Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

boot problemer, win xp, raptor og abit an8u


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
heisann!

 

 

laget denne tråden for et par dager siden på lagrigsdelen av forumet, men den passer kanskje bedre her?

 

URL

 

sitter fortsatt fast, intet svar fra verken abit eller WD.

råd?

 

takk

-Marius

5389891[/snapback]

 

 

Hei.

 

har du skjekket boot rekefølgen din.

 

eks når du SKAL boote fra cd rom. 1, floppy 2, cdromm, 3 harddisk

 

eks når du IKKE SKAL boote 1,floppy 2, harddisk, 3, cdrom :)

Lenke til kommentar

heisann

 

prøvd å lufte dette problemet her litt før, men til lite nytte.

ommstendighetene er:

 

jeg har 3 disker i oppsettet mitt.

raptor 73gb sata

hitatchi 250gb sata

Wester digital 320gb sata

 

jeg har innstallert windows på raptoren, på den ene partisjonen.

resten av HW ser dere i sigg.

 

problemet er at jeg ikke får boota fra raptoren.

jeg hadde tidligere pata disker i systemet, noe som også gav lingnende problemer, jeg måtte innstallere xp på en ide disk for at "bootinfo" kunne finnes, og så kjøre xp cd'n først, for så å vente til den hadde pushet hoppet forbi "trykk en tast for og boote fra cdrom", så kunne windows boote, om dere forstår.

 

nå har jeg som sagt ikke flere ide disker.

men nå hjelper det pokker ikke å kjøre xp cd'n heller, uansett hva jeg gjør vil ikke raptoren bootes fra! jeg har oppdatert bios, resatt bios, prøvd alt jeg har kommer på i bios over snart 4 månder, men ingenting jeg gjør får meg nærmere svaret.

jeg kommer inn 1 gang på hardisken, det er første boot etter install av xp, noe jeg får gjort uten problemer.

jeg har blitt tipset at dette er bios relaterte problemer, men jeg må innrømme at jeg ikke kan se hva problemet er.

fra repair konsollen, eller den dos lignende saken i win install programmet ser jeg innstallen min, og kan logge inn på den, selv om programmet oppfrer seg noe "uggent", det virker ikke som om den helt liker installen, men jeg får da forsøkt å kjøre fixboot ect, men desverre gjør ikke det noen forskjell.

 

hvis noen av dere har tips å komme med, vær så snill å kom med de!

jeg har saumnfart alt som heter søkemotorer osv, uiten å fått et fnugg med hjelp i min situasjon.

 

Takker for alle svar.

-Marius

 

 

Hardware:

||A643000 939 Venice||Abit AN8Ultra||Sapphire X800 256mb GDDR3|

||OCZ 4*512 400\433mhz||73.5gb Raptor+530gb||NEC ND3540A|

 

 

-ØVG

bootrekkefølge har jeg sjekket.

igjen, og igjen, og igjen. :S

 

Okay

PSU er Antec 520W

ikke at det spiller noen rolle..

for annen hardware se sigg, eller opp.

 

takker

Marius

Lenke til kommentar

Gjør følgende;

- Start opp med min. HW komponenter; kun EN HDD (f.eks raptoren ), og ikke minst kun EN minne brikke! Det er her jeg tror problemet ligger. 4xbrikker kan bli tull, spesielt når du ikke kjører "standard". Set evt. timings manuellt, i tillegg setter du CR=2T. Skjønner lite av hva du mener med 400/433.

- Dersom du har overklokket maskinen, så la vær.

 

 

PSU har ofte noe å si, spes med et oppsett som suger godt på 12V-linjen. Det gjør din,. spes. ved oppstart (les i signatur om HDD spin-up). Antec'en burde holde - men du er ikke flink til å liste specs. (12V-linjer på PSU, evt OC,)

Lenke til kommentar

Okay, jeg klarer ikke helt å se hva ramen min skal ha med et boot problem å gjøre? problemet jeg har er er kompatiblitets\softeware problem, ikke et hardware problem.

 

jeg vil gjerne også legge til at alt av normale ting, som boot rekkefølge, reparasjon av installen osv er prøvd.

 

hvis du virkelig mener at flere en 1 rambrikke vil kunne påvirke bootprosessen, skal jeg prøve dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...