Gå til innhold

Xbox 360 - Prosjektør en god løsning?


eddien24

Anbefalte innlegg

Helluen!

 

Har xbox 360, men kun en standard tv.

Vurderer selvsagt å kjøpe meg en 42" LCD HD tv, men har kommet i tankene om prosjektør istede.

Problemet er at jeg har NULL peiling på prosjektører...

 

Stiller bare noen åpne spm ut i lufta her jeg.

Er prosjektør en bra løsning kontra LCD tv? Får man like bra/bedre bilde? Hva slags priser snakker man om hvis man skal ha noe som funker BRA?

Levetid på en prosjektør, er ikke den veldig kort?

+++++

 

All informasjon mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en lyspære til prosjektoren varer vel i et år hvis du bruker den hver dag (tror jeg).

 

Jeg ville gått for 42"LCD. Prosjektorer bråker litt mye og bildet kommer aldri til å bli i nærheten likt en LCD hd tv.

5381375[/snapback]

 

For å gi litt argumentasjon FOR projektor også:

 

Jeg har nettopp kjøpt en LCD-projektor: TW-600 er et av de beste kjøpene i prisklassen sin (12-13k), og er HD-ready (1280x720). Støynivået er lavere enn en vanlig pc (min erfaring), hører den ikke når jeg ser film. Vurderer nå sterkt å skaffe en xbox 360 for å få skikkelig "HD-opplevelse".

 

Angitt forventet levetid på projektor-pærer er 2000-3000 timer fra de fleste fabrikantene. Så kan du jo regne på hvor mange timer du kommer til å spille i uka og hva det da vil koste deg over x antall år... ny pære er vanligvis på 3-4k ser det ut som.

 

Jeg kan ikke si noe om bildekvalitet vs LCD-tv siden jeg ikke har sett noe særlig på LCD-tv'er... Mitt inntrykk er iallfall at PJ vil funke bra til spilling. Og 100" skjerm på veggen er KULT. :)

 

Antar at det koker ned til en avveing: ekstra skarpt bilde (LCD-TV) eller ekstra stort bilde (PJ), og så får du regne litt på hva bruksmønsteret ditt vil koste deg i pj-pærer. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg vil også argumentere FOR prosjektor :) Kjøpte en Sanyo Z4 til 18k og er storfornøyd her jeg sitter med 100¨ bilde. Dessuten, alle prosjektorer som er kjøpt eller blir kjøpt etter oktober, har 2 års pæregaranti. Eller 2000 timer. Hva enn som kommer først. :) Klart Prosjektor! :)

 

Edit:

Så du ville ha kvalitetsikring også:

 

Med litt kalibrering og rett rom (mørkt mørkt mørkt) og et godt lerret, så vil jeg nesten si at prosjektor ligger bare en tidels sekund bak LCD i det lange maratonet mot rett valg

 

Dessuten med tanke på plassparing så er jo prosjektor det beste valget du kan ha. Og du får definitivt mer kinofølelse og mer spillglede på prosjektor!

Endret av Rage_Hunter
Lenke til kommentar
Dessuten med tanke på plassparing så er jo prosjektor det beste valget du kan ha.

5381426[/snapback]

 

Glemte dette, helt enig. PJ'en min er plassert inni et skatoll ved siden av sofaen, blir lukket inne og gjemt når den ikke brukes. Lerretet kan rulles opp. Mao høy WAF ("Wife Acceptance Factor") hvis det skulle være en issue. ;)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

En prosjektør har rimelig "kort" levetid kontra en LCD tv.

Prosjektor pæren holder stort sett i 3000-4000 timer før den må byttes. Denne koster alt fra 2000 til 5000 kroner. Kommer ann på oppløsning og sånt.

Det som er dumt med prosjektorer er lysstyrken på dem.

Min prosjektor har bare 800 Ansi Lumen, det er lite. Hvis jeg skal se film på den, så må jeg ha ett helt mørk rom for å få utnytta den skikkelig.

Du bør ihvertfall ha 1500 Lumen for å bruken den i dagslys. Helst mer.

En annen ting er jo oppløsning. Min en bare 800*600. Det suger å spille på for å si det rett ut. En HD prosjektor koster masse $$$ .

 

Jeg har prosjektor selv, og en vanlig tv. Jeg har bestemt meg for å bytte ut tv'en med en LCD tv snart.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: i de større byene er det såvidt jeg vet en del hi-fi butikker som tilbyr å vise deg demoer av produktene... sikkert noen av dem som har mulighet til å koble til en 360 på henholdsvis LCD-tv og en projektor i samme prisklasse... så kan du jo selv se hva du liker best. :) Det økonomiske kan du jo regne på selv med harde tall, men bildekvalitet er mer subjektivt.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Takker for informerende svar fra dere alle her!

