Gå til innhold

SATA master -> IDE slaves problemer


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har nettopp kjøpt meg ny harddisk :dribble: , en WD 250gb SATA disk. Har nettopp lagt inn XP på den og skal legge mine 2 IDE disker som slave. Mener å ha satt jumperne riktig på de to, men uansett om jeg starter med 2 IDE disker som slave eller kun 1 får jeg blåskjerm under oppstart.

Har prøvd å lese meg smartere i SATA-Guiden her på forumet, men skjønte ikke noe mere etter det.

 

Å boote med SATA disken fungerer fint, altså er det kun når jeg kobler opp 1 eller 2 IDE disker jeg får problemer.

 

Noen som har erfaringer eller tips for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du en master på samme kablene som IDE harddiskene?

Tror ikke det blir godtatt med slave uten master..

 

Er det OS på en av IDE harddiskene?

 

Har du sjekket i bios innstillingene at IDE harddiskene ikke står i boot rekkefølgen?

5379615[/snapback]

 

Nei, har koblet SATA-disken over SATA kabel. SATA-disker har forstått det som at ikke trenger å kobles som hverken master eller slave, det finner de ut av selv visstnok. De 2 IDE-diskene koblet jeg på IDE-kabelen som slave. Begge de to diskene har OS installert, men de er satt som slave på jumpersettingene.

Lenke til kommentar

Nei, har koblet SATA-disken over SATA kabel. SATA-disker har forstått det som at ikke trenger å kobles som hverken master eller slave, det finner de ut av selv visstnok. De 2 IDE-diskene koblet jeg på IDE-kabelen som slave. Begge de to diskene har OS installert, men de er satt som slave på jumpersettingene.

5379638[/snapback]

Spurte bare om IDE harddiskene oppe da s-ata alltid er master så det er urelevant..

 

Man kan ikke ha 2 slaver på samme IDE-kabel og tror nok det må være en master for å ha slave i hele tatt..

 

Har du sjekket boot rekkefølge i bios-innstillinger? Det er også noe som må sjekkes.

Lenke til kommentar

Ja det er kun en IDE-disk som kommer opp i BIOS, selv med to koblet på kabelen.

Så om jeg setter to IDE-kabler til hver sin IDE-disk som er koblet som slave vil det fungere?

 

HEI nahojadat, svarer du nå får du 1500 innlegg på veldig kort tid får man si :thumbup:

Endret av Vergan
Lenke til kommentar

Master/slave-settingen på IDE-hrddiskene dine har ingenting med problemet ditt å gjøre. Har du to enheter på en IDE-kabel den ene være satt til Master og den andre til Slave. Du kan ikke ha bare en slave på kabelen. Det smarteste er å sette alle IDE-enheter som Cable Select slik at den ytterst på kabelen er Master og den innerste Slave. (Master/Slave har ikke noe med boot rekkefølge).

 

Sett SATA-disken som førset boot-enhet i Bios (som forklart over). SATA-disker er på en del systemer oppført som SCSI-enheter (i praks ikke-IDE-enhet)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa!

Er ikke spesielt god på dette, men har nå fiksa boote-rekkefølgen i BIOS.

Får inn den ene IDE-disken, men sliter fortsatt med den siste, men det går forsåvidt greit da jeg skal kun benytte den ene SATA-disken. Skal bare overføre datan på IDE-diskene så legges de i skoffa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...