Gå til innhold

Plassering av programvare

sindre2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal instalere et nytt program kommer altid C-disken opp automatisk til å plassere programet. Kanskje et litt merkelig spørsmål, men kan jeg innstalere programvare på for eksempel disk- D som jeg har, eller må programmet ligge på samme disk som OS?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan legge det der du måtte ønske. Men det er absolutt en fordel å ha det på systempartisjonen.

Edit: den er flyttet nå.

Endret av efikkan
Skrevet

Det er nok smartest å gjøre som efikkan skriver, legg applikasjonen på systempartisjonen (som i de fleste tilfeller er C-disken). Du finner fort ut hvorfor den dagen du må formatere - da må du gå til den partisjonen du installerte programvaren og slette alt "manuelt" derfra.

Skrevet

Hva er vanlig å gjøre hvis du har to disker da? Programvare pg operativsystem på den ene og musikk, filmer,, bilder, osv på den andre?

Skrevet (endret)

Jepp, min disk er partisjonert i to stasjoner. På c: har jeg os og programvare. På d: har jeg alt annet, som: Spill, Bilder, Musikk, Film/Video.

Jeg bruker altså ikke 'Mine Bilder' og 'Min Musikk', men lager nye mapper til dette på stasjon d.

'Mine dokumenter' bruker jeg kun til diverse dokumenter og annet rot.

Endret av TEAM:defcon
Skrevet

Du kan legge spill og andre programmer på hvilken disk du vil. Jeg ser at mange her foretrekker å legge programmer på systempartisjonen. Jeg er av en litt annen mening, og har en egen partisjon for programmer. På systempartisjonen har jeg stort sett kun Windows. Mine Dokumenter katalogen har jeg også flyttet til en annen partisjon.

Skrevet

Jeg er av den typen som spiller bare et spill der jeg må ha kvalitet og gode FPS. Føreløpig har jeg dette spillet på c-disken (OS) men har vurdert og flytte hele spillet til d-disken for å unngå at leserhodet på harddisken må forflytte seg så mye. . På disk-d skal jeg da selvsagt ha bare det spillet. Vil jeg få noe bedre kvalitet på spillet eller er jeg helt på "tyttebærtur"?

Skrevet

Hvis D partisjonen er på en annen fysisk disk vil du kanskje kunne måle en liten bedring, men det er antakelig ikke særlig merkbart i praksis så lenge diskene ikke er veldig partisjonert eller nesten fulle.

Skrevet

De fleste programmer plasseren er rekke programbibliotek i katalogene system32 og system (under OS-mappen). Samtidig legger de inn en rekke settinger i registry (systemdatabase). Reinstallerer man Windows og har plassert programmene på en annen partisjon vil de aller fleste programmer ikke virke før de er reinstallert. Dermed er det greiset og ha alt dette på systempartisjonen.

Egne data, settinger m.m. legges selvfølgelig på en annen partisjon, både med tanke på backup og forenkling av evt. reinstallasjon av operativsystem.

Spill kan med fordel holdes adskilt fra andre ting.

Skrevet
Du kan legge det der du måtte ønske. Men det er absolutt en fordel å ha det på systempartisjonen.

5421926[/snapback]

Det er nok smartest å gjøre som efikkan skriver, legg applikasjonen på systempartisjonen (som i de fleste tilfeller er C-disken). Du finner fort ut hvorfor den dagen du må formatere - da må du gå til den partisjonen du installerte programvaren og slette alt "manuelt" derfra.

5422102[/snapback]

De fleste programmer plasseren er rekke programbibliotek i katalogene system32 og system (under OS-mappen). Samtidig legger de inn en rekke settinger i registry (systemdatabase). Reinstallerer man Windows og har plassert programmene på en annen partisjon vil de aller fleste programmer ikke virke før de er reinstallert. Dermed er det greiset og ha alt dette på systempartisjonen.

5424888[/snapback]

Alle disse innleggene er bare tøv. Det er ingen som helst grunn til å ikke innstallere programfiler på en annen partisjon om du ønsker det. Noen programmer vil uansett legges på systemdisken men de programmene som gir deg mulighet til å velge stasjon, fungerer utmerket uansett hvilken stasjon de ligger på.

