Gå til innhold

Dual-core: Pentium eller AMD?


Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23146

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+

HK: ASUS A8N-SLI Premium

RAM: Corsair XMS4000 TWINX DDR500 2048 MB (2x1024)

PSU: Hiper HPU-4B580

Skjermkort: PowerColor Radeon X800 GT 256 MB

Kabinett: Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BNA

HDD: Western Digital Caviar SE16 250 GB

 

Denne går til bestilling veldig snart!! Noen som har innvendinger?

Pcen skal overklokkes og med tiden vannkjøles. Vet at skjermkortet er litt pinglete, men spiller ikke så mye, så det bør holde. Så, noe som er galt!? Noe som etter din mening bør forandres? Takk for alle innspill! :thumbup:

 

EDIT: Tittel. Se Pentium oppsett lenger ned.

Endret av magnekd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke spiller så mye, og heller bruker tunge programmer trodde jeg Intel gjerne var mer solid.. (?) Ellers vil jeg bare si at jeg selv gjerne kunne ha tenket meg denne maskinen.. :) Og kabinettet du valgte er sinnsykt fint! Har ett helt likt bare i sølv og er storfornøyd. Utrolig praktisk med USB, Headsett, Mikrofon og Firewire på toppen av kabinettet.. De rene linjene blir uthevet av det vakre blå lyset som skinner i bakgrunnen. Ambefales på det sterkeste!

Lykke til med ny maskin!

Lenke til kommentar

Sier du det? Hmm... jeg har fått litt følelsen av at AMD uansett gir mer krutt for pengene jeg. Hvis jeg heller skulle gå for Pentium, hva med dette oppsettet?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=23226

 

HK: ABIT AW8-MAX

RAM: Corsair XMS2 TWINX PRO DDR2-675 1024 MB (2x512)

PSU: Hiper HPU-4B580

CPU: Intel Pentium D 830

Skjermkort: PowerColor Radeon X800 GT 256 MB

Kabinett: Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BNA

HDD: Western Digital Caviar SE16 250 GB

 

Og angående kabinettet, siden du sier du har det. Er det god plass i det? F.eks. til vannkjøling. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Dersom du skal overklokke er det ABSOLUTT beste valget en AMD Opteron for s939. Bytt ut CPU i det første oppsettet med en Opteron 165 og du har en kongemaskin.

5387363[/snapback]

 

Jeg har fått med meg at Opteron er bra på til klokking. Men jeg mer en middels interessert i å ha en dual-core pc :dribble:

 

Er det noen forskjell i klokke egenskapene til de to HK'ene, eller på de to prossesorene jeg står mellom? (Altså AMD og Pentium) Takk.

Lenke til kommentar

Å si at Intel er bedre på "tunge operasjoner" er en sannhet med modifikasjoner. Intel er vel bedre på forutsigbare operasjoner, da gjerne videoredigering, rendring o.l. ettersom disse tingene har mindre sannsynlighet for branch prediction feil og således ikke straffer Intel CPU'en for kraftig for å ha så lang pipeline så ofte.

 

eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Å si at Intel er bedre på "tunge operasjoner" er en sannhet med modifikasjoner. Intel er vel bedre på forutsigbare operasjoner, da gjerne videoredigering, rendring o.l. ettersom disse tingene har mindre sannsynlighet for branch prediction feil og således ikke straffer Intel CPU'en for kraftig for å ha så lang pipeline så ofte.

 

eller tar jeg helt feil nå?

5387505[/snapback]

 

Stemmer det på en måte, for å si det slik så er det en enkel forklaring som ikke er helt feil :D Det er også slik at det tar litt tid å fylle opp de lange piplinsene derfor så er det bedre for intel å ha lengre uavbrutte operasjoner, samt at det er mindre sansynelig for branch predictions.

Lenke til kommentar

Opteron 165 er bra, men ingen får den på lager før om fire uker, og da kommer folk til å stå i kø, så det er ikke sikkert du får da heller.

 

Ang. Intel ser jeg på det som en myte at de er bedre på multimedia. I følge testene i Tom's Hardware Guide er AMD best på omtrent alt. Man kan sikkert fortsatt finne et og annet program som er optimalisert spesielt for Intel, og defor raskere på den, men det meste kjører raskere på AMD.

 

http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the...pu_charts_2005/

Lenke til kommentar
Opteron 165 er bra, men ingen får den på lager før om fire uker, og da kommer folk til å stå i kø, så det er ikke sikkert du får da heller.

 

Ang. Intel ser jeg på det som en myte at de er bedre på multimedia. I følge testene i Tom's Hardware Guide er AMD best på omtrent alt. Man kan sikkert fortsatt finne et og annet program som er optimalisert spesielt for Intel, og defor raskere på den, men det meste kjører raskere på AMD.

 

http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the...pu_charts_2005/

5387604[/snapback]

 

Isåfall høres det jo ut som at jeg bør gå for AMD. Og hvis jeg kjøper AMD Athlon 64 X2 3800+, så må jeg ut med 500 kr ekstra i forhold til Opteron 165. Men ifølge tester kan også X2 3800+ klokkes ganske greit, hvertfall opp til 2,4 GHz (kanskje lenger), og da bør vel det første oppsettet være et greit kjøp? Hvis jeg da ikke får tak i Opteron 165 gjennom andre kanaler. Hva sier dere?

Lenke til kommentar
CPU: Yohan duo

HK: http://www.hardware.no/nyheter/hovedkort/s...fra_aopen/22382

Minne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=29816

DVD brenner standard

Skjermkort: PowerColor Radeon X800 GT 256 MB

PSU: hiper

 

Den kan nok klokkes til kingdome come. :cool:  Og sikkert lengre med bedre ram og god kjøler

5387444[/snapback]

 

Det oppsettet der er min drøm, bare 2gb ram istedet hihi

5387657[/snapback]

 

Hvor lenge er det til dette vil være tilgjengelig? Og hvor mye vil det koste? Noen anelse?

Lenke til kommentar

Jeg vet at cpuen er like rundt hjørnet? Om den ikke allerede har kommet. Tror den er klar men bare ikke i butikkene. Når det gjelder hovedkortet så er vel det også snart på markedet. Prisen har jeg ingen anelse om, det må nesten noen andre her svar deg på. Om du får vite det så vil jeg gjerne høre det. For jeg har også lyst på ett slikt oppsett. Og det syns jeg er verdt å vente på!

Lenke til kommentar
Opteron 165 ER dual-core  ;)

5387445[/snapback]

 

Ahh... da vil jeg ha den! Men etter hva jeg forstår... er det jo klin umulig :hmm:

Så da er jeg like langt?

 

 

Her snakker vi da om CPU som ikke har kommet, og et HK som ikke har kommet?

5387587[/snapback]

 

Vel ja, men de kommer om ikke lenge, snart er de begge her. Vil tro seinest midten av februar, tideligst om en uke. Men er du entusiast så er det ingenting i forhold til den gleden å tukle med en CPU der MP er ulåst og effektforbruker er svært lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...