 

Hm, men ved første tanke så virker det som om det prismessig ender ut på det samme hvis jeg vil ha en PJ som gir noenlunde samme kvalitet som en 42" LCD.

Sier noenlunde, for LCD tv vil vel uansett gi litt skarpere bilde vil jeg tro.

 

Da blir jo vurderinga om en vil ha 100" eller 42"... Hehe.

 

Opplevelsen er vel det som trekker mot PJ.

 

Egentlig bør jeg vel bruke pengene på ny bil, men hva skal man med bil når man har PGR3? ;)

Lenke til kommentar
Min en bare 800*600. Det suger å spille på for å si det rett ut. En HD prosjektor koster masse $$$ .

 

SVGA er fortsatt betydelig bedre enn vanlig PAL. Spørsmålet er vel snarere om XBox360 klarer å benytte seg av 800x600? Det kan forhåpentligvis noen av de som eier maskina svare på.

5381805[/snapback]

 

Nå har det seg at alle spill som X360 gir ut har "full" HD støtte. Altså minimum 720p. Mange av spillene støtter faktisk helt opp til 1080i. Sanyoen min har støtte for 480p, 720p og 1080i og det skal sies at bildet er så smooth og pent som du får det :)

 

Edit: Kjøp med advanced AV Cable til x360. Ellers får du ikke støtte til hd ;)

 

Edit2: En HD PJ koster snart mindre enn en TV med HD så prisstigen er rimelig lav, er heller snakk om kontrast og hvor klart bilde du vil ha. 15k+ vil jeg si.

Endret av Rage_Hunter
Lenke til kommentar
en lyspære til prosjektoren varer vel i et år hvis du bruker den hver dag (tror jeg).

 

Jeg ville gått for 42"LCD. Prosjektorer bråker litt mye og bildet kommer aldri til å bli i nærheten likt en LCD hd tv.

5381375[/snapback]

 

Mulig noen har svart på dette lengre nede, men gadd ikke å lese igjenom hele tråden før jeg trykket svar :p

 

Typiske pærene til prosjektorer holder 2-4000 timer, og koster 3-5000 kroner for pæra, så da er det jo bare å regne ut times brukesn. en LCD/Plasma skjerm varer vel i 50 000+ timer.

 

Jeg har begge deler og må si jeg bruker TVen mest, dvs hvis du ikke har en lyssterk prosjektor så er det jo ubruklig i et rom som ikke er mørkt. Hvis du også skal se film så er det jo i tillegg lyssvake prosjektorer som er det beste da disse gir bedre kontrast.

 

Men størrelsen er fin, nå veit jeg ikke hvor langt unna du skal sitte, men er det bare snakk om et par meter så blir jo et 100" bilde alt for stort uansett.

 

Som sagt, velg plasma/lcd skjerm hvis du ikke har et egnet rom for PJ.

Lenke til kommentar
en lyspære til prosjektoren varer vel i et år hvis du bruker den hver dag (tror jeg).

 

Jeg ville gått for 42"LCD. Prosjektorer bråker litt mye og bildet kommer aldri til å bli i nærheten likt en LCD hd tv.

5381375[/snapback]

 

Mulig noen har svart på dette lengre nede, men gadd ikke å lese igjenom hele tråden før jeg trykket svar :p

 

Typiske pærene til prosjektorer holder 2-4000 timer, og koster 3-5000 kroner for pæra, så da er det jo bare å regne ut times brukesn. en LCD/Plasma skjerm varer vel i 50 000+ timer.

 

Jeg har begge deler og må si jeg bruker TVen mest, dvs hvis du ikke har en lyssterk prosjektor så er det jo ubruklig i et rom som ikke er mørkt. Hvis du også skal se film så er det jo i tillegg lyssvake prosjektorer som er det beste da disse gir bedre kontrast.

 

Men størrelsen er fin, nå veit jeg ikke hvor langt unna du skal sitte, men er det bare snakk om et par meter så blir jo et 100" bilde alt for stort uansett.

 

Som sagt, velg plasma/lcd skjerm hvis du ikke har et egnet rom for PJ.

5382532[/snapback]

 

 

Hm, hm, og hm... Er ca 3.5 meter fra der jeg sitter til der evt lerretet skal være. Blir kanskje for kort avstand det da eller?

 

Har ikke eget rom nei, er snakk om stua mi, men så er jeg ungkar da og trenger ikke tenke så mye på interiørdesign... Hehe. I min stue er det underholdning som teller! (Ikke det at damer ikke er underholdende!)

 

EDIT: En LCD skjerm passer kanskje bedre inn og levetida trekker opp... Er det rart man blir i tvil med alle disse mulighetene som dukker opp?

