Gå til innhold

Ingen oppdateringer for XP Home neste år


Anbefalte innlegg

Det har då vore kjent i fleire år, så folk har hatt god tid til å forberede seg. Dei kan heller ikkje fortsette å støtte gamal programvare evig.

Jeg vil tippe at f.eks. tante og onkel som har kjøpt seg ny PC til familen på Elkjøp i jula, neppe fikk beskjed av selgeren at PCen deres ville bli en potensiell sikkerhets-hazzards innen utgangen av året. God tid til å forberede seg? De færreste tenker vel på at sitt nyinnkjøpte 10.000 kroners produkt (PCen) skal være ubrukelig om bare ett år, ei heller har interesser nok til å sette seg inn i hva dette vil si på forhånd.

5396442[/snapback]

Informasjonen har vore tilgjengeleg for alle, til og med på norsk, ei god stund no. At folk ikkje undersøker ting før dei går til innkjøp for mange tusen kan ikkje Microsoft få skylda for.

 

Ein gong må dei nesten stoppe å støtte dei gamle operativsystema. XP har snart vore ute i 5 år, og MS skal sleppe eit nytt produkt for å ta over. Då er det klart at dei vil fokusere på dette.

 

Bare for å sette ting litt på spissen. Om Microsoft bestemmer seg for å støtte XP Home i 20 år til, og nokon plutseleg bestemmer seg for å kjøpe ei maskin med XP Home om 19 år, er det då dårleg gjort av MS å ikkje fortsette å støtte XP sånn at han stakkaren som har kjøpt seg eit gamalt produkt kan fortsette å bruke det i mange år framover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ein gong må dei nesten stoppe å støtte dei gamle operativsystema. XP har snart vore ute i 5 år, og MS skal sleppe eit nytt produkt for å ta over. Då er det klart at dei vil fokusere på dette.

5396599[/snapback]

Vista er ventet til høsten, og oppdateringene slutter ved årsskiftet. Mener du virkelig at MS gir god tid når de gir to-tre måneder på å oppgradere til nyeste windows-versjon?

Lenke til kommentar

Hvor kommer leverandørgarantier/support inn i bildet da?

 

Jeg kjøpte meg nylig en bærbar PC som hadde Win XP Home som OS

Kunne også få 3års utvida serviceavtale hvis jeg ville.(noe jeg ikke gadd å betale for)

 

Når jeg leste igjennom papirene så fikk jeg inntrykk av at når operativsystem var OEM så var det leverandøren av PC'n som var ansvarlig for support. Ikke Microsoft.

 

Så , hvis vi sier at om 1.5år oppdages det en MAJOR security Bug i XP som muliggjør herping av PC'n min og MS ikke gidder å gjøre noe , så vil derimot HP være ansvarlig for en løsning , iallefall hvis jeg har 3års utvida serviceavtale.

Eller er jeg langt langt borte på vidda nå? :!:

Lenke til kommentar

Med fare for at noe allerede er nevnt...

 

Her vil vel granti fra produsent av pc komme inn, om det er windows, mac eller linux så er en pc kjøpt med garanti kjøpt med garanti. Da er det etter mitt syn feks. hp, dell osv sin jobb å krangle med MS. Det er hvertfall sånn jeg ser på garanti...noe som fort kan være feil for allt jeg vet.

 

På en annen side så er det fullt forståelig at man etter en STUND slutter å oppdatere produkter, det koster en forume. Det sagt så burde man supporte produktene LITT lenger enn ett par år. En pc har etter mitt syn en levetid på max 3-4 år før du må begynne å oppgradere, programvaren bør derfor supporteres ut over den tid med litt margin.

 

At Home vil kunne falle utenfor spiller nok ikke allverdens rolle for elkjøp brukern som uansett bryr seg fint lite om sikkerhet på på pcn, men for oss petimeter folk som er helt paranoide(som meg...) så vil noe slikt være katastrofalt, men de fleste av "oss" bruker vel Pro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Regner med at det kommer en SP 3 før Microsoft legger inn årene på Xp Home. Har både Home og Pro i huset, og jeg ikke ikke se noen forskjell på build nummeret på oppdateringene til Home og Pro. De installerer jo også de samme patchene.

