra kroner(kanskje de har for mange fritz!boxer på lager?).

5499882[/snapback]

 

Helt klart nei,det vet jeg de ikke har.

5499979[/snapback]

Som sagt tidligere ;)

Lenke til kommentar

Skal man bare si shit happens over at et renomert magasin driver villedene markedsføring,og ikke står for sine egne lokketilbud? At de velger å samarbeide med useriøse selskaper for stå for deres egen regning og ikke vår. Selgeren jeg snakket med nevnte heller ikke noe om at dette var et samarbeid med JustIp. Det er muligens en rekke uheldige omstendigheter her, men det skal ikke gå utover meg som kunde.

Lenke til kommentar

Vi gjør nå alt for å unngå at våre abonnenter blir skadelidende. Vi kommer derfor til å ringe alle som har bestilt abonnement med ruter, og tilby å doble lengden på abonnementet, uten tillegg i prisen (dvs. har man bestilt ett år, får man ett år ekstra gratis). Alternativt kan man velge å heve kjøpet.

 

Med vennlig hilsen

Kurt Lekanger

Ansvarlig redaktør,

IDG Magazines Norge

5526784[/snapback]

 

Kjære Kurt Lekanger.

 

§ 21. Rett til oppfyllelse

 

       Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

 

       Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

 

       Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

5526784[/snapback]

Med respekt å melde....

Kan ikke se at ulempen for dere ved å måtte levere veier tyngre enn vår interesse for å få levert varen.... Jeg har ikke fått noen privat henvendelse fra dere om at dere ikke kan levere enda, men lover at jeg ikke kommer til å godta det forslaget du skisserer her. Å gi oss et ekstra år med bladet medfører ikke noen reell kostnad for dere i den store sammenhengen, så det blir for lettvint. Det var heller ikke derfor jeg takket ja til tilbudet. Bladet deres kan jeg lese gratis på nett.

Mvh, Tommkarl

5527638[/snapback]

Med all respekt.. Hvordan er du i stand til å måle eventuelle merkostnader til IDG?

 

 

Skal man bare si shit happens over at et renomert magasin driver villedene markedsføring,og ikke står for sine egne lokketilbud? At de velger å samarbeide med useriøse selskaper for stå for deres egen regning og ikke vår.  Selgeren jeg snakket med nevnte heller ikke noe om at dette var et samarbeid med JustIp. Det er muligens en rekke uheldige omstendigheter her, men det skal ikke gå utover meg som kunde.

5529965[/snapback]

Og hva får deg til å kalle dette villedende markedsføring?

 

 

 

 

Skal si mange her syter og maser som noen små drittunger. Som regel tar det flere uker før man får et produkt i posten som er akseptert over telesalg. Her begynner folk å syte etter noen få dager på grunn av at de ikke har fått verker blad eller ruter. Om dere hadde fått ruteren så hadde den nok ikke kommet i posten før det hadde gått 2-3 uker etter regningen er betalt. Bare så det er sagt.

 

I tillegg er så ofte mer enn 1 lov i lovsamlinga man må ta til etterretning da Norges Lover er litt mer kompleks enn det noen her gir inntrykk av.

Lenke til kommentar
Skal si mange her syter og maser som noen små drittunger. Som regel tar det flere uker før man får et produkt i posten som er akseptert over telesalg. Her begynner folk å syte etter noen få dager på grunn av at de ikke har fått verker blad eller ruter. Om dere hadde fått ruteren så hadde den nok ikke kommet i posten før det hadde gått 2-3 uker etter regningen er betalt. Bare så det er sagt.

 

I tillegg er så ofte mer enn 1 lov i lovsamlinga man må ta til etterretning da Norges Lover er litt mer kompleks enn det noen her gir inntrykk av.

5531496[/snapback]

Å nei du. Som privat forbruker har jeg en lov å forholde meg til etter Juli 2002. Eller var det kanskje paragrafer du mente? Å utrykke seg korrekt kan jo også være ganske komplekst.....

 

Ikke prøv å skape billige poeng for å øke din kred her på forumet. Skjønner heller ikke hvorfor du gidder å engasjere deg i en tråd som bare irriterer deg? Har du en skjult agenda? Det er lett å være bedreviter når det ikke rammer deg selv.

 

Hvordan jeg er i stand til å måle eventuelle merkostnader for IDG?

 

Tror du kanskje at det koster PCworld 895,- å sende meg det bladet et år til? Har du ikke hørt om profitt? De skal altså kunne gå fra avtalen om routeren som jeg måtte ha betalt ganske mye for selv, (er antydet en pris på rundt 3000,- her i tråden) og i tillegg mener de at de skal slippe unna det med et par hundrelapper i utgifter? Saken er at de kommer til å tjene grovt på det uansett om de "gir" bort et år til. Skulle heller ikke forundre meg om de selv krever erstatning fra JustIP for kontraktbrudd.

 

Du er virkelig drømmekunden hvis du synes det er en grei avtale PCworld gir oss.... :nei:

 

 

Til slutt: Jeg har ingenting imot å høre din mening, men er du voksen så legger du vekk den kjekke tonen. Du vinner mer kred på å være høflig.

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar
Skal man bare si shit happens over at et renomert magasin driver villedene markedsføring,og ikke står for sine egne lokketilbud? At de velger å samarbeide med useriøse selskaper for stå for deres egen regning og ikke vår.  Selgeren jeg snakket med nevnte heller ikke noe om at dette var et samarbeid med JustIp. Det er muligens en rekke uheldige omstendigheter her, men det skal ikke gå utover meg som kunde.

5529965[/snapback]

Det var jo ikke villedende markedsføring, men muligens et vel aggressivt tilbud. Jeg blir ringt opp av selgere som skal prakke på meg både Computerworld/PCWorld/Digtalworld (puttinndittworld her) i både tide og utide enten jeg har abonnement eller ei, der kunne de godt ha skjerpet seg litt. Forhåpentligvis kan PCWorld som norges største datablad lære noe av dette og i fremtiden tenke seg om et par ganger neste gang.

 

Ellers har jo Lekanger i posten over forklart det ganske godt og redelig. Man kan vel ikke alltid forvisse som om hvor seriøst et selskap er? Man har ikke alltid kontroll over sine underleverandører, og de kan finne på mye rart. Det er i hvert fall min erfaring etter å ha kommet litt ut i arbeidslivet.

 

Man gjør feil og lærer av dem. For meg virker det som om PCWorld gjør så godt de kan for å rydde opp i dette. Å gi kunden mulighet til å enten heve kjøpet eller 1 års ekstra abonnement er langt mer enn det mange andre ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Å gi kunden mulighet til å enten heve kjøpet eller 1 års ekstra abonnement er langt mer enn det mange andre ville ha gjort.

5531901[/snapback]

 

Vel, heving kommer de ikke utenom når det er de som bryter avtalen. Det er lovhjemlet, så det imponerer ikke meg. At de tilbyr et år ekstra er jo et smart trekk ettersom det gjør at de tjener penger på oss likevel....

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...