Gå til innhold

Riper på sensor - 350d


Anbefalte innlegg

Litt historikk:

Etter å ha irritert meg en stund over støv på sensoren som ikke gikk bort ved bruk av blåsebelg, fant jeg ut at det var på tide å rense. Jeg dro ned til den lokale Fotovideo butikken og spurte etter et rensesett for sensor på 350d kameraet mitt. Mannen i butikken fant frem et HAMA 5in1-sett som skulle fikse biffen. I god tro dro jeg hjem for å rense.

 

Settet hadde en renseveske som jeg hadde på en q-tipslignende sak. Denne brukte jeg så til å dra over sensoren med (etter å ha valgt sensor-rens i menyen).

Dette var tydeligvis ikke noe sjakktrekk... Det ser ut til at det nå har lagt seg et slags belegg på sensoren. Jeg pøvde å få vekk dette ved å bruke en tørr q-tipp av samme slag, men det ble bare devis bedre. Etter at det hadde fått tørke litt så det litt bedre ut, men da oppdaget jeg tynne riper som viste seg når jeg holdt sensoren i rett vinkel mot lyset! :cry:

 

Jeg har tatt noen bilder for å teste, men kan foreløpig ikke se at disse ripene påvirker bildet. (Det gjenstår å teste mot blå himmel med f22)

 

Er det noen som vet hvor alvorlig slike riper er?

Bør jeg sende det inn til rep. og er dette en dyr affære?

 

 

- Litt fortvilet nybegynner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er 100% sikkert i saken din; Det skal IKKE ligge igjen en hinne etter bruk av rensevæske. Gjør det virkelig det, så er produktet ubrukelig.

Prøv med et lite speil f.eks. og se om det skjer der også. Gjentar det seg på speilet, ta med stasjet du kjøpte+kamera og vis selger hva han har gjort!

Dette med hinnen er vel det eneste du kan legge frem som håndfaste argumenter,

desverre, men om selger har litt moralsk evne så kanskje du er heldig/dyktig nok til å ikke bekoste en evnt. rep fullt ut selv. Det kan jo virke som litt "delt ansvar" da en kanskje kan si at det ene førte til det andre....?

 

Lykke til, og gi gjerne tilbakemeldin om resultat av saken!

Lenke til kommentar

Vi selger dette Hama rensesettet der jeg jobber, men vi selger det aldri til kunder som skal rense en digitalsensor da dette settet IKKE ER BEREGNET TIL DET BRUKET. Dette er ment utelukkende som et rensesett for objektivet, og ikke sensoren. Har du ripet opp sensoren etter at denne butikken (Fotovideo?) hadde anbefalt dette spesifikt til sensorrens, kan du kreve erstatning. Men det blir vel lett ord mot ord...

Lenke til kommentar

IR-filteret over sensoren i kameraet ditt er laget av glass.

Så lenge det ikke har ligget noen små sandpartikler i Q-tipsen tror jeg ikke det er kommet riper i glasset, kun belegg eller hår fra Q-tipsen.

 

Rensing av sensorglasset er et område uten fasitsvar, mange løsninger som er dyre og har en del ulemper. Uansett lønner det seg å trene på rengjøring på et løst filterglass for å se hvordan man skal gjøre det. Sørg uansett for å være i et noenlunde rent rom uten for mye luftsirkulasjon (badet?).

 

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

http://www.visibledust.com/index.html

http://public.mvlan.net/folder/031/Photogr...Sensor.pdf.html

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Jeg skal ned til butikken i morgen (Fotovideo.no) og snakke med dem. Forhåpentligvis får jeg dem til å rense det for meg - jeg tør ikke gjøre noe mer på egenhånd :no: . Skal også få ringt Canon og høre hva det faktisk koster å bytte glasset foran sensoren.

 

Jeg har tatt noen testbilder i dagslys mot himmelen på f22, og det er en god del mer flekker i bildet nå en det var før, men heldigvis ser jeg ikke noe til "ripene" i bildene.

 

Nå som det er så mye støv/smuss på sensoren har jeg også tillat meg å sjekke riper både i dagslys og under halogenlys (med risiko for mer støv :roll: ). Stripene dukker bare frem når man får vinklet sensoren rett mot halogenlyset, i dagslys ser jeg dem ikke. Det kan jo tyde på at det faktisk er kommet tynne riper i glasset :ermm: .

 

Men så lenge de ikke dukker opp på bilder er det ikke så farlig? Kan det ha noe å si for fokusering etc? Eller kanskje hvis lyset treffer rett i linsa vil det gi effekter?

 

Har prøvd å søke en del på nettet men finner ingen som faktisk har vært dumme nok til å gjøre som meg :whistle:, så det er litt tynnt med erfaringer rundt problemet...