 

Den eneste forskjellen jeg visuelt kan se forkjell på i Home og Pro, er at Home kjører med færre prosesser i oppgavebehandling, men det er jo naturlig det.

Lenke til kommentar
Det har då vore kjent i fleire år, så folk har hatt god tid til å forberede seg. Dei kan heller ikkje fortsette å støtte gamal programvare evig.

Jeg vil tippe at f.eks. tante og onkel som har kjøpt seg ny PC til familen på Elkjøp i jula, neppe fikk beskjed av selgeren at PCen deres ville bli en potensiell sikkerhets-hazzards innen utgangen av året. God tid til å forberede seg? De færreste tenker vel på at sitt nyinnkjøpte 10.000 kroners produkt (PCen) skal være ubrukelig om bare ett år, ei heller har interesser nok til å sette seg inn i hva dette vil si på forhånd.

5396442[/snapback]

Informasjonen har vore tilgjengeleg for alle, til og med på norsk, ei god stund no. At folk ikkje undersøker ting før dei går til innkjøp for mange tusen kan ikkje Microsoft få skylda for.

 

Ein gong må dei nesten stoppe å støtte dei gamle operativsystema. XP har snart vore ute i 5 år, og MS skal sleppe eit nytt produkt for å ta over. Då er det klart at dei vil fokusere på dette.

 

Bare for å sette ting litt på spissen. Om Microsoft bestemmer seg for å støtte XP Home i 20 år til, og nokon plutseleg bestemmer seg for å kjøpe ei maskin med XP Home om 19 år, er det då dårleg gjort av MS å ikkje fortsette å støtte XP sånn at han stakkaren som har kjøpt seg eit gamalt produkt kan fortsette å bruke det i mange år framover.

5396599[/snapback]

 

ikke vondt ment, men synes dette var et litt dårlig argument... Poenget er jo ikke at XP har vært lenge på markedet, poenget er jo hvor lang overgangsperioden blir... Microsoft sender jo fortsatt ut oppdateringer til Win 2000, så ser det som ganske usannsynlig at de stopper oppdateringer til Home så raskt.. Microsoft kan strengt tatt ikke regne med at folk vil gå og kjøpe seg et nytt operativsystem for å oppgradere Elkjøp maskinene sine.. Som nevnt tidligere er det vedlig få som gjør det.. og MS vil nok ikke ta sjangsen på å la alle disse maskinene være ubeskyttet..

 

I tillegg har MS lovet at flere av Vista-nyhetene skal komme til XP også. Hvis noen har lyst til å vedde med meg om MS kommer med oppdateringer til XP Home om et år er jeg klar som et egg! :cool:

Lenke til kommentar
At Home vil kunne falle utenfor spiller nok ikke allverdens rolle for elkjøp brukern som uansett bryr seg fint lite om sikkerhet på på pcn, men for oss petimeter folk som er helt paranoide(som  meg...) så vil noe slikt være katastrofalt, men de fleste av "oss" bruker vel Pro?

5397566[/snapback]

Lurer på hvilken kategori du putter meg i, som har en Coop PC med XP Home og en hjemmesnekret PC med XP Pro/Vista :p Jeg er opptatt av sikkerheten på den bærbare selvom jeg har kjøpt den på samvirkelaget.

 

Jeg tror ikke noe på at MS stopper å sende ut sikkerhetsoppgraderinger til XP Home om et år. De fleste datamaskiner solgt de siste par-tre årene har XP Home, og det vil ikke være særlig smart av MS å slutte å gi disse brukerne sikkerhetsoppgraderinger.

Lenke til kommentar
Informasjonen har vore tilgjengeleg for alle, til og med på norsk, ei god stund no. At folk ikkje undersøker ting før dei går til innkjøp for mange tusen kan ikkje Microsoft få skylda for.

 

Ein gong må dei nesten stoppe å støtte dei gamle operativsystema. XP har snart vore ute i 5 år, og MS skal sleppe eit nytt produkt for å ta over. Då er det klart at dei vil fokusere på dette.

