Gå til innhold

Lyd i vakum


Vizio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker hvis du får totalt lydisolert alt av vegger, så er det ventilasjon ut og ei dør som vil være gjennomtrengende. Men fjerner du veggene har du jo redusert 95% av mulig "fluktvei"

 

Edit 1:

Snakk om et tv og musikkrom for eksempel.. Trenger ikke lydisolere gangen:P Men for å skille mellom kontor og produksjonshall burde det jo være en interessant tankegang..

 

Edit 2:

Hva vil egentlig skje med lyden om rommet var totalt lydisolert? Vil det bli fryktelig romklang iogmed at veggene ikke vil absorbere noe særlig av lydbølgene? Isåfall vil det jo ikke være særlig kult å ha hjemmekinoanlegget sitt inni der...

Endret av rikardo
Lenke til kommentar

Vi har et totalt lydisolert rom på fysisk institutt. Det er et rom på noen få kvadratmeter, med en diger, tung, isolert dør, og sikkert en meter med glava på alle kanter. Utrolig varmt, og utrolig spesiellt.

 

Når du kommer inn der er det ikke bare stille, det er STILLE. Det er så stille at det gjør vondt i ørene. Jeg har aldri kjent (hørt) noe liknenede noensinne.

 

Det går helt fint å snakke med hverandre, men det er 100% "dødt" - overhode ingen akkustikk, ingen ekko, INGEN romklang overhodet - et merkelig sted. Og det er vistnok dårligere isolert der nå en det var for et år siden, før de brukte det til å utvikle en teknologi for retningstyrte mikker til å bruke på fotballkamper etc.

 

Sies forøvrig at den tidligere lederen av fysikkforeningen pleide å gå ned dit for å øve fiolin :p

 

Men om du har muligheten, prøv å få deg en tur ned dit. Det er ganske spesiellt.

Lenke til kommentar
ja, det er mulig men hva med dører og slikt i rommet? der vil jo lyden trenge seg ut.

5415717[/snapback]

 

Kan enkelt løses ved å ha et rom inni et annet litt større rom. Det yterste rommet blir pumpet tom for gass mens det innerste rommer forblir 1 atmosfære. Man kan også bruke magneter for å få det innerste rommet som da blir i totalt vakum inni det større rommet til å sveve og dermed ikke ha noe kontakt med gulvet.

Lenke til kommentar

kyrsjo:

Meget stilig.. Første jeg ser for meg er de der hørselstestene.. Litt interessant.. nesten som at hjernen lager egne lyder for å kompensere for ingen lyd:P Noe ala lukker øynene og hjernen forestiller seg "lys"..

 

skak1:

Artig idé.. Svevende hjemmekino.. Men som kyrsjo nevner blir det vel rimelig raskt varmt inni der og dårlig luft. Skal man oppholde seg i et totalt lydtett rom tror jeg det må endel mer til, hvertfall om det er vakum man skal benytte seg av..

Lenke til kommentar

Har selv vært en del timer i både ekkofritt (0 sek. etterklangstid) og klangrom (10-12 sek. etterklangstid (!)). Det blir man passe gal av etterhvert...

 

Å lydisolere med vakuum er i teorien mulig (ingen luft, ingen lyd), men problemet er at å få til et slikt vakuum er veldig vanskelig. Dessuten kan fremdeles lyd gå igjennom selve konstruksjonen (f.eks. stendere og fester). ;)

Lenke til kommentar
Ellers så brukes jo vakum til å isolere thermoser...

 

Ang. å henge opp rommet i magnetfelt - ettersom bevegelsesmendgen er bevart, vil ikke en bevegelse inne i rommet sette rommet i bevegelse, som så overføres til magnetene?

5421428[/snapback]

>Godt tenkt,

 

 

Kan jeg spørre om hvorfor lage et slikt rom?

Skal man ha vakum i veggene vill det kreve en enormt stærk konstruksjon da, med bjælker og ting inni veggen for å holde den "oppe". Hadde vell vært bedre med Slike "Spikes" matter på veggene?

Endret av St.Jan
Lenke til kommentar
Ellers så brukes jo vakum til å isolere thermoser...

 

Ang. å henge opp rommet i magnetfelt - ettersom bevegelsesmendgen er bevart, vil ikke en bevegelse inne i rommet sette rommet i bevegelse, som så overføres til magnetene?

5421428[/snapback]

>Godt tenkt,

 

 

Kan jeg spørre om hvorfor lage et slikt rom?

Skal man ha vakum i veggene vill det kreve en enormt stærk konstruksjon da, med bjælker og ting inni veggen for å holde den "oppe". Hadde vell vært bedre med Slike "Spikes" matter på veggene?

5421518[/snapback]

 

Hvorfor enormt sterk?

Lenke til kommentar
Ang. å henge opp rommet i magnetfelt - ettersom bevegelsesmendgen er bevart, vil ikke en bevegelse inne i rommet sette rommet i bevegelse, som så overføres til magnetene?

 

Det kommer helt an på. Hvis rommet hadde hvilt på en magnetpute, dvs. bare magnet i "tak og gulv", så ja, det ville flyttet på seg. Men for å få hele greia stabilt burde man også sette magneter i veggene, som staviliserer det svevende rommet i tre dimensjoner uten fysisk kontakt. Uansett, dette er bare teori, et slikt rom ville ikke fungere i praksis, og det ville blitt altfor dyrt...

Endret av Loerand
Lenke til kommentar

Til de som tvilte på konstruksjonen, når de bruker vakum til å isolere termoser burde det jo vært mulig å vidreføre det til vegger. Men det begynner muligens å bli dyrt ja :p

 

Så, ved å stabelisere rommet på magneter og bevegelse.

Har man magneter (og da selvfølgelig motpoler) i både vegger, tak og gulv, vil man vel kun oppnå "vugging" hvis ikke magnetne var kraftig nok. Får man en stabil motkraft på alle punktene vil man jo i teorien ha et svevende rom.

Var på Libris idag, og på disken hadde de en slik en globus som hang i løse lufta ved hjelp av magnet.. Så den så måtte jeg smile litt:p

 

Lurer på hvordan magneter fungerer i vakum? Er ikke det elektroner som møtes/støtes frahverandre basert på ladning? I vakum vil vel ikke de ha effekt?

 

Forresten brukte Jamie (fra Mythbusters) et par "supermagneter" her om dagen.. Utorlig små magneter med utrolig styrke.. Synd jeg ikke husker hverken navn eller hva de benytta det til:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...