Gå til innhold

AVI på DVD spiller - Hvilke PC programmer?

Eijnar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lagt inn 3 .avi filmer fra DV kameraet og til PC'en. Jeg har tenkt å brenne disse ut på en DVD, slik at jeg kan se filmene på DVD spilleren.

- Hvorfor tar filmene så mye plass? En time tar 13 gb. Er det mulig åå komprire filmen uten å miste bildekvalitet?

- Hvilket program er best til å lage .avi filmer til DVD format? Har prøvd AVI2DVD men det kommer bare opp "avi synth open failure" el. etterhvert. Har prøvd flere forskjellige innstillinger og filmer.

På forhånd takk. :)

Mvh.

ZinnX

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
- Hvorfor tar filmene så mye plass? En time tar 13 gb.
Dei tek so stor plass fordi DV AVI er ein codec som krev so mykje plass. Det for å ikkje få noko kvalitetstap når ein legg over film.
Er det mulig åå komprire filmen uten å miste bildekvalitet?
Ein vil ikkje sjå mykje forskjell på DV AVI og på DVDar (litt avhengig av bitraten på DVDen).
- Hvilket program er best til å lage .avi filmer til DVD format?
Kva har du? Om du har heile Nero-pakka, kan du bruke Vision/Vision Express til å gjere det. Elles er TMPGEnc eit program som skal vere veldig bra.

Edit: Billege videoredigerinsgsprogram som Pinnacle Studio 10, Adobe Premiere Elements, Ulead VideoStudio og Magix Movie Edit Pro kan og gjere det.

Edit 2: Som kvase nemnte.

Endret av incanus
Skrevet
Hei!

Har lagt inn 3 .avi filmer fra DV kameraet og til PC'en. Jeg har tenkt å brenne disse ut på en DVD, slik at jeg kan se filmene på DVD spilleren.

- Hvorfor tar filmene så mye plass? En time tar 13 gb. Er det mulig åå komprire filmen uten å miste bildekvalitet?

På forhånd takk. :)

Mvh.

ZinnX

5427956[/snapback]

For å fylle ut litt på det incanus skriver: Det er ikke mulig å komprimere uten å miste bildekvalitet. All komprimering fører til at noe informasjon fjernes, det ligger jo i selve begrepet. Spørsmålet blir heller: Hvordan kan du komprimere uten å redusere bildekvaliteten synlig, og det er en helt annen sak.

Grunnen til at DV AVI tar så stor plass er at det er et (i denne betydning) rå-format som kan brukes som utgangspunkt når man redigerer videoen. Hvis man komprimerer først, så redigerer, så komprimerer igjen blir etterhvert kvaliteten synlig dårligere. Det er det samme som når man spiller inn og redigerer lyd. Profesjonelle lydkort tar opp frekvenser som ingen i verden hører og i bitrater som ingen oppfatter i det hele tatt. Poenget er å ha best mulig kvalitet i det man begynner å redigere og mikse så ikke sluttresultatet skal bli hørbart dårligere. I det store og hele er det rimelig bortkastet å gjøre opptakene i så god kvalitet, det er allikevel ingen som ville hørt forskjell men du skjønner poenget.

Det neste du må tenke på er hvor det skal vises. Skal det vises på en vanlig tv-skjerm kan du som regel komprimere mye før kvaliteten blir merkbart dårligere. Den har allikevel mye dårligere oppløsning og oppdateringsfrekvens enn det pc-skjermen din har.

Skal du gjøre dette mye anbefaler jeg deg å prøve deg frem med ulike komprimeringsmetoder, da ser du selv om det er synlig forskjell på kvaliteten med de ulike metodene.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg har lastet ned, og installert TMPGEnc nå. Jeg velger å konvertere filen til PAL (Norske standarden?) og DVD-video. Men så står det i parantes MPEG-2, og den blir lagret som en .mpg fil etter konverteringen. Er det bare til å brenne denne .mpg filen rett på DVD plata da, og spille den av i DVD spilleren?

Skrevet

PAL er den TV-standarden som vert brukt i Noreg ja.

DVD bruker MPEG2, men dei har eit litt spesielt filsystem (trur eg) som gjer at MPEG2-filene vert kalla .vob-filer og at ein får nokre andre filer som heiter .ifo. Om programmet ikkje lager slike filer, må truleg eit anna program gjere dette. TMPG DVD Author gjer det iallfall, for å nemne eitt program, men det finst truleg andre andre alternativ og.

Beklager at eg ikkje nemnte det tidlegare, men eg trudde TMPGEnc gjorde dette.

Skrevet

Ok, tusen takk for hjelpa incanus! Holder på å lage DVD video mappe nå med DVD Author programmet. Men hvordan skal jeg brenne det ut etterpå? Bruker Nero 6. Skal jeg bare ta "Lag en data-DVD"? Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...