 

Bare for å sette ting litt på spissen. Om Microsoft bestemmer seg for å støtte XP Home i 20 år til, og nokon plutseleg bestemmer seg for å kjøpe ei maskin med XP Home om 19 år, er det då dårleg gjort av MS å ikkje fortsette å støtte XP sånn at han stakkaren som har kjøpt seg eit gamalt produkt kan fortsette å bruke det i mange år framover.

5396599[/snapback]

Vel. F.eks. kommer vaskemaskiner og biler med såkalt leveringsgaranti på reservedeler i gjerne 8-10 år etter at produktet er kjøpt. De fleste tar det som en selvfølge at det skal være mulig å skaffe reservedeler til en tre år gammel bil, uavhengig om det har kommet en ny modell i ettertid eller ei. For meg er det også en selvfølge at Microsoft skal skaffe reservedeler (oppdateringer) til Windows i minst fem år etter at produktet er kjøpt. Om selskapet velger å selge meg Windows XP i 2019 får de også støtte det frem til 2024. Dette dreier seg om helt almenne oppfatninger.

Lenke til kommentar

Det er kanskje det beste argumentet! Uten at jeg har lest noe som helst dokumentasjon på det, tilsier fornuften at ettersom XP Home fortsatt selges på lik linje med XP, kan de ikke bare slutte og supportere produktet samtidig som de eventuellt slutter å selge det.

 

At MS faser ut XP Home av salg er det godt mulig at de kan finne på å gjøre kort tid etter at Vista er lansert, men slutte med oppdateringer tror jeg ikke vil skje.

Lenke til kommentar
Vista er ventet til høsten, og oppdateringene slutter ved årsskiftet. Mener du virkelig at MS gir god tid når de gir to-tre måneder på å oppgradere til nyeste windows-versjon?

5396974[/snapback]

Tja, i følge artikkelen vart Support Lifecycle Policy forandra i 2002. Dermed har folk hatt ein del år på å kunne planlegge utskifting av OS.

 

På den tida MS skreiv om Support Lifecycle Policy var det og forventa at Vista skulle kome på eit tidlegare tidspunkt. Dermed ville folk ha ein mykje lengre overgangsfase mellom XP og Vista. I og med at Vista kjem ut så mykje seinare ein det MS hadde planlagt då dei bestemte seg for kor lenge dei skulle støtte XP, er det bare naturleg at dei forandrer på dei opprinnlege planene.

Lenke til kommentar
Vel. F.eks. kommer vaskemaskiner og biler med såkalt leveringsgaranti på reservedeler i gjerne 8-10 år etter at produktet er kjøpt. De fleste tar det som en selvfølge at det skal være mulig å skaffe reservedeler til en tre år gammel bil, uavhengig om det har kommet en ny modell i ettertid eller ei. For meg er det også en selvfølge at Microsoft skal skaffe reservedeler (oppdateringer) til Windows i minst fem år etter at produktet er kjøpt. Om selskapet velger å selge meg Windows XP i 2019 får de også støtte det frem til 2024. Dette dreier seg om helt almenne oppfatninger.

5398055[/snapback]

Det er en vesentlig forskjell på reservedeler (identiske komponenter) og oppgraderinger/oppdateringer (nyutviklede komonenter). Du forventer ikke at vaskemaskinprodusenten din begynner å utvikle en ny motor eller chip til vaskemaskinen din etter at denne har gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar

En liten undring: Leverer RedHat oppdateringer spesielt til RedHat 7.2? Denne er omtrent like gammel som Windows XP Home, forskjellen er at RedHat har kjappere utskifting av versjonsnumre.

 

At hjemmebrukere gjerne skulle hatt litt mere tid til å skifte til nytt OS (før det slutter å komme oppdateringer) er jeg dog enig i.

 

De som ikke liker Vista: Det er opp til dere. En kvalifisert gjetning sier meg at noen av dere ikke har vista lovlig engang, men det får så være. Hvis dere ikke liker Vista så får dere gjøre som Linuxfolket: Finne et OS som dere er fornøyd med. Det er ingen som tvinger dere til å beholde Windows.