Selvfølgelig må programmene da senere slettes manuelt fra den andre partisjonen ved formatering (og deretter re-installeres), men det er gjort på 1 minutt da du ikke behøver ta hensyn til snarveier og registeroppføringer etc.

Programmet TweakUI fra Microsoft PowerToys gir deg mulighet til å stille inn en annen installasjonsstasjon (og en lang rekke andre ting) som standard.

Det finner du her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx

Gjest Slettet+6132
Skrevet

5421926[/snapback]

Unnskyld meg, men hva får deg til å si det? Jeg ville nå sagt det er en absolutt fordel å ha applikasjoner på en egen disk/partisjon, fordi man da får bedre ytelse på selve systemdisken (mindre lesing der).

Du finner fort ut hvorfor den dagen du må formatere.

:!:

Installed 57 weeks, 6 days, 1 hour, 9 minutes and 32 seconds ago
Skrevet

kjeklulf: Å påstå at det er bare tøv er usaklig. Faktisk så krever en del programmer å få ligge på systempartisjonen. Samtidig er det lurt å holde programmer samlet, for da har du oversikt (om du har et godt system), og du slipper å lete etter programmer (om du skulle få behov for å gjøre noe i mappen til programmet). En annen nevnt fordel er at du slipper å lete opp programmene etter en formatéring.

Selv så har jeg lagt alle spill på en egen partisjon, siden de tilsammen blir for store og upraktiske for en systempartisjon.

Vennligst skaff deg mer erfaring og bruk en høfligere tone neste gang.

BTW: TweakUI er bra!

Skrevet

Jeg sier det er tøv fordi det er tøv. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har men det er ikke noe som tyder på at du har særlig mye.

Hvis du leste det jeg skrev vil du se at jeg faktisk skriver at enkelte programmer uansett vil installeres på systempartisjonen. De programmene som gir deg et valg kan installeres på en vilkårlig partisjon. Det er pr. i dag ikke mange programmer som krever å installeres på systempartisjonen og de vil i så fall ikke gi deg noe valg.

Du kan da holde programmene samlet selv om de ikke er på systempartisjonen, bortsett fra de 2-3 som absolutt må være der? Slipper å lete opp programmene...? Hæ...?

Gjest Slettet+6132
Skrevet (endret)
kjeklulf: Å påstå at det er bare tøv er usaklig. Faktisk så krever en del programmer å få ligge på systempartisjonen. Samtidig er det lurt å holde programmer samlet, for da har du oversikt (om du har et godt system), og du slipper å lete etter programmer (om du skulle få behov for å gjøre noe i mappen til programmet). En annen nevnt fordel er at du slipper å lete opp programmene etter en formatéring.

Selv så har jeg lagt alle spill på en egen partisjon, siden de tilsammen blir for store og upraktiske for en systempartisjon.

Vennligst skaff deg mer erfaring og bruk en høfligere tone neste gang.

BTW: TweakUI er bra!

5428706[/snapback]

Øh? Om du har en fast mappe til å ha programmer i, enten den heter C:\Programfiler eller W:\Programmer, har du ikke da like godt system i sakene? "En annen fordel ... blabla .. formatering", altså; Etter en formatering av c-disk ville du normalt ikke hatt et eneste program igjen, mens ved en formatering av c-disk med dine programmer på en helt annen disk sitter du faktisk igjen med en hel disk full av programmer som forhåpentligvis har dine gamle innstillinger (om de ikke er avhengige av systemregisteret selvsagt)

Om du skal oppevare kulepenner og blyanter i ditt skrivebord, er det ikke da ryddigere å legge blå penner i en del av skuffen, rød penner et annet sted, markeringspenner lett tilgjengelig osv? Det er ingenting negativt med å ha programmer på en egen disk, du har bare fordeler. (En av fordelene er at du har en "automatisk backup" om systemdisken plutselig skulle kræsje totalt)

Endret av Slettet+6132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...