Lenke til kommentar

Huff, det må være en fryktelig situasjon. Glimrende at stripene ikke ble synlige på bilder, og flekkene skal du nok bli kvitt med en proff rens. Synes Fotovideo bør/må spandere den rensen på deg, etter at deres råd nesten har ødelagt ditt dyre dslr. Det finnes forøvrig mange renseprodukter på markedet, og flere av trådene her på forumet handler om det. Bla litt tilbake i tid, så finner du linker til bl.a. firmaer som selger Sensor Swab osv.

 

Selv har jeg klart meg i et år med bare en ørepumpe fra apoteket til rengjøring. Jeg har reist mye, blant annet i veldig støvete land. Bytter jeg objektiv ofte en dag, blåser jeg altid rent før sengetid. Pumpen er altid med når jeg reiser, og jeg har tatt over 10.000 bilder (tror jeg). Tror vi bør basere oss på forsiktighet som viktigste "rengjøring" av kamera. Foreta objektivskifte hurtig og under så kontrollerte forhold som mulig. Sett på bakdeksel på objektivet med en gang.

 

Lykke til med sensoren. Regner med at Fotovideo gir deg en gratis rens, siden deres ansatte er skyld i miseren. Ellers synes jeg de burde gi deg skikkelig avslag på et ordentlig rensesett til kamera ditt. Ikke vær for "tøff i trynet" med dem når du går dit, spill heller mer på fortvilelsen du åpenbart føler. De er jo mennesker de også (selv om de er selgere)...

Lenke til kommentar
Har prøvd å søke en del på nettet men finner ingen som faktisk har vært dumme nok til å gjøre som meg  :whistle:, så det er litt tynnt med erfaringer rundt problemet...

5404077[/snapback]

Nå er det vel ikke du som har vært dum. Du gikk til en butikk og spurte om hjelp i god tro at de kunne det de pratet om. Selgeren du møtte på har enten misforstått deg eller ikke vært klar over hvor alvorlig det kan være å rense en bildebrikke med et rensesett for objektiver. Prøv å huk tak i denne selgeren igjen, ikke for å kjefte på han, men for å fortelle han at det han sa faktisk kan få fatale følger, slik at han ikke kommer med det forslaget til andre kunder. Man lærer så lenge man lever. Ellers, gjør som PMnormal sa, vær saklig og høflig... da løser saken seg på beste måte for deg.

 

De er jo mennesker de også (selv om de er selgere)...
:eek: Litt fornærmet nå, ettersom jeg selv er selger :tease:
Lenke til kommentar

QUOTE(Nurgel @ 08/01-2006 : 13:26)

Har prøvd å søke en del på nettet men finner ingen som faktisk har vært dumme nok til å gjøre som meg , så det er litt tynnt med erfaringer rundt problemet...

 

Jeg tok et søk på dette, da jeg syntes jeg husket noe med et Nikon:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=345346&hl=

 

Vet ikke om dette hjelper på selvfølelsen, uansett mangler det en konklusjon/tilbakemelding på denne gamle tråden.

Lenke til kommentar

Litt oppdatert info:

Jeg har vært i kontakt med Serviceproffen (de som er servicepartner til Canon). De kunne fortelle at jeg ikke skulle være så bekymret for tynne riper. De hadde visst hatt mange kamera inne til rensing som også hadde noen små riper uten at dette hadde vært problematisk. Han jeg snakket med anbefalte meg å ta noen bilder i motlys for å sjekke, og hvis jeg ikke merket noe da kunne jeg ta det med ro. :D

 

Anslagsvis ville et bytte koste mellom 2-3000 kr (men dette var noe de stort sett bare hadde gjort på high-end kameraene og da kunne det koste atskillig mer)

 

Da gjenstår det bare å ta saken med Fotovideo.no - og det blir i lunsjen :)

Lenke til kommentar

Nok en liten oppdatering:

Har nå vært hos Fotovideo som beklaget at jeg var gitt feil rensesett. De sendte inn 350d'en til rens hos Serviceproffen på sin regning. Og ikke nok med det så lånte de meg et D20 kamera mens jeg venter! :thumbup:

Det kaller jeg service! Stjerne i margen til Fotovideo.

 

Det vil ta ca 4 dager pluss postgang før jeg har mitt kamera tilbake, så da får jeg vente i spenning på resultatet. :)

Lenke til kommentar

Pluss i margen til Fotovideo. De taklet saken utmerket. Vet ikke om jeg hadde levert tilbake 20D'en, og heller hadde bedt de beholde 35..... :evil: Nå ja, litt tøysete i dag...

Du ha det vel ikke så travelt med å få tilbake ditt hus nå. Kjekt å få teste en større modell litt i dybden noen dager :)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...