 

Så til artikkelen: Hjemmebrukerene vil være usikret mot utnyttelse av sikkerhetshullene, ja. Men det betyr ikke at de må være ubeskyttet. En brannmur vil kunne ta en del av sikkerhetsproblemene, og antivirus likeså. Men jeg er selvfølgelig klar over at ikke kan beskytte seg mot alle sikkerhetshull uten oppdateringer. Jeg ønsker bare å poengtere at man likevel kan være beskyttet mot en del av sikkerhetsproblemene som måtte finnes.

Lenke til kommentar
En liten undring: Leverer RedHat oppdateringer spesielt til RedHat 7.2? Denne er omtrent like gammel som Windows XP Home, forskjellen er at RedHat har kjappere utskifting av versjonsnumre.

 

Du glemmer at linux og gnu delen blir utviklet etter en helt annen tankegang en windows. Er snakk om ofte oppdateringer og slikt. Ikke som i windows verden at alle sitter stille i 5 år og venter på noe "nytt".

Lenke til kommentar
En liten undring: Leverer RedHat oppdateringer spesielt til RedHat 7.2? Denne er omtrent like gammel som Windows XP Home, forskjellen er at RedHat har kjappere utskifting av versjonsnumre.

Du glemmer at linux og gnu delen blir utviklet etter en helt annen tankegang en windows. Er snakk om ofte oppdateringer og slikt. Ikke som i windows verden at alle sitter stille i 5 år og venter på noe "nytt".

5398831[/snapback]

Det glemmer jeg overhodet ikke, men siden linuxfolket stadig går til angrep mot Windows kan vel jeg få gå til angrep på Linux også? Hvis jeg vil ha RedHat 7.2 så vil jeg ha oppgraderinger på den, i flere år til fremover. Uansett hva som skjer galt. Jeg vil ikke ha neste versjon av kjernen, jeg vil ha sikkerhetsoppdateringer på den jeg allerede har :)

 

Verden går tross alt fremover men jeg. Ja, det blir for kort tid der brukerene kan ha både Vista og XP Home og samtidig få alle mulige sikkerhetsoppdateringer, men jeg undres også på hvor lenge man får sikkerhetsoppdateringer til en Linux-distribusjon etter at det har kommet en ny versjon.

Lenke til kommentar
Det er en vesentlig forskjell på reservedeler (identiske komponenter) og oppgraderinger/oppdateringer (nyutviklede komonenter). Du forventer ikke at vaskemaskinprodusenten din begynner å utvikle en ny motor eller chip til vaskemaskinen din etter at denne har gått ut av produksjon.

5398717[/snapback]

Det er ikke snakk om oppgraderinger her. Jeg forventer ikke at Microsoft skal komme med nye og gratis funksjoner etter at jeg har kjøpt Windows, men jeg forventer at produktet skal fungere i de årene jeg trenger det (en bør vel forvente at et operativsystem skal være fem år). Ettersom dagens operativsystem (forståelig nok) ikke er feilfrie når de slippes er det bare å forvente at kritiske feil lappes i bruksperioden.

 

Dersom det oppdages fabrikasjonsfeil ved vaskemaskenen min etter 4,5 år er det også her vanlig at produsenten reparerer feilen kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Sitter her med Pro jeg :) Men har en XP ME i stua. Blir vel Pro eller Vista på den senere i år :)

5399122[/snapback]

Det er Windows ME du mener? Makan til kranglete OS har jeg aldri vært borti, jeg kan bare konkludere med at du er svært tålmodig som har den fremdeles.

Lenke til kommentar
En bør vel forvente at et operativsystem skal være fem år.

5399062[/snapback]

Windows XP har også vært tilgjengelig i over fem år før Microsoft kutter support på det, hvis de gjør det ved utgangen av 2006.

5399111[/snapback]

 

Hallo? Føler vi begynner å gå i ring nå. Som allerede påpekt bør en forvente at et operativsystem varer fem år etter kjøpsdato. Slik som forøvrig gjelder ellers i bransjen også. At Microsoft velger å selge Windows XP nå er faktisk deres valg, men når de først velger dette må de også støtte produktet i bruksperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...