Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA-problem, virker, virker ikke


Anbefalte innlegg

Hallo der, har ikke postet ofte på dette forumet, men jeg en persom som hyppig har PC-problemer (Er opp i 5 hovedkort feil, 2 skjermkort, 2 nettverkskort, 1 lydkort, 4 harddisk feil, spillfeil, windows feil osv.) så jeg har erfaring i å være frustrert og tolvmodig, men i det siste så har min tolvmodighet strekt seg for langt, så jeg bestemte meg nå for å høre om noen andre har hatt erfaring med dette.

 

 

Jeg kjøpte meg en SATA harddisk for ikke lenge siden, og alt var fryd og gammen opp til for et par måneder siden, da den plutselig bestemte seg for ikke å virke (typisk død, filer forsvinner, harddisken forsvinner og kan ikke finnes lengre, og til å med drevne service folk jeg kjenner i Trondheim fastslo dens sorgfulle død). Så naturlig fikk jeg en ny en på garantien siden den var relativt ny og bare døde ut.

 

 

Den nye harddisken har hatt et par problemer med at den kan dette ut nå og da, men ingenting seriøst før nå, da min IDE harddisk bestemte seg for å vise meg hva den kan gjøre når den vil slå seg vrang, nemlig at den fikk en uopprettelig feil og dro hele windows harddisken med seg. Så jeg bestemte meg naturlig for å ta min nye SATA harddisk, formatere den og legge inn Windows der. Alt fungerte greit til WoW plutselig hang seg to dager etter formateringen. Jeg restartet, alt fungerte greit igjen så jeg logget meg tilbake inn og fikk etter en stund en blue screen med noe Kernel error og at den dumper fysisk minne.

 

 

Jeg prøver så å reboote systemet, og da finner den ikke SATA harddisken, slik at jeg ikke får kommet meg inn i Windows. Men det er her det merkelige begynner, fordi etter en stund så prøver jeg å slå på maskinen igjen, og da finner den plutselig SATA harddisken..

 

 

Jeg har ingen anelse om hva som skjer, jeg har prøvd å søke på kernel erroren, men det største den sier er enten at:

 

1# SATA harddisken er ødelagt, noe som er rart siden den starter etter en stund og virker fint.

2# Min RAM er ødelagt, noe som også er rart fordi den funket fint før min gamle harddisk tok kvelden.

3# SATA connectorene er dårlige/ødelagte, kan hende men tror neppe da de funket fint på den gamle harddisken før den tok kvelden.

4# SATA drivere, noe som er ganske rart da SATA funker fint helt til den henger seg og gir blue screen O.o

5# Error pga. at hardware forsvinner, noe det gjør og jeg har ikke peiling på hvorfor

6# BIOS Setting, noe jeg har sjekket over (har enabla SATA som boot device og alt

 

 

Så, jeg ber så ydmykt om hjelp eller innspill, er åpen for alt, begynner å bli veldig lei og frustrert av dette no :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det den vanlige runden:

Hovedkort (navn og modell)?

Strømforsyning (navn og Watt)?

Sataharddisk (navn, modell størrelse)?

Skjermkort (navn og modell)?

Operativsystem (XP? og hvilken servicepack)?

Ram: Kjørt mem86? (google it)

 

Forsøkt å reisntallere OS, samt hovedkortsdriver og evt. SATA-drivere?

Lenke til kommentar

Hovedkort: Abit AV8

 

Strømforsyning: husker ikke, men tror den var på 350W eller mer.

 

Skjermkort: ATI X850XT PE

 

Sataharddisk: http://www.wdc.com/en/products/products.as...=58&Language=en

 

Operativsystem: Windows XP Pro Service Pack 2 oppdatert sist på lørdag

 

Ram: Ikke kjørt mem86, har verken floppy å ha det på eller mulighet til å brenne ut som ISO akkurat for tiden, men skal se om jeg får til snart. Men minnet burde funke da jeg aldri har fått feilmelding om slikt opp til dags dato, RAM'en har vært i PC'en siden sommer.

 

 

 

Har forsøkt å reinstallere drivere, og dobbeltsjekket BIOS, finner ikke no spesielt som får den til å oppføre seg som den gjør.. :hmm:

Akkurat nå står PCen på som normalt, har kjørt diagnostic tool ifra WD for å sjekke harddisken, og fikk pass og ingen errorer eller noe der.. Denne harddisken bare lever sitt eget digitale liv og slår seg vrang når den vil :hrm:

 

Edit: En liten stund etter denne posten, så slo PCen seg vrang, hang seg og restartet. Etter restart fant BIOS ikke SATA'en (Slik den alltid gjør når den slår seg vrang). Sitter på skolen nå, men tipper at straks jeg kommer hjem, så vil den virke, holde seg en stund og klikke på nytt :no:

Endret av wolferey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...