Gå til innhold

Erfaringer med 18-200 mm Nikon


Anbefalte innlegg

Er det noen som har begynt å bruke den nye 18-200 mm linsa til Nikon og vunnet praktiske erfaringer? Eller der den ikke kommet tilm landet ennå? Evt noen som har noen tester å vise til. Jeg ser at Ken Rockwell har en tets, men det ser ikke ut til at dete r på bakrigg av praktisk bruk. Jeg ser den er prisa til ca 7.000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette virker til aa vaere den foerste linsen med et slikt zoom-omfang som virkelig er noe aa skryte av. Den er ikke lyssterk, men skal visstnok vaere enda bedre enn 18-70mm som blant annet foelger med nikon d70s kit. Jeg har ingen praktisk erfaring og vil nok aldri faa det, men jeg anbefaler aa gaa inn paa dpreview.com sine forum. Der er det mange som har erfaring.

Lenke til kommentar
Dette virker til aa vaere den foerste linsen med et slikt zoom-omfang som virkelig er noe aa skryte av. Den er ikke lyssterk, men skal visstnok vaere enda bedre enn 18-70mm som blant annet foelger med nikon d70s kit. Jeg har ingen praktisk erfaring og vil nok aldri faa det, men jeg anbefaler aa gaa inn paa dpreview.com sine forum. Der er det mange som har erfaring.

5406092[/snapback]

Det samme ha jeg fått med meg. Faktisk mener enkelte at den er bedre på samtlige brennvidder, og i tillegg får du en 70-200 uten å måtte skifte objektiv. For en gammeldags faen som meg høres det nesten ut som science fiction. Når dette er mulig, hvor mye ville det kostet å lage den med blender 2,8 over hele området? Hvor stor ville den blitt??

Spøk til alvor. Hadde jeg brukt Nikon, og hatt råd, ville jeg seriøst vurdert den zoomen. Hadde jeg valgt system på ny ville den kanskje spillt inn på valg av system også, men den er nok for dyrt for mine budsjetter :roll:

Lenke til kommentar

Blenderen går ganske fort ned mot 5.6 på dette objektivet, og på kortere fokusavstand er brennvidden langt under 200mm. Men dette gjør egentlig ikke så mye i praksis, for 200mm er uansett ikke veldig praktisk på kortere avstander. På tross av svært pene full-åpnings MTF-kurver, ser det ut til at produksjonseksemplarene helst bør blendes ned litt, da kan en få glimrende både oppløsning og kontrast over hele zoomområdet. Endel rapporterer om tendenser til "zoom creep", men det virker ikke som om det er veldig plagsomt. Fra bildeeksemplene som er lagt ut, er det tydelig at mange ikke har "lært" dette objektivet ennå. F.eks kjører de på med full åpning istedenfor å blende litt ned og la VR-mekanismen gjøre jobben sin.

 

Det kan også virke som om det er litt kvalitetskontrollproblemer i starten, så jeg ville nok ikke kjøpt objektiv for tilsending hvis jeg var ute etter toppeksemplarene - de kan være svært gode, men foreløpig ser det ut til at de må plukkes ut. Men i forhold til mange andre zoomer, særlig ultrazoom, er til og med de svakere variantene veldig bra.

 

Må nesten linke til en post på nikonians.org der en nybakt D200-eier var redd for at hans Sigma 18-200 skulle falle gjennom i overgangen fra D70 til D200. Det gjorde den ikke! Han syntes sjøl 18-200-Nikkoren var enda litt bedre, men i dette tilfellet, (ca 1 m @50mm f/7.1) var det ikke mye forskjell mellom objektivene. Jeg tror jo Sigmaen er endel undervurdert i det korte området, fordi en 11x "kan ikke være bra". Men det er den, sentralt og på kortere brennvidder. Ut mot kantene og oppover mot 200 mm kan situasjonen derimot bli en helt annen.

 

For min egen del går det nok mot Nikkoren, eneste dumme er at jeg frykter det kan bli vanskelig å få tak i billige, gode brukte ;) Med den sammen med ei (ca) geometrisk rekke f/1.8 el f/2-brennvidder, 24, 35, 50, 85 og 105mm får jeg etter hvert et utstyr jeg iallfall ikke kan skylde på! ;) Greit å ha et program, så kan en kjøpe etter som det dukker opp ting og det fins litt penger. (Ikke alltid de to fenomenene opptrer sammen, gitt..)

Lenke til kommentar

Skal notere meg den Sigma'en bak øret, capricorny. Vet jeg er litt lat nå, men kan du linke til en seriøs test av den zoomen? Skal ikke spørre om pris. Klarer å manøvrere i produktguiden selv. Hører dere det, alle dere som spør om pris? Det finnes en prisguide på Akams sider, og det er jo der vi sitter og diskuterer nå.

:hmm: Gretten nå. Gammel mann som blir vekket av overivrig femåring om noen timer. Husker en som skrev at han skulle til sengs fordi han er pappa. Klok mann. Når skal jeg lære...?