Endret av eddien24
Lenke til kommentar
Hm, hm, og hm...  Er ca 3.5 meter fra der jeg sitter til der evt lerretet skal være. Blir kanskje for kort avstand det da eller?

 

 

PJ hos meg er omtrent 3m unna mitt 2m brede lerret, og kunne ikke vært lenger unna siden bildet da ikke hadde passet innafor lerretet mitt.

 

Det er en del faktorer man bør se over før man kjøper pj da, det er kanskje en ulempe...

(jeg syns personlig det bare er gøy, men er kanskje litt nerd :))

 

Uansett, her er et ok startpunkt hos AVForum.no

 

EDIT: Generelt vil jeg anbefale å spørre om xbox360 vs LCD\plasma\projektor på avforum.no istedet for her. Forumet har mange hyggelige a/v entusiaster som kan veldig mye og gjerne vil hjelpe ferskinger. Det er en del tråder spesielt om xbox 360-display også der, bare gjør noen søk.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Hm, hm, og hm...  Er ca 3.5 meter fra der jeg sitter til der evt lerretet skal være. Blir kanskje for kort avstand det da eller?

 

 

PJ hos meg er omtrent 3m unna mitt 2m brede lerret, og kunne ikke vært lenger unna siden bildet da ikke hadde passet innafor lerretet mitt.

 

Det er en del faktorer man bør se over før man kjøper pj da, det er kanskje en ulempe...

(jeg syns personlig det bare er gøy, men er kanskje litt nerd :))

 

Uansett, her er et ok startpunkt hos AVForum.no

 

EDIT: Generelt vil jeg anbefale å spørre om xbox360 vs LCD\plasma\projektor på avforum.no istedet for her. Forumet har mange hyggelige a/v entusiaster som kan veldig mye og gjerne vil hjelpe ferskinger. Det er en del tråder spesielt om xbox 360-display også der, bare gjør noen søk.

5382932[/snapback]

 

Takker! Allerede inne på sida og snoker!

Lenke til kommentar
en lyspære til prosjektoren varer vel i et år hvis du bruker den hver dag (tror jeg).

 

Jeg ville gått for 42"LCD. Prosjektorer bråker litt mye og bildet kommer aldri til å bli i nærheten likt en LCD hd tv.

5381375[/snapback]

 

For å gi litt argumentasjon FOR projektor også:

 

Jeg har nettopp kjøpt en LCD-projektor: TW-600 er et av de beste kjøpene i prisklassen sin (12-13k), og er HD-ready (1280x720). Støynivået er lavere enn en vanlig pc (min erfaring), hører den ikke når jeg ser film. Vurderer nå sterkt å skaffe en xbox 360 for å få skikkelig "HD-opplevelse".

 

Angitt forventet levetid på projektor-pærer er 2000-3000 timer fra de fleste fabrikantene. Så kan du jo regne på hvor mange timer du kommer til å spille i uka og hva det da vil koste deg over x antall år... ny pære er vanligvis på 3-4k ser det ut som.

 

Jeg kan ikke si noe om bildekvalitet vs LCD-tv siden jeg ikke har sett noe særlig på LCD-tv'er... Mitt inntrykk er iallfall at PJ vil funke bra til spilling. Og 100" skjerm på veggen er KULT. :)

 

Antar at det koker ned til en avveing: ekstra skarpt bilde (LCD-TV) eller ekstra stort bilde (PJ), og så får du regne litt på hva bruksmønsteret ditt vil koste deg i pj-pærer. :)

5381411[/snapback]

 

 

skal kjøpe meg en tw-600 om en mnd ca...gleder meg vilt :D

hvordan er bilde kvaliteten syns du?

 

(skal brukes til film og kanskje litt tv...og seff Xbox360)

Endret av DjShugaA
Lenke til kommentar
. En HD prosjektor koster masse $$$ .

 

 

Feil. Koster ikke så mye lenger. En 32 LCD med rimelig billedkvalitet koster mere enn en HD prosjektor som kan blåse bildet opp til 100 tommer eller hva du har plass til. Men som andre har sagt - en prosjektor stiller fortsatt krav til å kunne mørklegge rommet.

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg har en Panasonic Projector PT-AE700E, og er strålende fornøyd. Den har 5000 timer på pæra (som koster 3500 om du skal kjøpe ny) dersom du setter ned fra Normal til Low lysstyrke, og du ser ikke store forskjellen. Projektoren funker fint i godt opplyste rom, så du er ikke lenger avhengig av å sitte i bekmørke kjellere for å spille.

Er egentlig strålende fornøyd med denne, og konsoll-gaming har aldri sett så bra ut før :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...