Gå til innhold

Stipend, skal dette føres som inntekt?


hdanielsen64

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Får stipend for videregående opplæring, samtidig som jeg jobber. Skal søke om skattekort nå, og lurer på om stipendet må føres inn under forventet lønn i 2006, i tillegg til det jeg tjener?

 

Noen som vet noe om dette?

5421920[/snapback]

 

Nei, jeg tror ikke stipend føres som inntekt. :)

Lenke til kommentar

Fra Skatteetatens sider:

 

Utdanningsstipend utenfor arbeidsforhold er ikke skattepliktig når det utbetales for å gå på skoler, høyskoler og universiteter frem til avsluttende eksamen. Det arbeidet som utføres ved å gjennomføre selve studiet, gir ikke stipendiet karakter av å være i arbeidsforhold. Skattefriheten vil også gjelde lommepenger, fri kost og losji på skolen, f.eks. for elever ved grunnskolen.

 

I andre tilfeller er utdanningsstipend utenfor arbeidsforhold i alminnelighet skattepliktig inntekt. Dette må i hvert fall gjelde når stipendet er av en slik størrelse at det er egnet til å bidra vesentlig til mottakers leveomkostninger i stipendieperioden. Det er ikke en forutsetning for skatteplikten at mottaker har rettslige forpliktelse til å yte bestemte prestasjoner overfor utbetaleren, f.eks. en utredning, en rapport eller arbeide en viss tid for utbetaleren etterpå.

 

Det gir grunnlag for forvirring? Ta kontakt med skattekontoret ditt og spør, men normen er nok at det ikke er grunnlag for å beskatte stipendet ditt dersom du har en liten deltidsjobb som mange i utdanningssituasjonen i dag har.

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...