Gå til innhold

Legge inn DSL på P1 75Mhz

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Morn-sann!

Har en gammel maskin jeg fikk av en kompis for et år siden.

-P1 75 Mhz

-16 MB EDO-ram

+++

Har prøvd meg fram med forskjellige windows(95, 98 og 2K), men som du kanskje kan tenke deg gikk det treeegt. Derfor tenkte jeg jeg skulle legge inn DSL. Problemet er at maskina ikke skjønner et skvett av å boote fra noe annet enn HD("ser" ikke disketter, og CD-boot var ikke funnet opp i stein-alderen :p ).

Går det bra å installere med en annen PC, og så flytte HD over? eller "Monger" DSL da?

(Kan ikke en dritt om Linux, tenkte jeg skulle bruke PC'n som lære-maskin)

Endret av Tordenflesk
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morn-sann!

Dersom du har planer om å lære deg noe som helst av GNU/Linux, ville jeg kastet denne maskinen i gulvet, samt tråkket på den. Deretter hadde jeg fått tak i en annen maskin som var dugandes til noe som helst. Skal du kjøre i grafisk modus f.eks, må du ha minst 64MB RAM.

Hvis du klarer å skaffe deg en gammel P2 eller P3-maskin, holder dette lenge, men pass på at den har nok ram. KDE 3.4 går helt greit hos meg på en 233MHz bærbar med 128MB RAM.

:)

Gjest Slettet+6132
Skrevet

Fair enough.

Poenget mitt er at om du skal bruke denne maskinen til å lære deg GNU/Linux, vil du med all sannsynlighet få et dårlig førsteinntrykk. Greit nok at du kan klare å spille av en .ogg, men det stopper omtrent der.

5408766[/snapback]

Skal man lære det skikkelig starter man i console, altså tekstmodus. Det er da man virkelig lærer ;)

Skrevet
Min p75 gikk lett opp i 120 mhz ved å stille dip switch jumper.

Og det fant jeg ut i ettertid.  Hadde jeg bare visst den gang...  :cry:

Det skulle jeg gjerne likt å visst også :evil:

Skrevet

Hvor erfaren er du med hw? Er ganske enkelt egentlig. Står ofte på hket noe om fsb hastigheter. Ellers finner du ut hva hovedkortet heter på nettet og laster ned en manual. Der står det hvordan du stiller opp fsb og multiplier. Pcen din kjører nå på 1,5x50=75. Kanskje står det også bare hvilken prosessor du skal stille inn til. Fikk min fjellstabil på 120. Satte en rolig 80mm vifte til å blåse på den. Vet ikke om det var utslagsgivende men... Du klarer bok ihvertfall 100mhz. P75 klokker bra.

Ellers er det ram som virkelig er utslagsgivende. Du bør skaffe deg noen brikker. Helst hvis du er heldig får du tak i 4x32=128.

Skrevet (endret)

Så det er ingen som har peil på:

Problemet er at maskina ikke skjønner et skvett av å boote fra noe annet enn HD
Går det bra å installere med en annen PC, og så flytte HD over? eller "Monger" DSL da?

Ellers er det ram som virkelig er utslagsgivende.  Du bør skaffe deg noen brikker.  Helst hvis du er heldig får du tak i 4x32=128.
Når så du sist EDO-ram til salgs? :p Endret av Tordenflesk
Skrevet (endret)

Har ingen erfaring med DSL, men det skal nok gå bra å installere på en annen maskin, bare sørg for at hardisken(e) har samme plassering på begge maskinene.

Endret av olear
Skrevet (endret)

Det skal gå, å installere på en annen maskin, men da er det lurest å ta ut alle andre disker mens du gjør det, for å være sikker på at grub/lilo(bootmanager) blir satt opp og installert riktig.

Edit: Ole var kjapper enn meg :)

Endret av LessThanJake
Skrevet

Ellers er det ram som virkelig er utslagsgivende.  Du bør skaffe deg noen brikker.  Helst hvis du er heldig får du tak i 4x32=128.
Når så du sist EDO-ram til salgs? :p

5424162[/snapback]

Jeg har endel 32mb brikker jeg gjerne kunne byttet mot sdram elns...

Skrevet

Er det noe som er ødelagt i PC'en ettersom den ikke booter fra diskett, eller er den bare ikke satt opp til det i BIOS?

For at den aldri har kunnet boote fra noe annet enn HD, det stiller jeg meg meget tvilende til ...

Ikke dermed sagt at de andre installasjonsmetodene som har vært foreslått bare er rubbish, men det er nå liksom enkelte fordeler med å installere et OS rett på den hardware'n det skal kjøre på.

Skrevet
Er det noe som er ødelagt i PC'en ettersom den ikke booter fra diskett, eller er den bare ikke satt opp til det i BIOS?

Slo det deg noensinne at en mulig logisk forklaring er å først sette den opp til å boote fra disk, se om det går og hvis ikke er det ødelagt :p

Du må sette diskettstasjon opp som first boot device i bios ja ;)

For at den aldri har kunnet boote fra noe annet enn HD, det stiller jeg meg meget tvilende til ...

Dersom det er standardinstilling i BIOS, har den gjort som den skulle

Ikke dermed sagt at de andre installasjonsmetodene som har vært foreslått bare er rubbish, men det er nå liksom enkelte fordeler med å installere et OS rett på den hardware'n det skal kjøre på.

Hvilket os snakker du om?

Skrevet

Slo det deg noensinne at en mulig logisk forklaring er å først sette den opp til å boote fra disk, se om det går og hvis ikke er det ødelagt :p

Ja, faktisk. Men det går jo an å sjekke et par-tre ting før man gir opp helt.

Damn Small Linux.

Eller vil du ikke kalle det et OS?

Skrevet

Ja, faktisk. Men det går jo an å sjekke et par-tre ting før man gir opp helt.

Damn Small Linux.

Eller vil du ikke kalle det et OS?

5425764[/snapback]

Forstod det slik av ordlyden at du lurte på om det kunne hjelpe å sette den opp som boot device i BIOS. Har du det altså? Hvis den leser fra disk, men ikke gjør noe fornuftig er det enten feil på diskett, diskettstasjon eller ikke-bootbart innhold på disketten.

Skrevet
Forstod det slik av ordlyden at du lurte på om det kunne hjelpe å sette den opp som boot device i BIOS.  Har du det altså?  Hvis den leser fra disk, men ikke gjør noe fornuftig er det enten feil på diskett, diskettstasjon eller ikke-bootbart innhold på disketten.

5425826[/snapback]

Ja, men nå er det altså ikke jeg som sitter med denne PC'en ...

Rådene dine er gode, de, men det er Tordenflesk som evt. bør lytte til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...