Lenke til kommentar
Skal notere meg den Sigma'en bak øret, capricorny. Vet jeg er litt lat nå, men kan du linke til en seriøs test av den zoomen? Skal ikke spørre om pris. Klarer å manøvrere i produktguiden selv. Hører dere det, alle dere som spør om pris? Det finnes en prisguide på Akams sider, og det er jo der vi sitter og diskuterer nå.

:hmm: Gretten nå. Gammel mann som blir vekket av overivrig femåring om noen timer. Husker en som skrev at han skulle til sengs fordi han er pappa. Klok mann. Når skal jeg lære...?

5440342[/snapback]

Det aa legge seg hoertes ut som en god idé. Du hars sannsynligvis baade lagt deg og staatt opp igjen naa da... :p Femaaringer er morsomt. Har en bror paa fem :love:

 

Sigmatest finner du Her. Det var faktisk eneste jeg kunne finne. Pussig egentlig, man skulle tro det var et objektiv som var blitt en del testet. Er jo tross alt et spendende produkt, og hvis det er brukbar kvalitet saa blir det vel sittende paa svaer mange kamera blant "hjemmebrukere". Serioesiteten kan jeg dessverre ikke gaa god for.

Er ogsaa en test som er linket til i produktguiden til akam, som du nevnte i ditt innlegg. :tease:

Lenke til kommentar
Skal notere meg den Sigma'en bak øret, capricorny. Vet jeg er litt lat nå, men kan du linke til en seriøs test av den zoomen? Skal ikke spørre om pris. Klarer å manøvrere i produktguiden selv. Hører dere det, alle dere som spør om pris? Det finnes en prisguide på Akams sider, og det er jo der vi sitter og diskuterer nå.

:hmm: Gretten nå. Gammel mann som blir vekket av overivrig femåring om noen timer. Husker en som skrev at han skulle til sengs fordi han er pappa. Klok mann. Når skal jeg lære...?

5440342[/snapback]

Photozone.de har imatest-kverna bildeeksempler fra denne også: Se her. Jeg synes også det er ok å lese hva ephotozine kommer fram til. Photozone bemerker sein autofokus på 350D og endel fortegning. At objektivet er "prisbelønt" som "EISA European Lens of The Year 2005-2006" tror jeg kanskje ikke vi skal legge så altfor mye vekt på..

Lenke til kommentar

Sant nok. Disse prisfolkene har altid en del parametre de tar hensyn til som ikke betyr noe for meg. Det er jo ikke så mange helt nye konstruksjoner som blir lansert hvert år, stort sett bare forbedringer av eksisterende design. Derfor forteller disse prisene lite om hvor godt objektivet er i forhold til de andre på markedet. Skal likevel sjekke opp objektivet, for det må jo være brukbart for å vinne en slik pris, tror jeg....

Lenke til kommentar
Sant nok. Disse prisfolkene har altid en del parametre de tar hensyn til som ikke betyr noe for meg. Det er jo ikke så mange helt nye konstruksjoner som blir lansert hvert år, stort sett bare forbedringer av eksisterende design. Derfor forteller disse prisene lite om hvor godt objektivet er i forhold til de andre på markedet. Skal likevel sjekke opp objektivet, for det må jo være brukbart for å vinne en slik pris, tror jeg....

5444653[/snapback]

Det er absolutt verdt en sjekk. Jeg vurderte det ei stund som del av D50-startpakka, men utsatte kjøpet av en sånn zoom fordi Nikkoren både har VR (som jeg merker jeg absolutt kan ha nytte av) og en god del bedre spesifikasjoner (AF-S, mer uniform ytelse både over bildeflate (innafor sirkel r=12mm) og brennviddespektret). Jeg endte med 18-125-Sigmaen i stedet, mindre allsidig og kanskje litt "kjedelig", men optisk et veldig bra kompromiss hvis du vil ha et bedre og mer langtrekkende alternativ til kitlinsa, og ikke trenger lysstyrken til 18-50/2.8-Sigmaen. Jeg fant ut at litt svak ytelse på 200 mm ikke betød all verden, fordi en ganske liten prosent av "walkaround"-bildene tas i det brennviddeområdet. Og for typiske tele-oppgaver kan en f.eks komplettere med en rimelig 70-300 mm eller fastbrennvidde.

 

Jeg ville jo hatt mye mer forbehold hvis en mer uerfaren spurte, for dette er jo ikke et objektiv å forlite seg på for de virkelig krevende oppgavene, og i likhet med de billige kit-zoomene kreves det at en er snill og høflig og ikke setter det i forlegenhet. Sånn sett er nok Nikkoren en god del mer anvendelig, sjøl om jeg synes at Nikon smør på med hele leverposteiboksen når de påstår at dette objektivet er fine greier for pressefotografer ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

He he, helt riktig. Tipper det er det samme som gjelder i dag som gjalt for 20 år siden. Alt for mange uerfarne fotografer gikk rundt med en lang penisforlenger som de brukte på lengste brennvidde, fordi det imponerte kompisene. Resultat: Jevnt over uskarpe bilder. Selv 120mm skal man være forsiktig med å anbefale nybegynnere ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...