Gå til innhold

HVa er den gjennomsnittlige IQ i norge...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes vel ikke noe egentlig svar; hvis jeg ikke tar feil, så blir hver test laget og snittet av det besvarte blir lagt til 100 IQ. Jeg tviler på at noen har laget en IQ test som omfatter hele verden.

 

Hvis da snittet i Norge, f.eks. lå på 97 IQ poeng, da vil du på en test som er laget her i norge egentlig bare ha 97 i IQ hvis du får 100. Du forstår vel hva jeg mener.

 

Med andre ord, 100 IQ er snittet. Hvor vanskelig det er å få 100 er forskjellig fra test til test/gruppe til gruppe.

 

Jeg bare lurer; hvordan tok du testen? Mensa har vel tester i Bergen, Oslo, Trondheim eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke noe egentlig svar; hvis jeg ikke tar feil, så blir hver test laget og snittet av det besvarte blir lagt til 100 IQ. Jeg tviler på at noen har laget en IQ test som omfatter hele verden.

 

Hvis da snittet i Norge, f.eks. lå på 97 IQ poeng, da vil du på en test som er laget her i norge egentlig bare ha 97 i IQ hvis du får 100. Du forstår vel hva jeg mener.

 

Med andre ord, 100 IQ er snittet. Hvor vanskelig det er å få 100 er forskjellig fra test til test/gruppe til gruppe.

 

Jeg bare lurer; hvordan tok du testen? Mensa har vel tester i Bergen, Oslo, Trondheim eller noe i den duren?

5401307[/snapback]

 

Ja, jeg tror jeg skjønner hva du sier (hører på System of a down og discovery samtidig så jeg blir litt forvirra).

 

SÅ var det hvorfor jeg tok den: Jeg skal snart begynne på videregåne, så jeg skulle ta en kunnskapstest på skolen. Hadde ikk tatt frokost den dagen, og teste var før spisefri, så jeg fikk ikke mat den skoledagen :cry:.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mensa har vel tester i Bergen, Oslo, Trondheim eller noe i den duren?

5401307[/snapback]

Jeg tok testen hos Mensa i Trondheim, fikk 139. Men, hvem er det som vil være med i en meningsløs, elitistisk tulleorganisasjon?

5586604[/snapback]

 

Høres ut som om en som er fornærmet over at han ikke klarte kravet! :p

 

Mensa er da ingen elitistisk organisasjon! :nei:

Lenke til kommentar

For å holde meg på topic: Det er vanskelig å svare 100% korrekt på dette.

 

Per definisjon er gjennomsnittet 100. Men, om dette er snittet for hele verden så kan det være at Norge ligger litt over eller litt under. Trolig vil vi ligge litt over da vi har bedre miljø her!

 

Men, det kan også være at man definerer IQ utifra det miljøet man er i. I så fall er snittet i Norge 100. Så sant 90-91-generasjonen ikke er noe spesiell så skal snittet være nærmt 100 her også! :)

 

Når det gjelder damer og menn har jeg ikke sett noe fornuftige tall som bekrefter noen forskjell i snitt. Men, det har flere ganger blitt påstått at menn har høyere spredning enn damer!

 

:)

Lenke til kommentar

IQ deles inn i flere klasser, og alle IQ-ene innenfor en klasse er egentlig den samme. En som har 97 i IQ og en osm har 100 er altså like smarte. Det samme kan skje med en som har fått 124 på en test og en som har fått 116 på en annen, de er i samme gruppe, altså har det ingen ting å si på at det er noen forskjell, de er like smarte og har samme IQ.

 

Jeg tok testen på Illustrert Vitenskaps sider, og fikk 116, og den siden må man jo stole på :)

Der stod det at det er plent umulig å teste IQ-en din med en test, en venninne av meg gjetta på alle svarene i samme test og fikk 143 :!:

Snart kan man visst måle IQ ved å scanne hjernen.. :hmm:

Lenke til kommentar
IQ deles inn i flere klasser, og alle IQ-ene innenfor en klasse er egentlig den samme. En som har 97 i IQ og en osm har 100 er altså like smarte. Det samme kan skje med en som har fått 124 på en test og en som har fått 116 på en annen, de er i samme gruppe, altså har det ingen ting å si på at det er noen forskjell, de er like smarte og har samme IQ.

Hmm...tror du har missforstått litt!

 

Det finnes flere IQ-skalaer, så det er helt rett at en som har 124 på en skala ha samme IQ som en som har 116 på en annen skala.

 

Forskjellene på skalaene er hvilket standardavvik man bruker. Mest vanlig er 15,16 og 24. Alle skalaene har 100 som snitt. Derfor blir det feil å si at en på 97 og 100 har lik IQ. (Men, det er minimale forskjeller riktignok).

 

Dette betyr igjen at det er egentlig håpløst å oppgi et IQ-tall uten å oppgi standardavvik eller skala. Mensa f.eks. har et krav oppgitt i prosent for å unngå disse missforståelsene. (Dvs. 2%).

 

Jeg tok testen på Illustrert Vitenskaps sider, og fikk 116, og den siden må man jo stole på :)

Der stod det at det er plent umulig å teste IQ-en din med en test, en venninne av meg gjetta på alle svarene i samme test og fikk 143 :!:

Snart kan man visst måle IQ ved å scanne hjernen.. :hmm:

5586905[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke hvilken test du tok der. Men, testen til Mensa Danmark er den jeg mener er best av de jeg har prøvd på nett.

 

Om det er mulig å gjette seg til 143 er det ingen god test! Gode tester bør ha såpass mange alternativene at muligheten for å gjette seg til en god score er tilnærmet 0.

 

Jeg har veldig vanskelig for å tro at man kan måle IQ ved å scanne hjernen! ;)

Lenke til kommentar

Det er flere ting som kan måles fysisk i hjernen som kan gi en indikasjon på om du har et godt eller dårlig grunnlag for å ha en høy IQ, men andre faktorer spiller også inn, så nøyaktig kan det neppe måles (vil jeg tro).

 

Som Krister sier, nytter det ikke å si "Jeg har 120 i IQ" uten å fortelle hvilket standardavvik man bruker.. Ved bruk av "spredning 24", kan jeg fint få over 140, mens jeg ellers havner mye lavere.

Har tatt noen tester, og oppgitt i spredning 15 eller 16 har jeg resultater fra 121 til 130.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...